Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.5 släppt (2008-09-15)

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Märkligt, men... Safari känns snabbare.

Ursprungligen av sjovall:

Märkligt, men... Safari känns snabbare.

Mmm, å Exposé som vanligt åsså, va'

Min MBpro rev A har fått en injektion verkligen - känns rapp nu

Lustigt, min dator har inte förvarnat om uppdateringen ÄN. Hade på den igårkväll och i morse. Det blir väl manuell körning som vanligt ifall den inte kommer upp av sig själv i e-middag då jag kommer hem till min kära Mac

Är de inställd på att kolla varje dag då?

Hämtade uppdateringen nu, verkar funka fint.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-16 13:19

Måste säga att jag tycker att datorn känns betydligt rappare efter denna uppdatering. Allt fungerar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 09:32

Inga problem på min Mac Pro... 2 omstarter och allt fungerar och flyter på
Tycker mig fått bättre total nerladdningshastighet i transmission? Kanske bara är en illusion

En bagatell kanske, men får fortfarande nästan alltid en icke-skuggad Mac OS "Classic"-pil vid urkopplande av extern skärm (kör MacBook Pro). Om man går in i bildskärmsinställningarna och ändra storlek/upplösning "fram och tillbaka" så kommer skuggan tillbaks.

Tänkte om grafikförbättringarna det talas om i 10.5.5 gjort något åt det, men icke.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 12:26

Jag har nu testat 10.5.5 en dag och måste säga att allt verkar fungera förutom att NVIDIA drivisar är fortfarande buggiga. I går kväll började Macbook Pro bli väldigt seg och skärmen uppdaterade bilden bara ibland. Efter ett tag kunde jag inte röra musen alls men det kom ingen panic skärm. Efter en tvångs omstart fungerade allt igen. Har ingen aning vad det kan bero på men jag tror det är nvidia kortet som strular igen.

//Rob

gick fint med den uppdateringen, kör nu leopard 10.5.5, najs!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 17:43

Datorn känns mycket rappare efter uppdateringen!
Grafiken renderas innan jag öppnat applikationen!? Mätte upp Safari & den är nu ca 4 ggr snabbare än innan + att den hittar sidor jag inte visste jag ville söka på flera dar tidigare. Spel som förut bara hade 25fps har nu ca 130!? Jag är jättenöjd!

Ursprungligen av DaPhox:

Datorn känns mycket rappare efter uppdateringen!
Grafiken renderas innan jag öppnat applikationen!? Mätte upp Safari & den är nu ca 4 ggr snabbare än innan + att den hittar sidor jag inte visste jag ville söka på flera dar tidigare. Spel som förut bara hade 25fps har nu ca 130!? Jag är jättenöjd!

Någon här med G5 som kan säga hur datorn blev efter uppdateringen. Har inte kört den än, har lite saker på gång...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-17 19:40

Inga problem på min G5 2x2 GHz. Datorn startade om 2 ggr efter uppdateringen och sedan tuffar allt på som förväntat

Macbook pro, 17" Hires. Startade om 2 ggr... inga som helst problem.

Idag kom det lite eftersläp; CameraRaw uppdatering och nåt mer litet...
Inga problem där heller.

Datorn känns piggare - men det kan ju bero på att maskinen "städas" lite när den bootar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 23:31

Känns som en mycket bra uppdatering det här. Knappt läst något illa alls.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-09-18 00:51

Tycker ni det är snabbare på riktigt eller har alla hakat på skämtet?

Jag har inte märkt av något positivt, men det tuffar på och jag har inte stött på några problem i alla fall. Min svarta MacBook (förr-förra revisionen tror jag, hösten 2007) 2,2ghz med 4gb ram går varken snabbare eller långsammare sedan uppdateringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 08:56

Kan inte säga att det är snabbare eller långsammare. Min 2.2, 3GB är så snabb och fin så.

Ursprungligen av acke:

Kan inte säga att det är snabbare eller långsammare. Min 2.2, 3GB är så snabb och fin så.

Min är också snabb och fin, men den har inte varit märkbart snabbare eller finare sedan uppdateringen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-19 21:35

Jag installerade uppdateringen på min macbook för ett par dagar sen och det funkade fint. Fick en ny mac book pro idag och körde alla uppdateringar direkt, dock så hänger den sig på just os-uppdateringen. Står och tuggar på "installerar 1 objekt (anpassning av installationen)". Stod över en timme och hade bara laddat några mm på skalan. Går det på nått sätt tabort det nerladdade filen och göra om det på nytt? Har testat att starta om men det blir samma fel varje gång...

Ladda hem installationsfilen från Apples webbsajt istället för att använda "Programuppdatering" i menyn under äpplet, så kommer det förmodligen att fungera bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-19 21:48

Tack för snabbt svar. Det var en smidig lösning, nu funkade det fint!

  • Medlem
  • 2008-09-22 07:03

administratörslösenord - för att TITTA efter…!

Hej,
läste lite om QuickTime och skadlig kod.

Tänkte - vi ser efter om det finns något mer att installera.

Döm om min förvåning när jag var tvungen att skriva in adm-lösen bara för att 'se efter'!??!

Någon som förstår? Har Apple en 'keylogger' som de mjölkar - eller…? Kan det finnas en logisk tanke bakom?

beats me…

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 16:58
Ursprungligen av tcb:

Hej,
läste lite om QuickTime och skadlig kod.

Tänkte - vi ser efter om det finns något mer att installera.

Döm om min förvåning när jag var tvungen att skriva in adm-lösen bara för att 'se efter'!??!

Någon som förstår? Har Apple en 'keylogger' som de mjölkar - eller…? Kan det finnas en logisk tanke bakom?

beats me…

Det beror väl på om du är inloggad som administrator eller inte eller om du har stängt av nyckelringen.

//Rob

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-22 20:01

Efter uppdateringen har jag fått problem med utskrifter.
• Till HP 9500, allt ser rätt ut men det man begär, t ex dubbelsidig utskrift, val av papper etc, går som sagt att välja men det händer inte.
• Till en kraftfull RIP-enhet (level tre-ripp). Alla utskrifter med udda mått, t ex ett C5-kuvert, blir i rippen en stående A4.

Nån som blir klok på detta?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-22 23:26

Vad är det som inte fungerar?

Ursprungligen av onnyt:

Vad är det som inte fungerar?

Programmet Parallels fungerar inte, det går inte ens att starta igång.

// Daniel

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-23 00:14

Här funkar det. Parallels Desktop 3.0 Build 5584.0. Kolla vilken version du kör Möjligen behövs en ominstalation av Parallels.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-23 01:32

Parallels 3.0 build 5608 fungerar med 10.5.5.

//Rob

Bevaka tråden