Byta från PC till Mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-06-20 23:23

Hejsan!

Jag har under några veckor, funderat på ifall om jag skall sälja min personliga PC, för att köpa brors iBook.

OSX är ju oslagbart, så underbart.

Jag tänker och tänker, kan inte ni "switcher"-boys and girls, berätta lite vad man går miste om, i program och sådant.
Det är en iBook 700, så spel är väl en ganksa så stor klarhet. Men jag har fler PC datorer här hemma, så jag får väl köpa ett bättre graffe till en av de andra då.

Tack på förhand

MVH /Joachim Andersson

-------------------------------

• Oregistrerad
  • 2003-06-21 01:15

Jag är ingen switcher. Har från början använt mac. Men just nu jobbar jag i en miljö omgiven av PC- maskiner. Jag ser ju hur det är för dom stackarna, hur mycket det krånglar, och hur mycket lättare det är för mig, så mycket mer plug and play. Min kollega skulle bränna en CD häromdagen och höll på bryta ihop innan programmet gjorde so hon ville. Klart du ska byta. Har själv en ibook 600 och upptäcker nya grejer nästan dagligen. Förra veckan insåg jag att man kan ju använda den som hjälpmonitor vid filminspelning!

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-06-21 01:35

Har hört från bror och sett filmer om det, att det är så mycket lättare. Men jag får väl köpa lite större Hårddisk till en av PC då, så jag kan ha musik och filmer där. Det lutar åt Macen

Men alla klagar så mycket på priser, men man verkar verkligen få någonting för pengarna med. Men jag tänker på reparationer och sådant, är det jättedyrt?

• Avstängd
  • 2003-06-21 10:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av doGG
Har hört från bror och sett filmer om det, att det är så mycket lättare. Men jag får väl köpa lite större Hårddisk till en av PC då, så jag kan ha musik och filmer där. Det lutar åt Macen

Men alla klagar så mycket på priser, men man verkar verkligen få någonting för pengarna med. Men jag tänker på reparationer och sådant, är det jättedyrt?

De jag känner på Österlen har inte behövt reparera sina "Maccar"
Köper du nytt så har du ju garanti precis som på andra hårdvaror.
Jag har dessutom köpt AppleCare.
En gång har min iMAC "krånglat" och då fick jag hjälp direkt från supporten Vi löste problemet på några minuter över telefon.
När jag hade PCWIN så drabbades jag av virus ofta. Fick lägga ner mycket tid på virusuppdatering , scanning , defrag m.m.
Det slipper du än så länge om du har MAC. Många timmar sparade per vecka.

• Avstängd
  • 2003-06-21 10:07

Kolla www.apple.se

http://www.apple.com/se/support/products/overview.html

Din nya Apple-produkt är utrustad med fantastiska verktyg som hjälper dig att börja använda den. När du har en fråga om hur du använder datorn kan du med hjälp av datorns Mac Hjälp-center hitta detaljerade anvisningar och felsökningsinformation.

Produkthandböcker
De tryckta eller elektroniska handböckerna som följer med din Apple-produkt innehåller utförlig information som hjälper dig att använda produkten på ett effektivt sätt. Det finns också ett stort urval av handböcker till Apple-produkter i PDF-format (som kan läsas i Adobe Acrobat) tillgängliga här

• Medlem
  • 2003-06-22 20:10

När jag skaffade mig min mac skulle jag främst ha den till programering men nu gör jag allt på den. Macen är så mycket trevligare på något vis... Det är nästan som om macen tar hand om dig istället för att du måste ta hand om macen. Nu blir jag bara irriterad på att wintel bråkar så förbenat med användaren. Nej jag är bara glad åt att jag skaffade en mac.
Se nu till att göra slag i saken. Den ju snygg också!

Vad det gäller program och dyl så finns det mer än man tror. Det är lite svårt att säga vad du kommer att gå miste om, berätta vad du vill kunna göra så skall du nog få bra tips.
Det "vanliga". Surf, ordbehandling, kalkylering, titta på film, funkar som vanligt. Programering, webdelning, fildelning, nätverk och så vidare är enklare med macen. Klart att det tar ett tag innan man vant sig men efter ett par dagars idogt pillande så skall du se att du har lärt dig hur det funkar.

Välkommen till klubben!

/ErikC

1
Bevaka tråden