Vågar man köpa en iMac nu?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-20 18:11

Hej

Jag har idag en MacBook. Ska införskaffa mig en stationär dator, har en pc nu.

Den iMac jag ska skaffa mig är:

* Processor: 3,06 GHz Intel Core 2 Duo
* Bildskärm: 24-tums (visningsyta) glänsande widescreen, 1920 x 1200 bildpunkter
* Minne: 4 GB
* Hårddisk:1 TB
* Optisk enhet: 8 x SuperDrive för dubbla lager (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
* Grafik: NVIDIA GeForce 8800 GS med 512 MB GDDR3-minne

Men grejen är jag är jätte rädd att apple ska släppa nya modeller eller ngt på iMac:an.
Någon som vet något? kommer det att släppa nya iMac:s?

• Medlem
  • 2008-09-20 18:14

Apple lär släppa nya revisioner i sinom tid, om det är om en vecka eller om några månader återstår dock att se!

Jag säger vad som alltid sägs här: Om du behöver en ny dator, slå till, om du inte behöver den, utan snarare vill ha, så kanske du lika gärna kan vänta.

När jag skulle köpa min iMac i april i år fick jag rådet att vänta, för iMac var några dagar/veckor "över tiden" då. Säljaren gick in på den här sajten:

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Bara någon vecka efter att jag hade lagt beställningen på min 24" 2,8 GHz släpptes 3,06 GHz:aren. Jag har inte ångrat mig ändå...

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-20 18:41

När har apple sin nästa spec event?

Att det skall vara så jävla jobbigt gentligen, varför kan de inte bara säga om de skall uppdatera skiten eller inte. Allt handlar i slut ändan om pengar!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-20 21:59

Du svarar rätt bra på frågan själv. Hur tror du försäljningen av iMacs hade sett ut om Apple säger "Nästa månad släpper vi nya iMacs!"?

Jag gissar på ett event i Oktober, men frågan är om bara de bärbara uppdateras.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-20 22:13

Oktober ryktas det om, sedan är det alltid ett event i Januari. Kan du vänta, gör det. Behöver du en dator, köp en nu.

Nästa grej som kommer är ju helt klart MacBook och MacBook Pro.

Och det är en stor uppdatering för Apple. Alltså inget de "smyger ut".

Skulle tro att det är minst två månader till nästa iMac släpp om inte mer. Min personliga förväntning är kanske MacWorld i januari.

Hur som helst så lär det inte bli några banbrytande uppdateringar om det är på den här sidan nyår.

Är du väldigt sugen är det ju bara att köpa och vara glad! Dagens iMac är ju en kanonfin burk. Jag försöker komma på ursäkter att köpa en till min fru/syskon/föräldrar....

Jag hade inte tvekat att köpa en iMac 24" 3,06ghz idag. Även om det kanske kommer en på 3,2ghz nästa månad så är dagens bästa modell snuskigt bra även om ett år. Vad man måste släppa lite på kanske är tanken att man måste ha det allra senaste.

Jag köpte min MacBook för snart ett år sedan. 2,2ghz. Bara två eller tre månader senare kom samma modell med 2,4ghz. Min dator var lika bra för det. Den är fortfarande jättebra och min processor på 2,2ghz sköter jobbet ypperligt. Prestandamässigt kommer jag klara mig ett par år till, Däremot kommer ha-begäret att sätta in nu när det kommer nya modeller och under hösten 2009 kommer jag säkerligen köpa nytt, bara för att jag vill ha

Om man bortser från grafikprestandan, hur tycker du att din nuvarande MacBook sköter jobbet du vill göra?

Enligt macrumors så ligger iMac i en "neutral period" mitt i mellan uppdatering. Det tolkar jag som att det kommer att ta ca 100 dagar innan en ny uppdatering är på gång.
Vill du vänta så länge?
Jag ville inte vänta fick min nya iMac 2,4 i fredags, jag beställde till 4 GB minne från Dustin för 775 kr och är super nöjd.

