Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook vill inte reboota

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vid flera tillfällen vill inte min macbook starta om, eller för den delen stänga av sig. När jag har tryckt på knappen restart så stängs alla program om osx loggar ut, men sen blir skärmen svart och fläktarna går och inget händer och jag tvingas göra kallstart genom att hålla ner stäng av-knappen. Har haft detta problem lite till och från.
Nån som vet vad man kan göra?

väntat några månader på svar nu, ingen som har liknande problem?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-28 00:06

Händer det varje gång eller ibland? Vilken version av OSX använder du? Är det i samband med uppdateringar?
Spontant tycker jag det låter som ett mjukvarufel. Med vilka åtgärder har du försökt själv? Installerat om system? Kört Apple Hardware Test (finns på skivorna du fick med datorn)?
Uppkom det efter att du installerat in något specifikt program?

som du ser är det första inlägget cirka 3 månader gammalt, och då var inte problemet nytt. Jag har 10.5.6 och har haft problemet ett bra tag, oavsett vilken leopard som gäller. Jag brukar försöka gå in i activity monitor och stänga ner alla program och bakgrundsapps så att de inte står och tuggar innan rebbot, men detta funkar inte alltid. Jag skulle inte säga att det händer varje gång jag försöker reboota, men ofta och senast när datorn skulle reboota efter senaste os x-uppdateringen, vilket ledde till att jag fick kallstarta.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-28 00:38

Jo jag såg att det var ett gammalt inlägg Hade inte sett det om du inte bumpat tråden!
Kör AHT, stoppa i CD1 av dom som du fick med datorn och håll in D under uppstarten. Kör det utökade testet, kanske tar 1 - 2 timmar beroende lite på en del olika parametrar.
Hittar det inget så tycker jag du ska göra en helt clean ominstallation. Gör en klon/time machine-kopia på en extern disk så du har backup. Sen installerar du om systemet och skapar ett rent konto. Har du kvar felet då? I fall du har det så känns det som att du har gjort vad du kan. Lämna in den hos närmaste Service Provider. Har du garanti kvar?
Dom hårdvarufel du skulle kunna ha är hårddisk, minnen eller logikkort. Hårddisk är väll mest osannolikt då du har haft felet ett tag och en trasig hårddisk har ju tendensen att gå sönder mer och mer ju längre tid man använder den.

1
Bevaka tråden