Bärbart ljud? (Var: "iRiver..vad ska man ha då?")

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-19 18:55

Är på gång att fjäska till mig en bärbara musikapparat / musikspelare (vad heter det?) till min stundande födelsedag. Vet egentligen inte alls vilket format man ska välja, har hittils haft vanliga walkman och en relativt tidig MD-spelare (Sony MZ-R50). Men nu skall jag ha något nytt.

MD-spelarna verkar ju finnas kvar - men det känns tyvärr lite föråldrade med rörlig mekanik osv. Sen kanske ljudet är bättre på dessa än på mp3-filer, men det beror väl på kodning osv.

Sen har vi MP3-spelare. Har ingen större koll alls på dessa. iRIVER's sortiment ska vara bra har jag hört. Jaha? Var inne och kikade hos dem och fann att de hade alla möjliga sorters produkter. Tror en sån där plastpinne med display kan vara något. Vet inte dock...eller om man ska ha CD med mp3 stöd. Jobbigt med val.

Så...hur mycket minne ska man ha då? Kan man koda i AAC? Vilken bitrate ska man ha för kvalitet som CD? Jag har 1000 frågor. Den får ju gärna hålla ett tag, så man inte blir omkörd i första svängen, så att säga. 256mb - är det lagom?

Det fanns visst 2 olika sorter av dessa plaststavar med display och jag fattade aldrig riktigt skillnaden mellan dessa. Kan man använda den fulare modellen som en hårddisk? Det verkade så? Jaha? Nej, jag vet inte alls vad jag är på jakt efter. Vad ska jag ha? Mer än ca 2.000:- är det inte en chans att jag får nåt för så något i den prisklassen, eller lägre, såklart.

Så..kan jag ta mina mp3:ade låtar från iTunes och langa över? Mina .aac (eller vad apples nya format heter) med? Hur var det med kodningen då? Hur många låtar går in med bra kodning? För bra ljud måste jag ha!

Radio och diktafon oxå. Lite kul. Men behöver jag HDD-funktionen? Batteritiden då? Radion..är den bra? Radion på mitt Ericsson headset måste man ha bredvid en sändarmast för att få in bre mottagning. Är det bättre på den här tro?

Var inne en sväng på Pricerunner och där talades det mkt mkt mkt gott om deras produkter, men jag tycker 2.000:- är skitmycket pengar för en plaststav med display (där var vi igen).

Hur funkar sådana här saker? Börjar väl bli gammal och hänger inte med. Vart köper man dessa saker bäst då? Borde väl stå på Pricerunner...får la kolla där.

Sennheiser "300" lurar fick man visst med i 256mb-modellen. Det är väl bra. Eller?

Sen hittade jag något som heter "Jens of Sweden", som såg i stort sett likadan ut. Är den bättre / sämre (256mb versionen) ???

Jag har verkligen noll koll, och jag som alltid har haft koll tidigare. Men man tröttnar väl, eller så är det ekonomin som gör att man tillslut tröttnar. Nåja.

Tacksam för bra, genomgående, trevliga och köplockande svar

/Fredrik

Senast redigerat 2003-06-19 21:17
  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-19 19:12

Om du absolut inte kan få loss mer än 2 papp, köp en beg iPod 5GB eller lägg till 1500 själv så att du kommer upp i en ny 10Gbare.

Finns inga andra alternativ för bärbart ljud, helt enkelt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 20:15

iPod är förstås kung i ringen men det går inte att komma ifrån att den är rätt stor.
Om du vill ha en liten musikspelare är iRiver är riktigt bra alternativ.
Att minneskapaciteten är betydligt mindre får du i så fall leva med.

iTunes 4 kan importera musik som antingen mp3 eller aac, inställningarna finns i programmet. Sedan är det ju bara att dra över filerna til musikspelaren.
Har du en iPod går förstås detta mycket lättare, tack vare integrationen med iTunes.

Jag har själv haft en Sony Network Walkman E3 (eller vad den nu hette, såg ut som en cigarett-tändare i alla fall) när den var ny. Definitivt en fördel att kunna få ned den i fickan.
Har även haft en iPod (gamla modellen) och visst, man får plats med många låtar, men efter ett tag insåg jag att det blev för jobbigt att ta med den.

Precis som en mobiltelefon ska en mp3-spelare vara liten, så att man aldrig drar sig för att ta med den.
Det är då den blir liggande hemma på byrån och då kommer den definitivt kännas som de mest bortkastade pengarna du lagt ut på en pryl.

