Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag göra säkerhetskopia först vid byte av hårddisk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag ska sätta i en 320 gb i min macbook men tanken är ju att jag ska ta tillbaka allt jag hade på min gamla hårdisk filer program mm. min plan är att stoppa i den gamla hårdisken i ett usb kabinett är det bara att kopier över allt till den ny instalerade hårdisken datorn eller ska jag göra något mer förutom att instalera osx på nya hårdisken. det kan säkert hända att det finns en tråd om detta redan men jag har letat tro mig.

Tack på förhand
Gustaf

Gör som så att du monterar den gamla hårddisken i ett externt kabinett efter att du monterat in den nya. Sedan klonar du den gamla hårddisken till den nya. Det viktiga är att klona åt rätt håll så att du inte klonar din tomma hårddisk över den gamla.

Det gör du lämpligen och säkrast genom att starta från den externa (gamla) hårddisken och därifrån klona den till den nya med kloningsprogramvara. Lämpligen med Carbon Copy Cloner eller ASR. Carbon Copy Cloner är enklast.

Om du startar från den gamla hårddisken när du klonar riskerar du inte att du av misstag klonar åt fel håll.

tack! nu har jag bytt hårdisk och uppgraderat minnet så nu har man en super hottad macbook med 320 GB hårdisk och 4gb minne

1
Bevaka tråden