Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det interna modemet krånglar...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu under sommaren bor jag hos mina föräldrar.
Jag tänkte att jag skulle koppla upp min Powermac G4 400 Mhz till internet, men modemet kopplar ner sig direkt när datorn ringt upp mott ppp servern.
Kan det vara något fel på modemet, kan man kolla på något sett ifall det är modemet det är fel på?
Alla inställningar ska vara rätt enligt tele 2.

Jag använder Mac OS X 10.2.6
Modemet är original

tack på förhand

/Daniel

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-22 19:44

Hade liknande problem på en iBook, ibland kunde jag vara uppkopplad i 20 minuter och ibland ingenting innan jag blev nedkopplad.

Det du kan göra är att kolla att P-macen sitter först i telefonkedjan, lättast är nog att dra ut alla telefoner, koppla ur samtal väntar om det är ikopplat. Sänk modemhastigheten (vet inte hur man gör det under os X). Byt telefonkabel till modemet (och använd inte förlängningssladd). Sist, kolla med telia om det är mycket brus i ledningen till bostaden.

Jag tror att det är det gamla modermodemet som spökar i vanlig ordning...;)

Vad ska man göra åt detta då

Modemet i G4/400 är väldigt känsligt för om det sitter annan utrustning inkopplad samtidigt. Jag måste koppla ur nummerpresentatören och faxen för att få en vettig anslutning.
Om jag inte gör det, går det långsamt och segt, plus att det kan ta ett par försök innan jag blir uppkopplad.
Så prova att koppla ur allt annat i tele jacken. I hela huset/Lägenheten.

Ha det bra
Mats B

1
Bevaka tråden