Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skattetabeller i Filemaker

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har råkat på ett intrikat problem som jag inte vet (än..) hur jag ska lösa.. Jag vill att filemaker ska dra skatt från skattetabell automatiskt. Jag har formaterat skattetabellerna och har relaterat skattetabell och sen provade jag att relatera inkomsumma (avrundad till närmaste hundratal för att matcha inkomstvärde i skattetabell. Det går bra upp till 20000kr i inkomst då skattetabellen inte ändrar sig med 100kr längre utan med 200kr per nivå, och hur avrundar man det?

Antingen tänker jag heltokigt eller så finns det säkert någon bra smart lösning?
Någon som vet..

Jag använder 8.5adv

Mvh Jenny

Ok, här är en riktig fuling som kanske kan funka:

Jag förmodar att varje inkomstvärde i skattetabellen är en egen post? Dvs du har t.ex. 20.000 och 20.200.

I så fall kan du ju duplicera varje post och på de duplicerade posterna addera 100 kr.

Då skulle du få "mellanposter" på 20.100, 20.300 osv, men som "ärvde" övriga värden från den post som duplicerades, dvs. skattesatsen för 20.100 blir ju samma som för 20.000

Skulle nåt sånt kunna funka?

Förresten , finns nog många andra sätt, t.ex. beräkningsfält, multipla radbrytna värden i textfält etc.

Om du har FileMaker 8.5 så kan du göra en relation baserade på FLERA villkor (då behöver du heller inte avrunda till 100 kronor). Det är lösningen. Men först måste du förbereda lite, du kan i din skattetabell inte ha beräkningar på de fälten som skall användas i relationen, men du behöver en del extra siffror som inte finns. Detta kan du lösa antingen med ett manus som loopar igenom alla poster, beräknar ett par saker och petar in dessa grejer i rätt fält, eller så använder du poster > ersätt fältinnehåll > med beräkning.

Jag har byggt en gratis lösning för lönespecifikationer som finns på min bokföra moms site Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Lönespecifikationer

I den har jag följande vackra relation och i sista bilden ser du även villkoren i relationen.

Poängen är alltså att i skattetabellen står två belopp, vi kan kalla dem övre och nedre. Om lönen är inom detta belopp (större än nedre, men mindre än övre), så är skatten så många kronor som står i tredje fältet. Detta fungerar ganska så rakt och enkelt på bruttolön, dvs före skatt. På nettolön är det värre (speciellt om man skall peta in förmåner i ekvationen också vilket jag alltså har gjort i min lösning).

För nettolön måste du räkna ut två nya belopp som är övre och nedre (med manus eller ersätt fältinnehåll). Du tar övre beloppet - skatten och petar in det i nytt fält övre_netto tex. Gör detsamma med nedre beloppet - skatten, peta in i nedre_netto. (Detta är mycket dumma och "fula" namn, men jag försöker vara pedagogisk).

I mitt fall skall lösningen fungera i flera år (du behöver då årtal i relationen), och för 14 dagar och för 30 dagars lön (du behöver de med i relationen) och för människor som bor på olika ställen i landet med olika skattetabeller (du behöver skattetabellnummer i relationen).

Så för att räkna ut skatt på brutto-lön behöver du i ditt fall bara härma de två övre fälten i bilden nedan (större och lika med och det som är mindre och lika med). Det fungerar utan 100:- avrundning. Vill du att lösningen skall fungera med flera år, skattetabeller, 14/30 dagarslön får du lägga till de övriga.

För att räkna ut skatt på netto-lön är det likadant, men du använder då dina två nya fält.

Behöver du förmåner, ok, då ringer du mig för DET är krångligt det! (Nja, på nettolön är det krångligt eftersom förmånsbelopp är alltid bruttolön).

Hej!

Jag ska börja med att säga att jag gillar din humor om sandlåda under Essingeleden, den var i klass med min egen... humor alltså... *S*
Jag har använt mig av case-funktionen för att bygga relationen, (eftersom den nedriga brytgränsen på 20000kr finns där då det börjar skilja 200 mellan beloppen, och nu fungerar det hur bra som helst!
Men måste ju säga att du ger mig stor input..

Mvh Jenny

Annars kan du använda länkdata och "kopiera enligt närmast lägre/högre värde", då slipper du avrunda beloppet och case-satsen.

/Rolf

1
Bevaka tråden