Vem har rätt i garantifrågan?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-25 16:07

Fallet gäller en Macbook som jag inhandlade på Macforum i slutet av april i år. För en och en halv månad sedan damp den i golvet, dock på en heltäckningsmatta som är ganska tjock. Jag har inte märkt av något från den att den skulle ha påverkats av det över huvud taget, mer än att topcaset flyttade sig lite åt vänster. Men för två veckor sedan började maskinen krångla ordentligt.
Jag använde den mitt på dagen under lunchrasten och den flöt på som vanligt. När jag kom hem på kvällen var den otroligt seg. Det tog säkert 10 minuter för den att indexera i Spotlight. När den väl sa att den var klar ville jag pröva den, men då började den indexera igen. Jag tänkte att en omstart kanske vore på sin plats. Icke sa Nicke, samma sega dator. Jag startade om den och upp i Boot Camps Windows XP. Inga segheter, men den hade problem med många enkla saker, då den gång på gång varnade för att den inte hittade vissa systemfiler. Jag stängde av datorn och lät den vila en halvtimme. Därefter startade jag upp den i Leopard igen. Nu stod den bara i boot-läget och väntade utan resultat.

Två dagar senare tar jag den till nya Macforum här i Göteborg (Östra Hamngatan) för att lämna in den på reparation. Jag nämner att den landat på min matta för över en månad sedan, vilket skrivs som "dock på mjukt underlag" på kvittot. Att det även lossnat en liten bit av plasten i nedre vänstra hörnet på top caset var viktigt enligt hon i servicereceptionen. Hon nämnde att det skulle ta kanske upp till två veckor innan de skulle kolla på den på grund av underbemanning.

I förrgår var jag inne för att kolla hur det gått. Då har de inte börjat kolla på den (det har gått en och en halv vecka), men i stället gissar killen nu på tre veckor. Dagen efter ringer jag upp serviceavdelningen för att skälla ut dem och fråga varför det tar sådan tid att kolla på min dator. Tydligen var halva personalen sjukskrivna. Jag börjar prata om dittan och dattan om att det är inget jag ska behöva lida för, att jag förlorar pengar om jag inte kan jobba i normal takt. Då har han mage att nämna en expressavgift som innebär att de börjar kolla på den inom fyra timmar, om man har bråttom. Ni kan ju gissa vad extrakostnaderna blir då ...
Men i stället för att ödsla tid på honom frågar jag efter numret till han som är ansvarig för serviceavdelningen. "Tyvärr, han är en av de sjukskrivna". Jag ber att få tala med någon högre uppsatt. Butikschefen blir en rekommendation. Hittar inget direktnummer på macforum.se, så jag ringer direkt och ber om det, men får som svar att det inte går.
- Varför inte då?
- Han är upptagen just nu. Gällde det reklamation, eller?
- Ja.
- Då får du mejla honom.
- Nja, jag tar det hellre över telefon.
- Men han är upptagen nu.
- Jag förstod det. Vet du när han kommer tillbaka?
- Alltså gäller det reklamation så får du mejla honom.
- Om det inte gäller reklamation då?
- Du får mejla honom. Jag kan inte ge dig hans nummer.
Jag aldrig varit på maken till sämre support för att få ett enkelt nummer. Jag skickar helt enkelt ett argt mejl till Mats Lindgren, butikschefen, om hur oinformativ serviceavdelningen varit, hur segt det har gått, hur svårt det ska vara att lämna ut nummer och så vidare.

Samma dag får jag svar från Mats Olsson, försäljningschef:

Ursprungligen av Mats Olsson:

Hej Erik,
det är lika tråkigt för dig som för oss att lämna dessa besked.
Att vi vill ha våra reklamationer skriftliga är för att kunna ge oss själva en klar bild av vad som hänt för att sedan kunna ge våra kunder ett korrekt svar.

Henrik kommer att titta på din dator under morgondagen och återkommer till dig med kostnadsförslag. Din dator har varit utsatt för yttre påverkan och reparationen kommer därför inte kunna gå under garanti.

Jag har svarat på detta mejl men kommer inte att få svar förrän i morgon som tidigast, då Mats är bortrest i dag. Henrik, teknikern, har dessutom ringt upp mig och sagt vad som gäller; hårddisken hittas från en annan dator men kan inte läsas av längre, skärmen är skev, gångjärnen är trasiga, den har ett skrapmärke på vänstra övre hörnet på skärmens housing samt den lossade fliken på top caset. Skulle allt repareras och bytas ut, inklusive ny hårddisk, skulle jag hamna på någonstans mellan 5 och 6 000:-. Henrik sa för övrigt att "på grund av yttre påverkan kan inget av detta gå på garantin".

edit: Ska tilläggas att det fanns en del, "Housing, Top Case with Keyboard, Swedish, LAB2", som kan gå på garantin, då detta enligt Henrik ska vara ett känt fel hos Apple.

Nu har jag varit inne på KO:s hemsida för att kolla upp vem som ska bevisa att problemet är på grund av X.

