Hur reparerar jag min iPhone 3G köpt utomlands

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-21 12:40

Har försökt läsa igenom hela tråden och hitta info om garanti på utlänska iphones men har inte hittat mycket, så jag skriver ett eget inlägg.

Köpte genom en kontakt i italien en olåst iphone 3g utan sim från Vodaphone. De hade påstått att "garantin gäller från apple i sverige". Det visade sig att telefonen har problem med accelerometern ( cro mag rally kör runt i cirklar, ipod-appen går direkt in i coverflow om jag inte håller telefonen upp och ner, mm) så jag är förstås i behov av att få den reparerad/utbytt.

Någon som har erfarenhet av liknande, eller vet hur jag går vidare?

Jag har försökt söka på apples webbsida där man kan se om sin produkt är täckt av garantin, men då sa de att den tjänsten var ur funktion för tillfället. Min nästa tanke är att kontakta Kullander&Kullander på måndag (bor i Malmöområdet) och höra vad de kan tänkas veta om saken.

Vad jag förstår så finns där inget olagligt i det jag gjort, och jag har inte brutit mot några avtal - följaktligen borde jag ju ha nån slags rätt till en fullt fungerande telefon. Frågan är bara vem jag ska vända mig till.

[EDIT:] Ska tilläggas att jag använder mitt telenorabbonnemang i telefonen och att det fungerar utmärkt. Det är bara accelerometern som varit problematisk, och det har ju inte med telefonin att göra

Hej,

Min uppfattning (gäller telefoner från Vodafone i Grekland och borde gälla italienska telefoner också) är att garantin endast gäller i det land telefonen är köpt, eftersom garantiärenen hanteras av den som sålt telefonen (jag skickade en översättning på de grekiska garantivillkoren till denna tråd där detta framgick). Min uppfattning är att detta är olagligt och min gissning är att detta kommer att "justeras" väldigt snart.

Men det hjälper inte dig just nu, kolla gärna med en svensk part o skicka infon du får till forumet, det är säkert många som är intresserade.

PS Du har under inga som helst förutsättningar gjort något olagligt, lyckligtvis har vi inom EU en bra lagstiftning som jag tror Apple med flera kommer att bli tvunga att följa väldigt snart.

Ursprungligen av zauber:

Har försökt läsa igenom hela tråden och hitta info om garanti på utlänska iphones men har inte hittat mycket, så jag skriver ett eget inlägg.

Köpte genom en kontakt i italien en olåst iphone 3g utan sim från Vodaphone. De hade påstått att "garantin gäller från apple i sverige". Det visade sig att telefonen har problem med accelerometern ( cro mag rally kör runt i cirklar, ipod-appen går direkt in i coverflow om jag inte håller telefonen upp och ner, mm) så jag är förstås i behov av att få den reparerad/utbytt.

Någon som har erfarenhet av liknande, eller vet hur jag går vidare?

Jag har försökt söka på apples webbsida där man kan se om sin produkt är täckt av garantin, men då sa de att den tjänsten var ur funktion för tillfället. Min nästa tanke är att kontakta Kullander&Kullander på måndag (bor i Malmöområdet) och höra vad de kan tänkas veta om saken.

Vad jag förstår så finns där inget olagligt i det jag gjort, och jag har inte brutit mot några avtal - följaktligen borde jag ju ha nån slags rätt till en fullt fungerande telefon. Frågan är bara vem jag ska vända mig till.

[EDIT:] Ska tilläggas att jag använder mitt telenorabbonnemang i telefonen och att det fungerar utmärkt. Det är bara accelerometern som varit problematisk, och det har ju inte med telefonin att göra

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-21 14:45

Tack Jazzdevil för svaret. Jag ska hålla er uppdaterade.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-21 15:34

Har också funderat på detta med garantin då min är köpt i Grekland. Man tycker ju att de ändå borde ha en världsgaranti, man har ju som ni säger inte gjort något olagligt utan köpt den i en auktoriserad affär med fulla garantier. Jag bodde ju t.ex i USA, om jag köpt mig saker som jag behövde där och sen flyttar hem så borde det gå att lösa tycker man även om det är sagt såhär med iPhone. Att det sen är inom EU borde ju också vara till vår fördel, undrar var man kan kolla upp det här närmare. Nu fungerar lyckligtvis min iPhone klanderfritt! (Peppar, peppar...)

