Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra egna dataspel?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min son, 12 år, vill göra egna dataspel. Han säger sig ha hittat en massa program för detta till PC. Några till Mac också men det är ett tidsödande jobb för mig att hjälpa honom läsa om programmen för att få grepp om vad det handlar om. Jag vänder mig därför till er för tips på program eller andra resurser.
Min son har kanske ingen realistisk förväntan, vill göra 3D-spel, men det får ju inte vara för omständigt till att börja med. Gratis är ett plus.

Din son verkar ha bäst koll på det hela - är det inte bäst att han laddar ner några demoversioner och testar? Det enda konkreta jag kan tipsa om är Incredible Machines, Crazy Machines etc som iofs inte är spelgeneratorer men som annars fått bra omdömen:

Amazon.com: The Incredible Machine: Even More Contraptions: Video Games
Crazy Machines 1.0 - MacUpdate

Sedan infaller ju snart slyngelåldern för kotten, och då brukar det vara PC som gäller några år. Har ni redan en Intel-Mac är ju denna så att säga inbyggd, annars är det väl lika bra att han får använda den plattform/mjukvaror som är mest spridd bland kompisarna. Efter några år kommer han tillbaka till Mac igen...

Jag jobbar för närvarande som programmeringslärare på en gymnasieskola och har från och med i höst börjat grundkursen med ett program som heter Scratch som är utvecklat på MIT. Det ger bra grunder i mekaniken bakom "riktig" programmering och ger användaren möjlighet att snabbt skapa egna små spel. Det finns att ladda ned gratis på nätet och går snabbt att lära sig. Vill han sen fortsätta kan flash/action script vara ett bra alternativ, förutsatt att ni har tillgång till lämplig utvecklingsmiljö.

GameMaker skall numera finnas för Mac. Jag har haft lite kontakt med han som portade det. Tyvärr ser jag det inte på GameMaker-sidan.

1
Bevaka tråden