Ursprungligen av [url=http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=125:

Konsumentverket/KO - Garanti[/url]]För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:

  • en olyckshändelse efter det att du har fått varan,

  • vanvård,

  • onormal användning,

  • att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.

Mats Olsson har alltså ställt diagnosen, utan att någon ens har kollat på datorn, allra minst han själv, att på grund av att datorn föll på en matta för en och halv månad sedan så har hårddisken slutat fungerar och kommer därför inte att gå på garantin. Är jag ute och cyklar när jag säger att detta är något jag absolut kan trycka på och borde få betalt?

Har inget att tillföra i själva bevisfrågan.

Men ett tips är att ta det på din hemförsäkring. Kolla med ditt försäkringsbolag, så slipper du kanske undan med att bara betala en självrisk på typ 1500 kr.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-25 16:21

Har den åkt i backen så att höljet skadats/flyttat sig så är väl risken rätt stor att hårddisken skadades. Det kan ta ett tag innan sådana fel visar sig. Jag tror tyvörr inte du har så mycket att komma med då du själv "erkänt" att du tappat datorn. Inget illa menat, men det är frågan om det är värt att lägga energi på detta.

Är det bara hårddisken som är trasig, dvs du kan leva med det skadad höljet, så kan du ju alltid ta tillbaka datorn och byta disken själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-25 16:44

Ja, jag har också gått i tankarna att byta den själv. Helt onödigt att lägga pengar på det. Jag vill dock rädda datan som finns på disken och det kan ju kosta.
Men blir jag inte tvungen att betala serviceavgiften på den tid de har haft inne den (2 timmar) då det inte går på garantin?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-25 17:09
Ursprungligen av lither:

Men blir jag inte tvungen att betala serviceavgiften på den tid de har haft inne den (2 timmar) då det inte går på garantin?

antagligen. fråga?

Ja, de har rätt att ta ut en felsökningsavgift för ett kostnadsförslag. Normalt kostar detta omkring 400 kr men det kan skilja ett par tior beroende på var man lämnat in sin produkt. Du verkar väldigt påläst och har rätt i väldigt många saker men som det skrivs i tidigare inlägg så har du inget att bygga ett case på. Jag skulle rekommendera dig att se över din hemförsäkring ifall du har någon form av allrisk (det är ett tillägg på din vanliga hemförsäkring, i folkmun även kallad "drulle"). Har du inte det så blir det dyrt. Annars betalar du en självrisk på ett visst belopp, vanligast är 1500:- men en del bolag har en självrisk på 1000:-
Hoppas det löser sig till det bästa och att du kommer åt informationen på din trasiga hårddisk på något sätt.

Kan bekräfta det där med housing top case and keyboard. Vi har mängder med macbooks som spruckit i de främre hörnen. Nytt kostar 1500,-

Ta rubbet på din försäkring som mr G tycker.

Top case med sprucket främre hörn brukar alltid gå på garanti. Även efter den normala garantiperioden.

@capeman
Det stämmer nog så länge man inte tappat den i golvet(matta eller inte splear nog ingen roll)
Har man tappat den i golvet så har man ju de facto åstadkommit skadan själv. Det är alltså inget garantifel. Garantin är ju till för att skydda konsumenten från dolda fabrikations/ursprungs-fel. Vill man ha skydd för något utöver det kallas det försäkring.

Har samma åsikt som petterf. Kolla upp din hemförsäkring om du inte tecknat en tillägsförsäkring på produkten när du köpte den i butik.

Ursprungligen av DeathMan:

@capeman
Det stämmer nog så länge man inte tappat den i golvet(matta eller inte splear nog ingen roll)
Har man tappat den i golvet så har man ju de facto åstadkommit skadan själv. Det är alltså inget garantifel. Garantin är ju till för att skydda konsumenten från dolda fabrikations/ursprungs-fel. Vill man ha skydd för något utöver det kallas det försäkring.

Det var mer tänkt som ett svar till petterf. Vet inte varför jag inte citerade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-03 11:53

Ja, jag har försökt tjata mig till att slippa problemen, men utan att lyckas. Det enda som går på garantin är som sagt topcaset. Jag har dock valt att inte ta någon reparation hos dem, där mitt missnöje är en av anledningarna. Tar jag dock ut datorn utan att något har gått på garantin får jag ju stå för en, i mina ögon, onödig kostnad på 1050. Tror ni att jag kan undgå denna om jag väljer att bara reparera topcaset som faktiskt går på garantin?

Ursprungligen av lither:

Tar jag dock ut datorn utan att något har gått på garantin får jag ju stå för en, i mina ögon, onödig kostnad på 1050. Tror ni att jag kan undgå denna om jag väljer att bara reparera topcaset som faktiskt går på garantin?

Ja, det borde du, eftersom verkstaden då får ersättning från Apple för en garantireparation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-08 11:35
Ursprungligen av Teknikern från Macforum:

Hej Erik

Vi byter topcaset på garanti.

Jag hör av mig hör av mig till dig när detta är klart.

Blir till att köpa en ny hårddisk på egen hand och lära sig en läxa gällande backuper och garantisnack. Tack alla.

1
Bevaka tråden