Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule osynlig för airportverktyg, funkar bara ibland.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-09-10 15:09

Okej. Nu har jag försökt med det mesta men det här går inte.

Så här ser det ut. Vi har nyligen flyttat och precis fått igång bredbandet här. Comhem 24/1 via kabeltvnätet. Till vägguttaget är ett modem anslutet och till modemet är i sin tur en Time Capsule ansluten. Denna setup fungerade helt klanderfritt i den gamla lägenheten. Nu när jag packat upp allt ur kartongerna och satt upp ett nytt trådlöst nätverk vill inget funka - trots att jag gjort precis som förut och har samma bredbandsleverantör och samma utrustning.

De fel jag får är:

  • Det går inte att ansluta till Time Capsule. Lite olika felmeddelanden dyker upp i stil med "Anslutningen nådde en " (säger ju väldigt mycket) eller så säger den att WPA-lösenordet är fel (vilket det inte är).

  • Time Capsulen lyser med fast grönt sken, men Airport-verktyg kan inte hitta den. Har uppdaterat till senaste versionen av Airportverktyg och Time Capsulens firmware är updaterad den med.

  • Gör jag en reset av Time Capsule dyker den upp i Airport-verktyg och jag kan med lite tur, för ibland fastnar den på momentet "läser in Time Capsules inställningar..." konfigurera om den och välja skapa nytt nätverk. Jag har till och med lyckast komma ut på nätet och surfa med den i.. säkert 2-3 minuter. Sedan är det tvärdött igen.

  • Airportverktyg, som hittar den sporadiskt men oftast inte alls, kan säga att den inte har tilldelats någon ip-adress av kabelmodemet. Eller att det är problem med DCHP. Sedan försvinner den helt.

  • Airport uppe i menyraden visar att den hela tiden är uppkopplad till Time Capsulens nätverk när det strular och Airportverktyg inte hittar den. Men efter omstart kan den inte ansluta "Anslutningen nådde en "

  • Har resettat, skapat nytt nätverk och testat att ansluta den som vanligt och som bryggad. Ingen skillnad. No go.

Bonusinformation:
Jag har en gammal Airport Express som fungerar perfekt här hemma. Inga problem när jag kopplar in den istället för Time Capsule, ut och surfa på nätet bara (så jag skriver det här inlägget).
Men när jag försöker med min Airport Extreme (som jag hade köpt precis före Time Capsule) så blir det EXAKT samma problem som med Time Capsule!?!?

Att både Time Capsule och Airport Extreme skulle valt att lägga av när de legat nerpackade i sina kartonger låter ganska orimligt?

Använder jag nätverkskabeln direkt från modemet surfar jag på med full hastighet (23,4 Mbit), så det är inget fel på signalen från modemet uppenbarligen.

H J Ä L P!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-10 21:17

Med Comhem så tar det ett tag innan du får ett IP och jag skulle prova att sätta in en sladd från datorn till TC för att konfigurera den. Därefter stänger du av modemet och TC för att sedan starta upp modemet och sedan TC.
Kort tips då jag inte hinner skriva mer men du verkar ju ha koll och kanske klarar dig långt på mina små tips.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-09-14 12:11

Acke > Nope, det funkade inte heller... Kan det vara så att både Airport Extreme och Time Capsule gett upp samtidigt!? åter ju helt osannolikt. Har provat att konfigurera via nätverkskabel, och även från frugans Macbook Pro, men icke.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-09-14 13:01

Byt kanal och/eller band

Om jag nu läste rätt så har du problem med draft-N routrar ("Extreme") men inte med G-router ("Express"). Problemet är knutet till Wifi eftersom ethernet fungerar. Internetsidan (WAN) fungerar ok men inte LAN-sidan. Du har nyligen flyttat.

Om jag tolkat dir rätt ovan har du problem knutet till Extreme:s radiotrafik. Om du kör i 5Ghz-bandet kan problemen beror på tex betongväggar på nya stället, 5Ghz är klart märkbart känsligare än det gamla vanliga bandet. Troligast är dock att du har en granne som stör på samma band eller kanal. Labba med de inställningarna och se om det inte hjälper.
Lycka till!

1
Bevaka tråden