Om storleken inte spelar någon roll (för att dra till med en urvattnad fras) är som mattan säger en begagnad iPod det bästa valet.

• Medlem
  • 2003-06-19 20:51

Jag har en nyare MD-spelare från sony, netmd. Överföringshastighet på 32x mellan dator och md. Det största problemet är bara att bara fungerar i windows.. jag har själv letat motsvarande programvara till mac os men det finns antagligen inte. Har testat å mejla sony men dem verkar inte vara speciellt intresserade av att svara... äldre md-modeller är nog inte heller nåt alternativ längre eftersom man får spela in musiken "manuellt"..

Mp3 spelare är nog det man ska köpa, dock så är jag lite tveksam till dessa med 256mb minne.. Så det e väl ipod som gäller.

• Medlem
  • 2003-06-19 21:08

Hur många låtar i bra kvalitet (antar att 128 bit i AAC är tillräckligt) för man plats med i respektive modell: 128, 256, 512 ?

iPoden verkar ju super, men det var just det: den är lite stor. Men HUR stor / tung. Kan ju kolla speccen, men jag vill veta hur NI uppfattar den.

Så vad skulle ni lagt era slantarna på och vad är det för skillnad på iRIVERS's "vanliga" rör, och de nya med line-in (det enda jag vet som skiljer dem åt..) ?

Hur är det med Jens of sweden?

Andra alternativ / typer av digital media?
Tex. dessa sony MD med Net..vad det nu heter? Det är väl bara 74 min speltid?

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-06-19 21:32

NetMd är en teknik som bygger på vanliga MD-tekniken och använder sig av vanliga Md-skivor. En NetMd kan man plugga i med usb i en windowsburk å dra över musiken i rätt hygglig hastighet nästan som en mp3spelare.. Det finns 80 minutersskivor men man kan spela in i olika lägen. Vanligt: 80min LP2: 160min LP4: 320min. Kvalitén blir sämre om man kör LP2 och LP4, skillnaden är hörbar..

Jag börjar bli lite tveksam till min md men det funkar än så länge, mina krav är inte speciellt stora ändå..

• Oregistrerad
  • 2003-06-19 21:56

Jag går också i köptankar, speciellt mp3-spelare. Har funderat på dels Jens of Sweden och dels iPod.
Jens of Sweden känns som att det är lite väl snålt med lagrinsutrymme på så därför är jag tveksam till den.

iPod:en är mycket mer intressant! Men, 8 timmars batteritid känns fattigt. Sedan ska jag ut och resa ett tag och det känns lite riskabelt att ta med en så pass dyr pryl med sig ut.

Det sista alternativet är att köpa en cd-spelare, de är väl ganska små nu? Inte dyra + att med en snabb brännare så kan man pressa ut skivor snabbt. Nackdelen här är ju att den inte är speciellt stötsäker. Fast de nya verkar vara ganska ok.

Kanske blir en iPod ändå, ska till Japan och där kostar 10 gb 2500 kr!

• Medlem
  • 2003-06-19 23:21

Hur stor är en iPod då, både nya och gamla? Inte mått-stor, för det kan jag läsa mig till, utan "stor"-stor i jämförelse med något (mer på känsla..). Men..radio är kul. ipod'en blir väl ännu mer knubbig med en sådan? Hur mycket musik räknar man att 256mb klarar i tid?

/F

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 23:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Hur stor är en iPod då, både nya och gamla? Inte mått-stor, för det kan jag läsa mig till, utan "stor"-stor i jämförelse med något (mer på känsla..). Men..radio är kul. ipod'en blir väl ännu mer knubbig med en sådan? Hur mycket musik räknar man att 256mb klarar i tid?

Det är svårt att förklara i ord men jag skulle rekommendera att du går till en butik och håller den i din hand.
Den känsla man får då går aldrig att beskriva i ord.

• Oregistrerad
  • 2003-06-20 00:24

256 mb borde väl motsvara cirka 4 album eller något i 192 kbps?

Jag har inte sett den nya iPod:en men tafsade en del på den gamla som inte kändes för stor.

Men Jens of Sweden-spelaren är löjligt liten, syns knappt. Köp en sådan om du inte tycker att 256 mb är för litet. Har man ständig tillgång till dator är den ett givet alternativ tycker jag.

