Svensk OCH engelsk språkkontroll?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är ju himla trevligt med automatisk språk kontroll så man alldrig stavar fel:p

Men hälften av det jag skriver i forum och mejl är svenska och hälften engelska.
Kan man ha kontroll på två samtidiga språk?

Om nej, kan man enkelt byta språk?

Främst är det följande program jag använder språkkontroll i:
Safari
Firefox
Mail
TextEdit

75% av dessa är ju del av OS X så jag tyckte frågan passade här.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 22:30

Firefox
Ladda ner både engelsk och svensk ordlista
Byta gör du med ctrl + klick

I språkpaletten (brukar gå att finna i menyn Redigera -> Stavning) kan du välja språk och byta mellan dem. Välj alternativet multilingual så kommer stavningskontrollen att kontrollera för alla språk som också finns i listan samtidigt utan att du behöver byta mellan dem. Det gäller såväl Safari, Mail och TextEdit.

Språkpaletten?
Jag hittar en panel som heter internationellt men jag hittar inte multilingual där.

Du hittar den i programmen, t ex i TextEdit, Safari osv.

OK, ser inte riktigt likadant ut hos mig, jag kör fortfarande Tiger, men jag hittade det.

Det enda jag undrar nu är hur man tar bort de andra språken (Nederländska, Danska, Norska m.m.) så de inte kommer med i multilingual. Det finns ju felstavningsrisk om man har för många språk. T.ex. stavas väl centrum med s på norska?

Vet att jag någon gång har redigerat den servicen men inget jag garanterar som fungerande.

Man kan i /System/Library/Services hitta tjänsten som heter AppleSpell.service (vet ej om den finns där i 10.4) och höger klicka och välj visa innehåll där ser man i Resources de olika språken och man borde kunna flytta dessa till en annan plats och endast behålla de språken som man vill använda. Någon annan kanske kan bekräfta att det är ok då jag endast gjorde det på en testpartition och använder inte den mer än då och då.

/Adam

Verkar som ovanstående metod får offset mellan valt språk och visat språk att spåra ur. Jag testade med att manuellt ta bort ett språk och plötsligt stod det att jag valt Nederländska i de program jag provade. Ingen lämplig metod alltså.

Nåja, jag kan i alla fall hoppa mellan engelska och svenska och det är ju rätt bra.

1
Bevaka tråden