Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D-forum på 99.se? Rösta nu

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-07 16:54

Vore tackvänligt om omröstningen exponerades så att fler ser den än bara vi som bevakar den här tråden...

jag använder mig mest av Sketchup.
Det tycker jag är fantastiskt.
Basic som tusan, men gör ändå jobbet.
Google SketchUp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 20:10

För er som vill lobba för en 3D avdelning på 99:an - tips... Digga tråden...
Jag har även ändrat rubriken så att det står rösta nu.

/Tangen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-10 10:30

Kom igen, digga loss så vi får lite mer uppmärksamhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-10 10:59

Diggat och röstat. För folk som är helt nya till 3d skulle jag rekommendera Blender. Helt gratis, bra verktyg. Lär man sig 1 3d program och dess termer brukar man lätt kunna hoppa till nästa program. Samma verktyg, heter ibland annorlunda och knapparna sitter på olika ställen men det slutar ändå med att man flyttar på polygons i slutändan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 12:30

Hej, digga tråden och gör inlägg som förklarar varför ni vill ha ett 3D forum, detta diskuteras bland moderatorer just nu...

Bumpa inte tråden, utan gör bra, innehållsrika inlägg.

/Tangen

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-10 12:38

Saknar ett val för neutral.

1. Är ju klart för
2. Är lite "velande" emot.
3. Ä klart emot.

Just nu har jag inget behow, men ett bra forum kan ju leda in en på ett annat spår.

Så min röst är: Ok

Ett eget forum kan vara vägen in för den som är nyfiken på att börja med 3D men som inte vetat vart man ska börja. Med tanke på den användar/kunskapsbas som finns i övrigt på 99 så måste det finnas ganska många som har någon slags erfarenhet av 3D program att dela med sig av.

Programalternativen är många, liksom erfarenheterna:
Bryce, 4D, Strata, Max, DAZ, Sketchup, Kai's Power Goo, Blender etc etc

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-11 20:01

Herde eller Får?

Bä bä bä. Eller: Go go go. Min tro är att någon slags aktivitet kring ämnet mycket väl kan skapa en grogrund för en större community på sikt. När jag själv väljer mellan verktyg av olika fabrikat, går jag ut på nätet och kollar olika forum. Det går ganska snabbt att få en känsla för vad som gäller, och dess för och nackdelar.

En Macrelaterad 3D-topic kanske skulle bidraga till mer 3D på Mac generellt. Den eviga frågan om 3DS MAX för Mac har ju varit på tapeten i tio år. Jag kan inte direkt se något annat skäl till detta än att det inte är ekonomiskt försvarbart med tanke på fåtalet Macanvändare. Men i samma takt som Macanvändarna växer, växer säkert intresset för 3D i vår miljö.

En topic bidrar till att öka intresset kring just den här biten. Och främjar således frågor som 3DS MAX-frågan ovan på sikt. Och - naturligtvis - andra också.

  • Medlem
  • Norberg
  • 2011-03-20 20:46

Blender är riktigt bra för att vara gratis, jag menar 3DS MAX, cinema 4d etc. kostar ju "ganska" mycket.
blender.org - Home

Bevaka tråden