Om någon vill köpa en överbliven oanvänd 1 GB minne Apple orginal till nya iMac hör av er till patrik.b.ek@gmail.com pris 200 kr.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-21 10:29

Din nya iMac blir inte sämre bara för att det kommer en nyare modell — vilket det kommer att göra, förr eller senare, ofrånkomligen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-21 22:31
Ursprungligen av Jogin:

Din nya iMac blir inte sämre bara för att det kommer en nyare modell — vilket det kommer att göra, förr eller senare, ofrånkomligen.

Visserligen, men man kan ju alltid planera smart då allt i slutändan handlar om mer prestanda för mindre pengar. Det kommer ju alltid kännas surt om man missar ett sådant erbjudande om uppgraderingen kommer en vecka efter köp.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-22 08:50
Ursprungligen av Adzam 1:

Visserligen, men man kan ju alltid planera smart då allt i slutändan handlar om mer prestanda för mindre pengar. Det kommer ju alltid kännas surt om man missar ett sådant erbjudande om uppgraderingen kommer en vecka efter köp.

Om uppdateringen kommer en månad efter köp då? Tre månader? Ett halvår? Jag kan garantera att den kommer.

• Medlem
  • 2008-09-21 10:31

Om inte världen skulle gå under. *Dramatisk*

Men det är sant som Jogin säger!

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-21 14:22

Jag köpte en sådan, med skillnaden att jag valde 500GB hdd ist.

Grymt nöjd med min dator. Jag hade köpt den nu om du behöver den.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-21 16:47

Man vet gentligen inte vad apple bara kan presentera på spec event.
Tänk er om dom presenterar en ny iMac Multitouch dator?. Jag hade fan sjunkit i deppresion, om jag hade införskaffat mig en iMac idag.

Ursprungligen av shuma:

Man vet gentligen inte vad apple bara kan presentera på spec event.
Tänk er om dom presenterar en ny iMac Multitouch dator?. Jag hade fan sjunkit i deppresion, om jag hade införskaffat mig en iMac idag.

Så du köper aldrig ny dator mao?

Jag resonerar så här: det kommer alltid en nästa gång då man kan försöka ha bättre timing.
Jag ska köpa en iMac så fort jag får pengar, men jag behöver verkligen en nu, av flera orsaker. Dessutom tänkte jag försöka utnyttja den där iPod-rabatten och den är värd mer än att ha det absolut senaste.

Den jag har nu köpte jag bara några dar efter en uppdatering och det kom ändå en ny bara några månader senare, billigare och fetare
Det enda man kan göra är att göra kvalificerade gissningar (mha macrumors guide tex) och väga det mot sina behov.

• Medlem
  • 2008-09-21 17:41

Fast om tidpunkten är dagen innan ett event så kan man ju gott vänta och se.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-21 18:04

Köper man via AppleStore så har man ju två veckor på sig att ångra sig dessutom. (väl?)

• Medlem
  • 2008-09-21 18:13

Jag är rätt säker på att en sådan regel gäller för alla webshoppar i Sverige.

Jag tycker det är rätt häftigt som Apple funkar där allt är hemligt. Jag har läst många insider artiklar om hur lite folk INOM Apple vet.

Jag köpte en PowerMac 8600/200 veckan INNAN de släppte den snabbare modellen och jag grämer mej än...

Och sen köpte jag en TiBook 550MHz precis EFTER de uppgraderade, så det lever jag på fortfarande...

Livets stora beslut... ;o)

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-21 22:15

Vilket år var det dom släppte de senaste iMac:nissarna? Är det vart tredje år dom brukar uppgradera sina produkter eller i vilken standard går apple?

Ursprungligen av shuma:

Vilket år var det dom släppte de senaste iMac:nissarna? Är det vart tredje år dom brukar uppgradera sina produkter eller i vilken standard går apple?

Slå ett öga på följande länk så lär du få klarhet i det. (Var redan postat tidigare i tråden...) Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

1
Bevaka tråden