Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cola i datorn. Brända motstånd och kretsar på moderkortet?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 00:32

Hej har lyckats med att spilla cola över min macbook. Ett halvår gammal.
Den dog direkt när vätskan kom över datorn. Han inte ens dra ut sladden.
Jag vände den upp och ner och kopplade ur batteriet och såg att det var lite cola på kontakten till batteriet.
Colan kom också oturligt nog rakt över nätsladden och internet anslutningen.
Jag skruvade inte isär datorn försen dagen efter, då jag kommit på att min garanti ändå inte gäller nu.
Det var inte mycket kladd alls i datorn, utan endast på undersidan på kanten av tangentbordet men det ser ut som att det kommit en droppe på moderkortet. Ser även ut som det brunnit eller oxiderat lite. Torkade bort oxiden med en fuktig topps och det såg okej ut efter, men jag anar att det ändå är kört för dessa stackars kretsar och motstånd.
Någon lätt lödning? kostnad för lagning? Var det dumt att öppna den och torka bort? Gäller försäkring efter jag öppnat den? Kan det bli större skada om jag prövar starta den?
någon som vet och har en bra analys eller vad som helst..
hjälp hjälp. Är mycket ledsen eftersom jag även är pank för tillfället

5 foton från kretskortet
kretskort - a set on Flickr

Senast redigerat 2008-09-16 00:53

Jag kan inte svära på det, men det verkar som den övre av kondensatorerna är en aning bränd om man tittar på bild 2. Resten verkar vara ok, av bilderna att döma. Svårt att avgöra utan att titta närmre på det i verkligheten, iallafall för mig.

Inte så svårt att reparera under förutsättning att själva kretskortet inte blivit skadat i samma veva. Kan också vara helt ok som det är, men det ser inte helt friskt ut. Vet inte hur Apple skulle hantera det, men antagligen skulle de byta ut hela logikkortet.

Kostnader kan jag inte svara på tyvärr, men de andra här på forumet lär vara bättre insatta i det än jag är.

Drulleförsäkring? Annars gör det nog ont i plånboken...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-16 12:53

Garanti kan du ju glömma så låt den torka ordentligt och prova starta den. Med lite tur så går den. Det är så svaga strömmar över de där kretsarna så risken att du bränner ut något mer vid ett kort startförsök är väl inte så stor.

Annars får du hitta någon hjälpsam själ som har en fin lödspets och kan byta ut den brända komponenten, kan ju vara värt ett försök. Jag hade gjort det åt dig om jag varit kvar i sverige

Apple lär byta hela logikkortet och det kostar mer än det smakar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 16:00

"rhesus" tack ändå ;). tanken som räknas.
Min padre är ju duktig på lödning och kallas även lödis men han tycker jag ska lämna in den iaf. Har jag inte drulle så är det ju meningslöst. läste om en liknande incident där allt gick på runt 11000 men han hade ju drulle som tur var.
Jag gissar med att apple lär vilja byta hela kortet. O Vad vet jag, det kanske till och med finns mer gegg i datorn än vad jag kan hitta. Orkade ju inte skruva isär hela. Tog endast bort hd och den såg fin ut. Iaf en lättnad.
Hursom, jag ska testköra idag och be till mc. god att det funkar good.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 08:48

Tänkte bara uppdaterar om att den funkar finfint! Har använt den i snart en vecka och har inte stött på några problem. Tack för svaren!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 11:16
Ursprungligen av milk:

Tänkte bara uppdaterar om att den funkar finfint! Har använt den i snart en vecka och har inte stött på några problem. Tack för svaren!

Grattis Ibland ska man väl ha tur antar jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 19:58

Japp tur i otur har jag iaf ibland :).
Still workin. det enda som har krånglat efter incidenten är isight eller photobooth som oväntat stänger av sig efter nån eller några minuters användning. kanske har med annat att göra också. vet ej.
glad iaf

Du kan ju testa om det bara är mjukvarurelaterat (kassa inställningsfiler?) genom att skapa en ny användare och köra photobooth därifrån.

1
Bevaka tråden