Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CAD på Mac

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett annat program jag tänkte på är FormZ. Jag laddade ner för många år sedan och såg att det var ett mycket kompetent program. Hur det är idag vet jag inte, men det finns demo att prova ut.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ett annat program jag tänkte på är FormZ. Jag laddade ner för många år sedan och såg att det var ett mycket kompetent program. Hur det är idag vet jag inte, men det finns demo att prova ut.

Länge sedan jag provade det. Gjorde väl några tappra försöka att gilla det, men nej tack. Kompetent kanske, men interfacet var i mitt tycke en plågsamt rörig historia.

Ursprungligen av TouchCAD:

Länge sedan jag provade det. Gjorde väl några tappra försöka att gilla det, men nej tack. Kompetent kanske, men interfacet var i mitt tycke en plågsamt rörig historia.

Ja, jag kommer ihåg att den fick rätt mycket kritik för den var jobbigare än andra CAD för enklare saker, men för avancerade saker t.ex. spiraltrappa och C- eller S-formad trappa var den långt före konkurrenterna, det fanns nästan inga verktyg för att skapa en sådan trappa då. (Jag tror att det var NURBS som var FormZ framgång). Idag har ju de flesta CAD programmen NURBS och andra.

Den stora frågan är om utvecklarna bakom FormZ har gjort något åt kritiken, bl.a. som du nämner User Interface osv.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, jag kommer ihåg att den fick rätt mycket kritik för den var jobbigare än andra CAD för enklare saker, men för avancerade saker t.ex. spiraltrappa och C- eller S-formad trappa var den långt före konkurrenterna, det fanns nästan inga verktyg för att skapa en sådan trappa då. (Jag tror att det var NURBS som var FormZ framgång). Idag har ju de flesta CAD programmen NURBS och andra.

Den stora frågan är om utvecklarna bakom FormZ har gjort något åt kritiken, bl.a. som du nämner User Interface osv.

Den spets de hade då har i mitt tycke försvunnit för länge sedan. När det gäller interfacet, så var det som sagt länge sedan jag provade det. De gånger jag provade, som var vid flera olika tillfällen med ganska mycket tid emellan, och inte tyckte jag att det blev nämnvärt bättre. Jag gillar helt enkelt inte program där man måste trycka på en armé olika knappar för att i grunden göra ett grundmoment och formZ var ett av de värsta programmen jag sett i detta avseende.

När det gäller trappor osv, så har alla proffsprogram för husritning mängder av funktioner för detta. Det är knappast något större problem längre, även om arkitektprogram annars kanske inte det man först tänker på när det gäller NURBS-modellering. De flesta hus har ju en rätt enkel grundform.

Om man är intresserad av NURBS-modellering generellt, så lönar det sig att kolla runt ordentligt på olika program. Det skiljer oceaner mellan det bästa och det sämsta programmen när det gäller att utföra en given uppgift, hur smidigt det är att jobba med, hur fort det går och vilken formkontroll man egentligen har.

Bevaka tråden