Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook vill inte hitta mitt nya ram minne

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2008-09-25 11:07

Jag skulle byta ram i min MacBook 2,2Ghz för ca. 6 veckor sen. Jag köpte ett 2gb minne och skulle stoppa in det, problemet var att datorn vägrade acceptera minnet, hittade inte minnet och började pipa illavarslande (betyder det att datorn inte hittar något minne) jag lämnade tillbaka minnet och satte tillbaka orginal minnena, 1gb på två 512mb minnen. Då kommer jag till det riktigt tråkiga, datorn vill bara veta av ett av minnena, så då hade jag alltså 512 mb i ram.

Jag beställde då 2gb från dustin home, datorn ville inte veta av dessa heller, spelade ingen roll vilken plats jag satte det i, om jag hade dem fungerande 512 i eller ur. Det gjorde mig något förbannad, milt sagt.

Nu till frågan, jag har hört att man ska kunna göra en reset av minnet under uppstart av daotrn, är detta något som skulle kunna lösa problemet?

Ja, jag har köpt rätt typ av minnen. Men i övrigt kan jag ha gjort basic fel.

mvh Mats

Ursprungligen av matze:

Jag skulle byta ram i min MacBook 2,2Ghz för ca. 6 veckor sen. Jag köpte ett 2gb minne och skulle stoppa in det, problemet var att datorn vägrade acceptera minnet, hittade inte minnet och började pipa illavarslande (betyder det att datorn inte hittar något minne) jag lämnade tillbaka minnet och satte tillbaka orginal minnena, 1gb på två 512mb minnen. Då kommer jag till det riktigt tråkiga, datorn vill bara veta av ett av minnena, så då hade jag alltså 512 mb i ram.

Jag beställde då 2gb från dustin home, datorn ville inte veta av dessa heller, spelade ingen roll vilken plats jag satte det i, om jag hade dem fungerande 512 i eller ur. Det gjorde mig något förbannad, milt sagt.

Nu till frågan, jag har hört att man ska kunna göra en reset av minnet under uppstart av daotrn, är detta något som skulle kunna lösa problemet?

Ja, jag har köpt rätt typ av minnen. Men i övrigt kan jag ha gjort basic fel.

mvh Mats

Du kan inte köra med vilket typ av minne som helst till en Mac .. Det gäller alla macar ... Förutom det så är också vissa Macar känsliga för att minnerna måste alla ha samma storlek som sitter i maskinen ..

Här är en länk till Macotekets Ram minne som fungerar med Mac ..

Macoteket - Seriös och kunnig personal, låga priser

Ursprungligen av gotfredsen:

Du kan inte köra med vilket typ av minne som helst till en Mac .. Det gäller alla macar ... Förutom det så är också vissa Macar känsliga för att minnerna måste alla ha samma storlek som sitter i maskinen ..

Här är en länk till Macotekets Ram minne som fungerar med Mac ..

Macoteket - Seriös och kunnig personal, låga priser

Det där med samma storlek stämmer inte. Kör själv med ett original minne på 512MB och ett på 2GB i min MacBook, funkar perfekt.
Dock skall det fungera bättre om man har samma typ, men tydligen en marginell skillnad.

Ursprungligen av Marcus_R:

Det där med samma storlek stämmer inte. Kör själv med ett original minne på 512MB och ett på 2GB i min MacBook, funkar perfekt.
Dock skall det fungera bättre om man har samma typ, men tydligen en marginell skillnad.

Jo det stämmer . Mac Pro kan inte köra olika storlekar på minnerna . står rätt i Manualen och jag har två Mac Pro själv .. Måste vara samma storlek på minnerna ...

Ursprungligen av gotfredsen:

Jo det stämmer . Mac Pro kan inte köra olika storlekar på minnerna . står rätt i Manualen och jag har två Mac Pro själv .. Måste vara samma storlek på minnerna ...

Ja, det stämmer - för Mac Pro. Men här pratar vi om en MacBook.

Så vi behöver väl inte röra till det hela genom att diskutera vilka minneskrav som gäller för andra Mac-modeller?

Jag gjorde basicfelet att inte trycka i dem tillräckligt långt. Tycker att jag fick ta i ganska rejält innan de satt på plats. Men när de väl var ordentligt itryckta rullade de igång. Så var det för mig.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2008-09-25 21:23

Tack max, får testa det när jag kommer hem. Hoppas det hjälper.

1
Bevaka tråden