Ingen Apple service provider i Sverige kan i dagsläget ta emot din iPod för reparation eller garantiutbyte eftersom de inte har tillgång till teknisk dokumentation eller reservdelar.

All hantering av iPhones vad gäller service och support går genom Telia, så det är dem du ska vända dig till i första hand, men jag är ytterst tveksam till att de kommer att vilja eller kunna ta hand om den.

Däremot blir jag lite fundersam över det Jazzdevil skriver, att Apples agerande skulle vara olagligt enligt EU:s lagstiftningar. Så vitt jag vet finns det ingen EU-lag som tvingar tillverkare att erbjuda garantiservice i alla medlemsländer, utan så kallad Europagaranti är, vad jag kunnat läsa mig, till fortfarande frivillig.

Jag blir dock inte ledsen om du kan gräva fram någon lagparagraf som motbevisar mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 19:31
Ursprungligen av ohennig:

Ingen Apple service provider i Sverige kan i dagsläget ta emot din iPod för reparation eller garantiutbyte eftersom de inte har tillgång till teknisk dokumentation eller reservdelar.

All hantering av iPhones vad gäller service och support går genom Telia, så det är dem du ska vända dig till i första hand, men jag är ytterst tveksam till att de kommer att vilja eller kunna ta hand om den.

Däremot blir jag lite fundersam över det Jazzdevil skriver, att Apples agerande skulle vara olagligt enligt EU:s lagstiftningar. Så vitt jag vet finns det ingen EU-lag som tvingar tillverkare att erbjuda garantiservice i alla medlemsländer, utan så kallad Europagaranti är, vad jag kunnat läsa mig, till fortfarande frivillig.

Jag blir dock inte ledsen om du kan gräva fram någon lagparagraf som motbevisar mig.

Det Jazzdevil pratar om är ett EU-DIREKTIV inte någon lag.

Jag blandar fortfarande ihop lagar och direktiv som kamrat zappee mycket riktigt påpekar.

Det finns två grejer som är underliga med Apples beteende betr. iPhone:

1. Hitills har de lämnat världsgaranti på sina grejer (åtminstone Europagaranti, jag har fått grekiskköpta grejer garantireparerade i Sverige och Sverigeköpta grejer reparerade i Grekland). iPhone är ett undantag som jag tror nån som kan sina *direktiv* kan komma att ta upp med dem.
2. I någon lekmannamässig mening så förhindrar väl Apples beteende fri rörlighet av varor inom EU? Det är ju inga operatörsbrandade telefoner (t.ex. Telia till skillnad från Vodafone telefoner) utan Apple-produkter som använder en viss typ av försäljningskanal.

Nån som kan mer om sånt?

Ursprungligen av ohennig:

Ingen Apple service provider i Sverige kan i dagsläget ta emot din iPod för reparation eller garantiutbyte eftersom de inte har tillgång till teknisk dokumentation eller reservdelar.

All hantering av iPhones vad gäller service och support går genom Telia, så det är dem du ska vända dig till i första hand, men jag är ytterst tveksam till att de kommer att vilja eller kunna ta hand om den.

Däremot blir jag lite fundersam över det Jazzdevil skriver, att Apples agerande skulle vara olagligt enligt EU:s lagstiftningar. Så vitt jag vet finns det ingen EU-lag som tvingar tillverkare att erbjuda garantiservice i alla medlemsländer, utan så kallad Europagaranti är, vad jag kunnat läsa mig, till fortfarande frivillig.

