Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Audiofilfrågor (and the winning codec is...)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Frågorna nedan har helt säkert tagits upp i alla trådar, men det vore kul att ha svar/tips samlade på ett ställe.

Som nybliven iPhoneägare men audiofil vill jag ju fylla skönheten med musik på ett bra, praktiskt sätt. Utöver "jag kan inte höra skillnad på MIdnight Audioquest och lampsladd", vilket är ert problem [;)] undrar jag helt enkelt vad ni andra använder för decoder när ni importerar er musik till iTunes. Jag är ute efter en praktisk (allt sammantaget, inkl. filstorlek) alternativ.

Jag har funderat lite på att köra lossless till krävande musik och AAC till stapelvara. Dessutom kommer musiken på iPhonen avlyssnas på/i flygplan, hotell, bil och tunnelbana bl.a., så jag har inga föreställningar om att jag egentligen kommer att behöva perfektion. Då sätter jag mig framför stereon i vilket fall som helst.

Tacksam för tips!

Mvh,

/jazzdevil

Senast redigerat 2008-09-17 14:50

Jag gjorde ett blindtest på olika bitrates på mp3 filer. jag hörde absolut ingen skillnad. var iofs högre bitrate på filerna än vad det är på den lägsta du undrade över. (fattar ni vad jag menar???)

Jag skulle säga att du väljer ett av de två större formaten, och låter utrymmet på telefonen få bestämma vad du ska ha. Det kommer låta bra

Tack för ditt svar, det verkar som om 256-alernativet är populärast (frågade lite kompisar).

Ingen som argumenterar för 300 eller lossless?

Ursprungligen av shrimpii:

Jag gjorde ett blindtest på olika bitrates på mp3 filer. jag hörde absolut ingen skillnad. var iofs högre bitrate på filerna än vad det är på den lägsta du undrade över. (fattar ni vad jag menar???)

Jag skulle säga att du väljer ett av de två större formaten, och låter utrymmet på telefonen få bestämma vad du ska ha. Det kommer låta bra

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 01:02

Mp3 VBR minst 192kbps i iTunes, sen har jag ju bättre kvalite på en del filer men knappt några som är i sämre. Så kan inte rösta, inget alternativ passar på mig.

Typiskt, jag försökte gissa mig till de populäraste alternativen. Går det att fimpa denna omröstning o skapa en ny?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 09:05

OT: Det blir nog svårt att få med de vanligaste alternativen om man inte listar typ 30st, isf är det bättre att fråga vad folk använder och sedan sammanställa resultaten i det första inlägget.

30st alternativ??? Har folk missförstått poängen med valfrihet? Det ska ju leda till kvalitetsförbättring, inte förvirring.

Nu ska jag iväg o köpa tandkräm, har bara att välja mellan 62 olikfärgade trögflytande substanser som gör precis samma sak.

Ursprungligen av kainen:

OT: Det blir nog svårt att få med de vanligaste alternativen om man inte listar typ 30st, isf är det bättre att fråga vad folk använder och sedan sammanställa resultaten i det första inlägget.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-10-09 21:44

Flyttade 2 inlägg som inte hörde hemma i denna tråd hit.

/Mod

1
Bevaka tråden