Trasig laddare, går det på garantin?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag problem igen, ganska så exakt ett år efter förra vändan med min MacBook.

Jag upptäckte för ett par månader sedan att sladd-delen mellan "klumpen" och datorn har blivit vriden, eller snarare skruvad inuti gummit. Det känns alltså som om någon har vridit sladden varv efter varv.

Det kändes ju inte så bra kan man säga, men det blir "bättre". Den senaste tiden har laddarens lampa slocknat och datorn har slutats ladda då och då, men den börjar om jag plockar bort kontakten och sätter tillbaka den direkt igen.

...Och nu till det som fick mig att starta den här tråden; Nu laddas datorn inte när jag kopplar in laddaren. Det ser ut som det på batterisymbolen i menyn, men datorn dör direkt när jag plockar bort laddaren. Har testat med en annan och då fungerade det utan problem.

Datorn är inköpt i november 2006 men laddaren byttes i oktober 2007. Hur ser det ut med garanti och annat för min del?

(Glömde att skriva att cykelantalet är 197 as we speak.)

Senast redigerat 2008-09-24 19:11

Det finns ett utbytesprogram på laddare för att en del fått brand/blivit varma etc.
Gå till stället du köpt den eller ett BRA Mac-ställe (Ljud&Bild vet inte riktigt vad de pratar om ens på en bra dag...) och klaga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 21:10

Garantin brukar räknas på när datorn (och laddaren) köptes även om laddaren skulle bytas ut på garanti en dag innan ett år så går garantin ut för den nästa dag.

Jag var på Macforum på Östra hamngatan i förmiddags, innan jag startade tråden. Killen sa där att det var enklast att ringa Apple själva om detta, och påstod till en början att det hade uppstått för att jag virat sladden felaktigt. Skitsnack, men de har väl stränga regler om att bara acceptera de fel som är uppenbara fabrikationsfel.

Jag ska ringa Apple om detta för att se vad de säger om felet och om det täcks av den där utbyteskampanjen du nämnde (har du länk så att jag kan läsa?), sedan får jag väl bege mig till Macforum på nytt helt enkelt.

Blir så trött på allt sådant här. Lämnade in datorn för ett år sedan, det tog runt tre månader innan jag fick tillbaka den och då hade den fått fixat det förra felet men istället börjat låta skrapande när den startade, något som servicekillen sade sig inte kunna höra alls. Det är för övrigt ett väldigt tydligt ljud, men jag orkade inte fortsätta då datorn fungerade bra i övrigt och jag behövde den för mitt fortsatta arbete.

Ja, cirkusen rullar vidare.

Jag testade en annan laddare på min dator och då laddades batteriet. Därefter testade jag min laddare på en annan MacBook och då fungerade även det. Nu har min laddare fungerat till min dator i några dagar, men för en kort stund sedan lade datorn av när det var cirka 50 minuters batteritid kvar (laddaren var ej ikopplad för stunden).

Vad kan det här bero på egentligen? Är det ett dåligt batteri? Dålig laddare? Både och? Jag blir så förvirrad.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-02 17:07

Har hört att laddaren slocknar pga ett problem med logikkortet, m a o blir det dyrt att reparera.

Egentligen är ju inte laddaren trasig utan antagligen något som styr laddning och sådana saker. Min MBPs laddare slockar ibland men den laddar verkligen datorn i alla fall.

Testa med att ringa till Apple och reklamera produkten, det har du rätt att göra i 3 år efter inköpsdatum, du får hävda att det är undermåliga komponenter eller liknande.

Tror du att felet är såpass vanligt att jag med självsäkerhet i rösten kan hävda att det är logikkortet och beror på kassa komponenter helt enkelt? Det skadar inte att ha så mycket som möjligt på fötterna.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-03 10:32

Ja du kan ju alltid prova, men googla lite först för att se hur vanligt problemet är.

Efter samtal med tre olika personer på Apples support (som alla tre var trevliga, extra plus till Fredrik som var den hjälpsammaste supportpersonen jag råkat på tror jag) har jag nu fått två ärendenummer.

De kommer byta ut toppcasen igen (sprack för andra gången strax efter jag återupplivade den här tråden) och så kommer jag även få ett nytt batteri. Fick nämligen även talat med någon form av tekniskt kunnig där som sade att det inte lät som något med logikkortet, snarare batteriet. Helt okej för mig tänkte jag, bara de gör något åt problemet. Laddaren reflekterade de inte över något nämnvärt, så jag får väl se vad som sägs när jag ska lämna in datorn.

Har dock dragit hem iStat ikväll och där kan jag utläsa följande:

Health: 100%
Cycles: 206
Charge: 100%
Charged

Var kan jag hitta mer info om batteriet, som jag sett att andra fått fram i iStat? Och kan det verkligen vara logiskt att det är fel på batteriet om jag har 100% i health-delen?

Och en sista fråga; Om jag nu får samma problem igen, trots utbytt batteri för andra gången, vad bör jag göra då? Lämna in igen? Reklamera? Börjar bli trött på problemen då det är omöjligt att sköta allt arbete när man blir utan dator x månader per år.

1
Bevaka tråden