Jag blir dock inte ledsen om du kan gräva fram någon lagparagraf som motbevisar mig.

Senast redigerat 2008-09-21 23:26
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-21 23:48
Ursprungligen av jazzdevil:

1. Hitills har de lämnat världsgaranti på sina grejer (åtminstone Europagaranti, jag har fått grekiskköpta grejer garantireparerade i Sverige och Sverigeköpta grejer reparerade i Grekland).

Fast i dessa fall med iPhone så är det ju inte Apple som är återförsäljare och har hand om garantiärenden, det är telefonbolagen i varje land som får stå för dessa kostnader så det är ganska självklart att Apple inte vill betala för reparationer då.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 06:33
Ursprungligen av kainen:

Fast i dessa fall med iPhone så är det ju inte Apple som är återförsäljare och har hand om garantiärenden, det är telefonbolagen i varje land som får stå för dessa kostnader så det är ganska självklart att Apple inte vill betala för reparationer då.

Får hålla med Kainen där. Det är inte Apple som säljer eller reparerar produkten till skillnad från typ iPod som de även distribuerar själv. Så det är antagligen därför de inte vill börja reparerar produkterna i olika länder.

Jag är med på att deras distribution för iPhone ser annorlunda ut jmfört med datorer eller iPod. Däremot är jag inte säker på att det är helt sunt, utan att vara jurudikexpert.

Nån EU-byråkrat fär hemskt grna se till att Apple får en tillrättavsning för att de "hindrar" fri rörlighet av varor inom EU (garantiskyddet borde rimligen vara en del av den rörligheten). Sen kan jag som sagt inte detaljerna, men det vore kul att se.

Då skulle dessutom hela diskussionen om att låsa apparater till operatörer och på det sättet göra månadsvinst försvåras.

Ursprungligen av zappee:

Får hålla med Kainen där. Det är inte Apple som säljer eller reparerar produkten till skillnad från typ iPod som de även distribuerar själv. Så det är antagligen därför de inte vill börja reparerar produkterna i olika länder.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-22 09:29
Ursprungligen av jazzdevil:

Jag är med på att deras distribution för iPhone ser annorlunda ut jmfört med datorer eller iPod. Däremot är jag inte säker på att det är helt sunt, utan att vara jurudikexpert.

Nån EU-byråkrat fär hemskt grna se till att Apple får en tillrättavsning för att de "hindrar" fri rörlighet av varor inom EU (garantiskyddet borde rimligen vara en del av den rörligheten). Sen kan jag som sagt inte detaljerna, men det vore kul att se.

Då skulle dessutom hela diskussionen om att låsa apparater till operatörer och på det sättet göra månadsvinst försvåras.

Nu hindrar väl inte Apple fri rörlighet av varor. Man får jo som bäst man vill köpa telefonen vart man vill. Det är inte Apple som säljer/distribuerar telefonen, det är det telefonbolagen som gör. I såfall är det Telia som hindrar fri rörlighet, men jag tror inte att du kommer långt om du försöker att få dom att laga telefoner köpta utomlands.

Som sagt, ta inte det hela bokstavligt, därav citattecknen i min originaltext. Det vore trevligt om det kunde undersökas av nån i Bryssel.

Ursprungligen av smurf:

Nu hindrar väl inte Apple fri rörlighet av varor. Man får jo som bäst man vill köpa telefonen vart man vill. Det är inte Apple som säljer/distribuerar telefonen, det är det telefonbolagen som gör. I såfall är det Telia som hindrar fri rörlighet, men jag tror inte att du kommer långt om du försöker att få dom att laga telefoner köpta utomlands.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-21 19:08

Fast man borde ju kunna lämna in telefonen på Anovo direkt. (dit Telia skickar dom, jag har 3 mil dit) Man skulle ju tycka att de borde ha några direktiv från Apple eftersom de är auktoriserad serviceverkstad för iPhone...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 19:30

Can I get my iPhone serviced outside the country of purchase?
No, service for eligible repairs is only available in the country where your iPhone was originally purchased.

