Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streckkoder till filemaker

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sökt runt lite här på forumet och internet över lag men blir inte riktigt klok på detta,

Jag vill alltså ha en streckkod som man läser av och får en unik kod som skickas till en värddator. jag vill då att denna kod automatiskt ska skrivas in i ett fält i filemaker så fort koden scannats av och sedermera även sätta igång ett manus om detta är möjligt.

Tänkte höra mig för först om möjligheterna att göra detta innan jag ger mig iväg o köper in massa streckkodsläsare.

Tack på förhand

en streckkod är bara a-z och 0-9 eventuellt avslutat med retur. testa med tangentbordet innan du köper streckkodsläsare. (det är möjligt att streckkoder klarar fler tecken)

jo, men jag undrar huruvida själva streckkodsläsaren kan skicka in data i filemaker och aktivera manus o.s.v

på samma sätt som du kan skriva text och trycka enter på tangentbordet

ohfan, vi prövar då

Tack

Många streckkodsläsare kan programmeras att lägga till extratecken, t.ex. retur, vilket då kan trigga det manus du vill

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-26 18:36

Det funkar kanon med streckkodsläsare och FileMaker.
Jag har presis köpt in 2 stk. som jag har liggande hemma.

Själv använder jag en trådlös streckkodsläsare under FileMaker utvecklingen, och den fungerar också bra.

I FileMaker 8.5 och uppåt måste du kanske ställa om så att returtangenten fungerar som inmatningstangent, det gör du i såfall för varje fält där du skall använda streckkodsläsaren.

Dock så är inte streckkodsläsare det billigste man köper, några tusenlappar finns det risk för att du får betala.

Om du är interesserad utav att köpa en streckkodsläsare som fungerar med Mac, så kan du skicka mig ett PM.

Ah, det kanske är så funtat, att man till och med kan skriva ut streckkoder för olika kommandon som lämpar sig för ändamålet, tex retur osv?

Vi använder bara PC här, men du får gärna tipsa om en duglig läsare som väl hyfsat enkelt kan programeras till detta syfte.

1
Bevaka tråden