Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på hembiosystem?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag äger idag en iMac som jag tidigare kopplat till en 10 år gammal stereo från Sony. Jag tycker dock inte att ljudet är speciellt bra och ger ifrån sig ett surrande ljud från högtalarna när jag inte spelar upp något ljud från datorn. Nåväl detta är inte är inte det jag undrar över men undrar om någon vet vad som är problemet och om det ska ge ifrån sig ett surrande ljud? Har dragit en sladd från datorn till stereon bara. Kör helt sonika med de inbyggda högtalarna nu istället.

Nåväl, jag funderar på att kasta ut stereon och ersätta den med ett hembiosystem som ska kopplas till min Sony Bravia KDL-32U2000. Tänkte då att den samtidigt kunde kopplas till min iMac och slå två flugor i en smäll.

Jag är dock inte speciellt haj på det här som ni kanske förstått och har en del frågor.

Min tv har bara en Hdmi ingång, fungerar det att koppla ett hembiosystem (med inbyggd dvd) till tv:en med endast en hdmi kabel och få både ljud och bild?

Tänkte då att jag skulle kunna koppla iMac:en till systemet också så att jag kan få både bild på tv:en och ljud via hembiosystem. Hur fungerar det? Jag antar att det inte räcker med att koppla iMac:en till VGA på tv:en (Jag vet att det krävs någon adapter) för att kunna få både bilden på tv:en och ljudet från systemet?

Har jag rätt när jag säger att om jag drar en kabel från iMac:en till hembiosystemet för ljud och en till tv:en för bild så kan jag lyssna på musik med hembiosystemet och när jag vill titta på en film på iMacen så får jag ljudet från hembiosystemet och bilden kommer på tv:en?

Jag har inga erfarenheter av att koppla en iMac till min tv men för ett år sedan ungefär så kopplade jag min gamla PC med en VGA sladd till tv:en och då har jag för mig att jag fick ljudet från stereon som då var kopplad till datorn, kan det stämma? Om det stämmer så har jag rätt i det jag skrev ovan att jag måste koppla en kabel till hembiosystemet och en till tv:en antar jag.

Nu undrar jag om ni har några förslag på bra hembiosystem i prisklassen 2500:-ungefär? Vad är det jag ska titta på när jag vill koppla till tv:en med hdmi och till iMacen?

Ber om ursäkt om det låter luddigt, detta är en enda stor djungel för mig.

Edit: Har även ett xbox 360 utan hdmi som är kopplat till tv:en. Jag tror att det är kopplat med 4-5 sladdar varav 3 är bild. De som är för ljud ska jag alltså koppla till hembiosystemet för att kunna få ljudet därifrån?

Hej!

Vad är det för iMac? Är det kopplat analogt eller digitalt (optiskt)? Det surrande ljudet uppkommer det bara då du spelar upp från datorn eller även från andra ljudkällor?
Min iMac (1gen Alu) ger ifrån sig ett brus då den kopplas analogt till diverse ljudsystem så ifall det är samma problem som jag har är nog den enda lösningen att skicka ljudet digitalt från datorn som då det mottagande systemet måste klara av.
Det fungerar med endast en kabel mellan tv och hemmabiosystem men ljudet kommer inte komma från din tv utan från hemmabiosystemet som du såklart vill :).
Med datorn så är det rätt att koppla med VGA och du behöver som sagt även en kabel mellan dator och hembiosystem men då behöver det systemet du köpa stödja det vilket kanske inte är så vanligt på de med inbyggd dvd?
Samma sak gäller för din Xbox 360 att du behöver ett system som kan ta in mer än en extern ljudkälla om det ens finns som sagt?

Har inga tips att ge om vilket du ska köpa så det får någon annan ge dig tips om men det här borde vara svar på de flesta frågorna

/Adam

iMac 7,1 står det. Köptes i början av sommaren men ska vara den tidigare modellen fast säljaren satte i mer ram (Köptes ny), ska vara enda skillnaden tydligen mot den senaste runt 12500 eller vad den kostar.

2,4 GHz Intel Core 2 Duo och ATI Radeon HD 2006 PRO är det iaf.

Hur vet jag om det är digitalt kopplat? Finns två ljuduttag där bak men har ingen aning om vilken som är till vad, det kanske du kan berätta? Såg det på apples hemsida för ett tag sen men kunde inte hitta det nu.

Så om jag förstått det rätt ska det gå att koppla optiskt också på hembiosystemet? Borde väl gå på alla hembiosystem då inte alla har en tv med hdmi?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-15 01:55

Hej hej,

Något hembiosystem med surroundljud för runt 2500:- kan jag inte rekommendera. I den prisklasser tror jag det är bättre med pc-högtalare. Välj ett system med 5 högtalare + sub (5.1), kolla bara att systemet har en digital ljudingång (annars behöver du ett externt ljudkort till din mac). Många pc-högtalarpaket verkar tyvärr enbart ha analoga ingångar = många sladdar.

För att koppla ihop allt på bästa sätt behöver du:
Ljud : en optisk kabel med en 3,5 mm adapter som passar i din iMac
Bild : en mini-DVI-till-DVI-adapter i Macen, och en dvi-HDMI-kabel till TV'n.

Om du kör analogt: För att bli av med surrandet, låt bli att spela upp något ljud och sänk volymen på datorn tills bruset försvinner. Eller omvänt, höj volymen på datorn och dra ner volymen på förstärkaren. Testa dig fram.

Ursprungligen av Johisco:

Hur vet jag om det är digitalt kopplat? Finns två ljuduttag där bak men har ingen aning om vilken som är till vad, det kanske du kan berätta? Såg det på apples hemsida för ett tag sen men kunde inte hitta det nu.

En kontakt är ljud in (ser ut som två pilar som pekar in mot en cirkel har jag för mig), den andra kontakten är ljud ut.

Dra ut ljudkabeln ur datorn, om kontakten är av metall, har några ringar och ser ut som en hörlurskontakt så är den analog. Den analoga kabeln slutar antagligen också i två kablar, en röd och en vit eller en röd och en svart.
En optisk digital kabel passande din dator är fyrkantig i förstärkarens ände och rund (och av plast) i datoränden. Det lyser även rött ur förstärkaränden om du tittar på den.

Ursprungligen av Johisco:

Så om jag förstått det rätt ska det gå att koppla optiskt också på hembiosystemet? Borde väl gå på alla hembiosystem då inte alla har en tv med hdmi?

Det går på alla hemmabioförstärkare men det går i regel inte på vanliga stereoförstärkare eller på sådana hemmabiosystem med inbyggd dvd (undantag med digital ingång finns).

1
Bevaka tråden