Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT kör HD streaming, även för Mac

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-23 23:05

Routrar finns, allt är Extreme-grejjer. Inkommande lina är 10GBit, men MacPro har ju inte snabbare nätkort än 1GBit, tyvärr

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-09-23 23:13

Det intressanta är dock att du inte verkar kunna generera data i samma takt som du klarar av att ta emot.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-23 23:19

Misstänker att det nog har mer med Safari och OSX att göra, men det är en mycket intressant notering som jag också gjorde. Bandbredden är ju helt symmetrisk så det borde ju gå lika snabbt.
Det vore ju kul att veta mer om hur bredbandstest fungerar.
Jag ska prova med någon annan webbläsare.

Safari gav 737 ner och 90 upp.
Edit: Firefox gav 470 ner och 131 upp.
Edit 2: Opera gav 195 ner och 9!!! upp.
Edit 3: OmniWeb gav 571 ner och 92 upp.
Edit 4: iCab gav 745 ner och 86 upp.

Med andra ord: för snabba linor är bredbandskollen rätt värdelös och det är väldigt beroende av webbläsare...

Senast redigerat 2008-09-23 23:31

Nättester ger olika resultat varje sekund - sådan är besten Internet.
Testar man med samma browser flera gånger efter varandra så kan man få lika stor variation som om man testar med olika browser efter varandra. Olika browser ÄR olika snabba, men internets fluktuation som sådan är större och alla jämförelser blir meningslösa.

Att kalla det HD är sanslöst dåligt. Visst är det högupplöst, men någon HD är det då verkligen inte....

Min Firefox 3.0.1 krashade efter att jag provtittat på denna SVT tjänst. Kanske det är den där MOVIE pluggen som spökade...

  • Medlem
  • 2008-09-24 10:40

Vad är det för skillnad på den plugin som SVT använder och t ex Quicktimes mpeg4? Någon som har kunskap att uttala sig om kapacitet, datamängder och dylikt mellan SVTs PRIMA och detta (som är Live):

rtsp://streamer-01.dr.nordija.dk/dr1highmp4
rtsp://streamer-01.dr.nordija.dk/dr2highmp4

(Förutom att Dansk TV är överlägsen i det stora hela alltså)

Man måste ändra proportionerna till ex: 768x432

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-24 12:27

Provade hemma igår och måste ju säga att när man kör fullskärm att det är betydligt snyggare än en uppskalad SD signal men HD... nja det vet jag inte.

Körde genom (senaste) firefox under 10.5 (senaste uppdateringen) och det fungerade utan problem.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-09-24 22:57

Jääättekul. Fungerade utmärkt i safari i OSX med min kära macbook och då körde jag på en sketen trådlös uppkoppling.. Men när jag ska pröva tjänsten på min PC med Athlon64 4000+ med 2GB ram och ett braa mycket bättre grafikkort än vad som sitter i Macbooken så laggar det som bara faaaan. Och då sitter jag på en 100Mbps-uppkoppling. Värt att nämna är väl att både firefox och internet explorer går på 98-99% av processorn hela tiden. Vad fan gör man åt det? Störigt som faan är det iallafall.

Hur fungerar panorering i fullskärm? Tycker inte det var speciellt bra, kollade Svensson Svensson både på en MacBook och en Mac Pro. Mer statiska bilder är helt ok men så for kameran panorerar så ser det inte bra ut. Någon som har tips på lösning?

  • Oregistrerad
  • 2008-09-25 21:44
Ursprungligen av hummel:

Hur fungerar panorering i fullskärm? Tycker inte det var speciellt bra, kollade Svensson Svensson både på en MacBook och en Mac Pro. Mer statiska bilder är helt ok men så for kameran panorerar så ser det inte bra ut. Någon som har tips på lösning?

Du menar att bilden ser grynig ut när kameran gör snabba svepande rörelser?
Nej, det finns ingen medicin mot detta, 2Mbit bitrate räcker helt enkelt inte till för snabba rörelser.

Ursprungligen av studiox:

Du menar att bilden ser grynig ut när kameran gör snabba svepande rörelser?
Nej, det finns ingen medicin mot detta, 2Mbit bitrate räcker helt enkelt inte till för snabba rörelser.

Nej inte gryning, det fattas bilder, det hackar. Skulle gissa att frame rate sjunker drastiskt under kortare tid, vill tyvärr kalla det otittbart. Ledsen att var så negativ.

  • Oregistrerad
  • 2008-09-26 16:34

Det är nog snarare så att den tappar frames. vad har du för bredband?

Att skicka en 1080p bild med bra uppdatering kräver bra bandbredd (Om man ska skicka den okomprimerad flera hundra megabyte i sekunden) så alla komprimerar. Men det har en bieffekt. Om det är stora rörelser där STORA delar av bilden behöver uppdateras räcker varken bandbredden eller streamingkravem med. 2Mbit/s är helt enkelt för dåligt, även för H.264 - Full H.264 kräver runt 9Mbit för Full HD.

Tycker HD streamingen är helt underbar! På jobbet är det riktigt dålig uppkoppling men tackvare att den själv ställer in kvalitet efter lina så ser jag den utan det minsta hack, på två-tre pin blir det där vilket ser bra ut på en 13.3 skärm. Hemma helt utan hack där med men med fem pin. Synd bara att utbudet är så litet.

Bevaka tråden