Ljudproduktion vilken Mac? Vilken bandare/diktafon

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag ska jobba med ljudproduktion för radio vilken av macarna jag funderar på bör jag välja? MacbookPro eller imac i bägge fallen funderar jag på värstingvarianterna.

Sedan ska jag ha en digital inspelningsmodul/diktafon för intervjuer med mycket bra kvalitet vad finns det att välja på?

/marcus

Det är nog hugget som stucket, båda modellerna är bra - fast på olika vis. iMac:en är ju inte speciellt bärbar. Själv har jag använt Zoom H4 för ljudupptagning. Kolla här: H4

MBP eller imac handlar bara om du vill ha en bärbar dator för att kunna jobba "på fältet" eller ha en dator som bara används i studion/produktionsplatsen "hemma". För ljudproduktionen/kvalitet spelar det ingen roll om du väljer MBP eller imac. Som vanligt dock, Maxa Ramminnet!

Hej

Jag gör grejer för SR på en Macbook 2,2 ghz med Pro Tools och spelar in med en M-Audio Micro Track 4Sound - We Play Louder
Har man en bra mick så låter det bra, nackdelen med den är att den bara har inbyggt batteri, du kan inte byta batterier om laddningen går ned. Det höll på att paja en intervju häromdagen...

Ursprungligen av maxcarlgren:

Hej

Jag gör grejer för SR på en Macbook 2,2 ghz med Pro Tools och spelar in med en M-Audio Micro Track 4Sound - We Play Louder
Har man en bra mick så låter det bra, nackdelen med den är att den bara har inbyggt batteri, du kan inte byta batterier om laddningen går ned. Det höll på att paja en intervju häromdagen...

Du behöver inte hjälp med något jobb?! (jag är en arbetssökande radiomänniska)

Ursprungligen av marcusbabe:

Du behöver inte hjälp med något jobb?! (jag är en arbetssökande radiomänniska)

För tillfället så är jag anställd på halvtid av SR så nej, inget behov för tillfället.

Sedan betalar ju inte SR några fantastiska summor för frilansjobben, men det vet du säkert redan om. Så det kan nog vara bra att ragga jobb innan man lägger för mycket pengar på teknik (om nu inte prylarna är det roligaste man vet och bara behöver ett bra argument för att köpa dem).

Men åter till frågan så räcker det gott och väl med en Macbook, jag har 4 gb ram och har aldrig haft problem.

Sen är väl Sennheiser MD21 en klassisk mikrofon. Och en del resonerar som så att de skaffar en stereomick för att kunna göra grymma reportage med fina ljudbilder. Där har jag mindre koll.

Hälsningar Max

Ursprungligen av maxcarlgren:

För tillfället så är jag anställd på halvtid av SR så nej, inget behov för tillfället.

Sedan betalar ju inte SR några fantastiska summor för frilansjobben, men det vet du säkert redan om. Så det kan nog vara bra att ragga jobb innan man lägger för mycket pengar på teknik (om nu inte prylarna är det roligaste man vet och bara behöver ett bra argument för att köpa dem).

Nej jag vet inte hur mycket man får för ett jobb för SR. Det är lite det jag håller på att kolla upp. Max du får gärna maila mig privat och berätta lite det vore kul och intressant....

marcus

1
Bevaka tråden