//tillägg: Kom på att jag hört att den ska vara lite motsträvig om man har mac, ny firmware som ska lösa det har dock släppts. Har två kompisar som har den, med pc dock, som stormtrivs.

Senast redigerat 2003-06-20 00:38

Själv har jag en iRiver iFP-180T med 128 MB minne. Ljudet är helt ok, mkt bättre än vad jag trodde att det skulle vara, och radion fungerar enligt mitt tycke utmärkt. Har fungerat bra som hårddisk de få gångerna jag använt den som det. Batteritiden är fullt godtagbar. Den är dessutom liten och smidig, dessutom ganska snygg.

Har inget direkt att klaga på, men jag tycker att det är på tok för lite minne. Jag bör tillägga att jag fått den, vet inte om jag skulle köpa den om jag var ute efter en mp3-spelare. I så fall hade jag nog lagt till några kronor och satsat på en iPod tror jag. Nackdelen med iPod är förstås att den är väldigt mycket större. Om man är nöjd med 128 MB (finns med 256 och 512 MB minne också) skulle jag definitivt kunna rekommendera iRiver. Om man köper 512MB-varianten närmar man sig dock samma prisklass som iPod, och då tycker jag man skall välja den senare.

//fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
iPoden verkar ju super, men det var just det: den är lite stor. Men HUR stor / tung. Kan ju kolla speccen, men jag vill veta hur NI uppfattar den.

Jag uppfattar min iPod som samma storlek och tyngd som en kortlek. Jag har andra generationens 10 GB.. de nya är ytterligare litet tunnare tror jag.

• Medlem
  • 2003-06-20 08:46

Jag var inne på Apples sidor för att få lite mer info om den nya iPoden och såg där att dagens minsting är just 10Gb versionen. Då fick man inte med en fjärr och ett käckt laddställ som man fick till de dyrare varianterna. Saknar man det och kan man köpa till detta?

Som en kortlek? Hmm. Vad väger en sådan rackare då? Som en kortlek med där också? Är det så, så...

Har iPod Line-in om man vill dunka över ljud & musik när man inte sitter vid datorn?

Såg att någon av de nyare iRIVER modellerna hade det. Det var serien över de vanliga 3-kantsmodellerna. Fann dock inga tester på dessa hos Pricerunner.

Pratar vi iRIVER så var det 256mb modellen jag främst var intresserad av - men den kanske också är för liten?

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-06-20 08:49

Hittade följande recention av användare av en iPod 10Gb...vet inte om det var gamla eller nya versionen? Inlägget var gjort 29 maj i år så..

Det enda positiva med den nya Ipoden är utseendet och hårddisksutrymmet.

Vad är negativt?
Allt annat är negativt. För det första så får man för sina hårt förtjänade pengar:

1. Världens uslaste mjukvara, Music Match Jukebox (det går inte att använda en vanlig filhanterare för att överföra filer till Ipoden).

2. Batteritiden är ynka 6 timmar även om Apple påstår att man ska kunna ha den i standby-läge i 9 timmar. Batteriet laddas ur gradvis då spelaren är avstängd. Tänk inte ens tanken att inte använda den på några dagar, för då är batteriet dränerat och Ipoden måste laddas om på nytt.

3. Ett irriterande klickljud uppstår efter varje mp3-fil, detta skall dock åtgärdas av Apple inom en snar framtid (kan de inte testa produkterna innan de släpper dem ?)

4. Om du har erfarenhet från annan firewire-utrustning så vet du att de är stabila gällande datoröverföring. Den nya Ipoden har en tendens att säga ifrån ifall du försöker överföra mp3-kataloger som är över 100 megabyte. Den är också fruktansvärt känslig när det kommer till mp3-filer som har en felaktig id3tag, räkna med att få validera alla de mp3-filer som du planerar överföra till Ipoden.

5. Omöjligt att använda den utan bärväska, den är ytterst känslig gentemot repor. Bärväskan som följer med Ipoden är undermålig. Man kan inte använda Ipoden när den sitter i väskan, utan man måste ta ut den vilket gör att man riskerar att repa den varje gång man ska byta låt (detta kan undvikas ifall man har fjärkontrollen).

6. Batteriet försämras avsevärt efter 500 omladdningar. Nytt batteri kostar ganska mycket, räkna med 700+ kr.

Sammanfattningsvis
Köp ej den nya Ipoden.

----

Så...vad är sant?

/Fredrik

1
Bevaka tråden