(Apple - Support - iPhone - Service FAQ)

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-02 14:13

Verkar alltså som att man måste lämna in den i italien m a o. Men eftersom de påstod att garantin gäller i sverige... tja. vem vet. Jag kan tyvärr inte rapportera hur det fungerar eftersom jag inte kommer att försöka få garantisupport. Situationen med accelerometern i min iphone har förbättrats av sig själv. Inte helt - men nästan. Nu går det iallafall att spela Xplane och Cro-mag rally, även om de båda "drar" åt vänster en del. För att köra rakt får jag hålla telefonen i ca 20 graders lutning åt höger. Det är tillräckligt acceptabelt för att jag inte ska orka anstränga mig (och det är tveksamt om de vill göra något åt ett så litet fel också).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-02 18:49
Ursprungligen av zauber:

Verkar alltså som att man måste lämna in den i italien m a o. Men eftersom de påstod att garantin gäller i sverige... tja. vem vet. Jag kan tyvärr inte rapportera hur det fungerar eftersom jag inte kommer att försöka få garantisupport. Situationen med accelerometern i min iphone har förbättrats av sig själv. Inte helt - men nästan. Nu går det iallafall att spela Xplane och Cro-mag rally, även om de båda "drar" åt vänster en del. För att köra rakt får jag hålla telefonen i ca 20 graders lutning åt höger. Det är tillräckligt acceptabelt för att jag inte ska orka anstränga mig (och det är tveksamt om de vill göra något åt ett så litet fel också).

Ja, du måste lämna in den i inköpslandet.

men det borde väl inte vara så farligt dyrt för dig att skicka telefonen till inköpslandet för service? eller tar dem emot reparationsorder per post? annars finns säkert inofficiell service i Sverige också, surfa runt lite på t.ex. blocket.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 14:49
Ursprungligen av karl.harleman:

men det borde väl inte vara så farligt dyrt för dig att skicka telefonen till inköpslandet för service? eller tar dem emot reparationsorder per post? annars finns säkert inofficiell service i Sverige också, surfa runt lite på t.ex. blocket.

Tveksamt om de tar emot det via post.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-09 15:51

Kapar tråden.
Har en iphone 3g från italien som laddaren har bränt på det viset som aftonbladet skrev om i en artikel för ett tag sen.
Nu fungerar iaf inte homeknappen, usb-kontakten och man kan inte prata i den. Dock fungerar sms/surfa osv.
Varit i kontakt med en del serviceställen men ingen av dem tror att detta kan lagas. Med andra ord måste man utnyttja italien garantin. Någon som har tips på hur man ska gå tillväga? Har en kompis som ska till Italien inom en snar framtid men ett garantiärende tar ju, iaf i Sverige, ett par veckor innan man får ny telefon och så länge har han så klart inte tänkt stanna.
Kan man ta kontakt med någon i förväg och sedan få den nya skickade eller liknande? Alla tips är välkomna.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 20:26
Ursprungligen av copster:

Kapar tråden.
Har en iphone 3g från italien som laddaren har bränt på det viset som aftonbladet skrev om i en artikel för ett tag sen.
Nu fungerar iaf inte homeknappen, usb-kontakten och man kan inte prata i den. Dock fungerar sms/surfa osv.
Varit i kontakt med en del serviceställen men ingen av dem tror att detta kan lagas. Med andra ord måste man utnyttja italien garantin. Någon som har tips på hur man ska gå tillväga? Har en kompis som ska till Italien inom en snar framtid men ett garantiärende tar ju, iaf i Sverige, ett par veckor innan man får ny telefon och så länge har han så klart inte tänkt stanna.
Kan man ta kontakt med någon i förväg och sedan få den nya skickade eller liknande? Alla tips är välkomna.

Kolla med inköpsstället vad de har för alternativ.

1
Bevaka tråden