Problem med Provabutiken, Umeå?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon fler än jag som haft problem med reparationer hos provabutiken i Umeå?

En mycket datorovan bekant till mig har haft ett flertal hårdvarurelaterade problem med sin MacBook, efter förra lagningen för några månader sedan så startade den inte. Datorn har bytt logikkort 2 gånger, och varit inne på service för andra saker ytterligare en gång. Denna gång blev jag tillfrågad om att följa med till butiken, och blev förvånad och irriterad över vad de nu inför tredje lagningen ansåg vara acceptabel service.

De garanterar inte något maximalt antal reparationer, det är alltså möjligt att köpa en dator som är på lagning 5,6,7,8,9 gånger om vardera 2-3 veckor utan att de låter kunden reklamera köpet.

Jag tycker att provabutiken borde skaffa en bättre policy, och ångrar att jag själv köpt datorer där för 30kkr och rekommenderat vänner att köpa för ytterligare 20kkr.

Om det är någon annan som mot förmodan haft liknande problem kommer jag gärna i kontakt med er, så kan vi diskutera vad vi kan göra för att utöva vår konsumentmakt.

Ursprungligen av blippie:

...vad vi kan göra för att utöva vår konsumentmakt.

Konsumentverket/KO - Om konsumentköplagen

"Ett fel kan vara hävningsgrundande om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid hävning får du pengarna tillbaka."

Tyvärr tror jag att nyckelordet i det du skriver är kan. Konsumentköplagens krav på köpare som vill få rätt att häva köpet är att denne skall bevisa att felet fanns vid försäljningstillfället. Det är naturligtvis mycket svårt. Om säljaren sätter sig på tvären är det en lång och kostsam process att få rätt.

Enligt den konsumentvägledare jag talade med är det tyvärr möjligt för en säljare att hävda att återkommande fel har olika orsaker varje gång, vilket gör att formuleringen om två misslyckade reparationsförsök kan vara hävningsgrundande inte gäller. Det är upp till kunden att bevisa att det är samma fel.

Det finns också stort tolkningsutrymme för säljaren om vad som är rimlig reparationstid. För den oseriöse försäljaren finns det alltså stora möjligheter att agera längsmed konsumentköplagens gränslinje och utnyttja att kunden har bevisbördan när det gäller felets natur och uppkomst.

Samtidigt är ett företag som säljer datorer beroende av att behandla sina kunder på ett sätt som upplevs rimligt.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-11 10:34

Men shit. Jag har alltid fått ett bra bemötande där. Även om det var ett tag sedan jag var in (det kan ju ha blivit dålig stämning sedan dess). Det är jävligt tråkigt om de börjar se kunderna som fiender, liksom. Alltså, att de gör allt för att slippa undan problem - det straffar sig i längden. Det vore tråkigt om Umeå blev av med sin enda macbutik utanför universitetet. De kanske är sura för att de (trots löfte) inte fick sälja iPhones.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-11 10:42

Jag har bara goda erfarenheter av prova-butiken. De lagade min macbook (ny hårddisk och nytt topcase) och gjorde det bra och snabbt.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-11 12:22

Jag tycker du och din vän borde upplysa säljarna om vad Konsumentköplagen säger (om ni nu inte redan gjort det.)
Även om de mycket riktigt kan sätta sig på tvären och trilskas om de vill, brukar de flesta säljare faktiskt backa när de får klart för sig vad som gäller och märker att kunden är påläst. (Det vanligaste är faktiskt att de chansar och kör den hårda stilen och hoppas att kunden inte går vidare. De flesta kunder är trots allt dåligt pålästa om sina rättigheter)

Även om säljaren i slutändan ändå fortsätter, trilskas och får rätt brukar de flesta anse att det inte är värt att tjafsa om smågrejer. Dåligt rykte vill ingen butik ha. Men ni kan ju alltid kontakta Sverker (Plus)...

1
Bevaka tråden