Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmproblem!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-22 01:43

Hej!

Jag har en AppleVision 750AV (som är kopplad till en PowerMac 8600).

När jag startar datorn är skärmbilden helt förvrängd; färgerna ligger i märkliga lager snett om varandra och utan kontrast. När jag går in i skärminställningarna via panelen på skärmens framsida och återställer till Default så blir det bra igen. MEN, nästa gång jag startar om datorn är problemet tillbaka!

Hur kan det komma sig? Finns det nåt litet batteri eller nåt i skärmen, som håller reda på inställningarna? Jag har försökt titta men det verkar ju inte gå att stoppa in nåt batteri någonstans. Så vad kan det bero på???

Erik

Nope, skärmen har inget batteri, men datorn har ett, och det styr skärmen!
Om det är en 8600 du kör, så har den några år på nacken, och om den aldrig har fått nytt batteri så är det på tiden;)
Andra fel som brukar uppträda på 8600- modellerna när batteriet är för gammalt, är att datorn inte håller tiden, och att Apple Talk återgår till defaultläget Printer Port. Ibland blir skärmen helt svart också. Feltyperna kan variera beroende på vilket system du kör. Har du något eller flera av dessa problem, så är det med största sannolikhet batteriet.)

  • Medlem
  • 2003-06-23 00:27

Ah.. batteri i datorn kanske är slut alltså...
Du skriver att det finns olika sympton på detta. bland annat att inställningar återgår till default. Men det märkliga är ju att skärmen är konstig ända tills jag själv återställer den till default. När jag ställer på defautl blir den bra; ända till nästa gång jag startar om. Tror du ändå att det är batteriet?

När du har datorn på, så matas den med ström från eluttaget, och kan hålla inställningarna. När du slår av den, måste batteriet jobba ensamt.

Det är ju svårt att veta exakt vad som orsakar dina problem, men om du inte bytt batteri på senaste tiden, så bör du väl göra det ändå...?

Det är väldigt olika hur länge batterierna håller, beroende på hur man jobbar med datorn. En polare till mig jobbade bara nån timme i veckan vid datorn, och brukade därefter alltid dra ur nätsladden ur vägguttaget, med den följden att batteriet drog ur på under ett år.

  • Medlem
  • 2003-06-23 07:14

Jag testar byta så får vi se om det blir bättre... måste bara få tag på ett sådant batteri nånstans först.

  • Medlem
  • 2003-08-08 00:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av efa
Jag testar byta så får vi se om det blir bättre... måste bara få tag på ett sådant batteri nånstans först.

Nu har jag äntligen fått tag på de små batterierna och testat.
Men tyvärr så fungerar det fortfarande inte...

Har någon förslag på annat att testa? Vad kan det vara som gör att skärmen förlorar sina inställningar? När jag återställer till Default visas bilden rätt, men vid varje omstart blir det helt fel, precis som förut.

Hjälp!

  • Medlem
  • 2003-08-12 01:20

Nu har jag testkört med en annan skärm och då var det inga problem.

Det måste alltså vara skärmen det är fel på. Men vad kan vara fel med de symptomen? Tror ni att det är något som går att fixa på något sätt?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 02:17

Kan det vara något med 'sense pin' som spökar? Eller var det borta då?

  • Medlem
  • 2003-08-12 02:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kan det vara något med 'sense pin' som spökar? Eller var det borta då?

Det låter spännande, men vad är sense pin?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-12 02:29

Det var något som fanns förr för att tala om för skärmkort vilken upplösning skärmen skulle ha... Innan multiscan med autosense var allemansmat...
Kolla på apples "tech" sidor så kanske det klarnar...
Är lite skeptisk till att det är problemet - men man skall aldrig säga aldrig

  • Medlem
  • 2003-08-12 02:50

jag hade ett liknande problem med en 8100 och den skärmen.
det hände dock bara "ibland" och inte alltid vid uppstart.
(jag startade dock om väldigt sällan)

det som hjälpte var enbart att gå till skärminställningar (i systemet)
dra i ett av reglagen till max och vips så försvann det - tills det kom
tillbaks någon månad senare. jag antar att det var något specifikt
för den system varianten - har du provat på något annat system?
det var några år sedan så jag kommer inte ihåg vad jag hade,
men vad kör du nu?

en gång var det lite jobbigt för då blev hela skärmen svart istället...
det var ANINGEN krångligt att komma in i inställningarna utan varken
skärmbild eller ersättnings skärm och dra i det där reglaget....

vill minnas att problemet försvann helt efter att jag gick över till
en ny system vers.

  • Medlem
  • 2003-08-23 12:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av sd
det som hjälpte var enbart att gå till skärminställningar (i systemet)
dra i ett av reglagen till max och vips så försvann det - tills det kom
tillbaks någon månad senare.

Har provat med det men oavsett hur jag ställer in så går skärmen tillbaka till det konstiga förvrängda läget.
Det är som att den inte alls kan spara inställningarna (vilket den ju inte ens gör när man ställer in den via knapparna på fronten).

Citat:

Skrevs ursprungligen av sd
vill minnas att problemet försvann helt efter att jag gick över till
en ny system vers.

Nu har jag testat med några olika systemversioner från 7.1 och upp till 9 utan resultat.

Vad kan det vara då? Någon mer som har några förslag???

1
Bevaka tråden