Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En fråga om Carbon Copy Cloner

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag sitter här med ett ganska knepigt problem. Jag skulle behöva formatera om hårddisken där jag har systemet, men vill ändå att allt skall gå att återskapa precis som det var. Jag har laddat ned Carbon Copy Cloner och provat att kopiera systemet i fråga till en annan hårddisk. Det funkade, men vid avslutningen av kloningen blev det en varning. I loggen såg jag att den inte kopierat över vissa filer som redan fanns på plats, antagligen rester av en annan OSX-installation som jag försökt ta bort i Finder.

Så vitt jag kan förstå skulle jag behöva en tom hårddisk eller partition för
att få en kloning på bitnivå (eller hette det blocknivå?....nåja) Det smidigaste skulle vara
om jag blåste systemet på min Intel macbook och klonade dit via firewire......men jag tvekar. Kan det stupa på grund av att systemet jag klonar är på en Powermac G4 och Macbooken är en G5a? är det något särskilt jag bör tänka på?

mvh

Fredrik

Ska fungera bra.. Du kan ju testa boota från den clonade disken när du är klar (innan du formaterar) så ser du ju om det har fungerat.

Jo det är ju det jag funderar på.....Kan det bli någon skillnad för att det är intelprocessor?
Kanske om jag har något installerat på G4.an som inte fungerar med intel, men då kanske det funkar när jag klonar tillbaks det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-05 21:49

Det här var lite snurrigt...
Om du sitter på en Mac med en G4 i sig och klonar kommer inte CCC-kopian att fungera på en inteldator, alls. Mac med intel måste inte bara ha ett Mac OS X för intel, man måste också formatera om hårddisken för att kunna starta från en dator med Intel-processor i sig.
Macbook har inte en G5 utan har en intelprocessor i sig.

Har du en Mac med G4 och en Macbook? Om du inte vill lägga över allt för hand (inte att rekommendera om du inte vet vad du gör) så förslår jag att installera ett fräsht system i Macbook, uppdatera det och sedan använda Flyttassistenten (i Macbooken) som ligger i Program/Verktygsprogram för att föra över dina filer. Fördelen med Flyttassistenten är att den lägger alla filerna där de ska.

Försök inte få över Mac OS X från Maccen med G4-processorn till Macbook, kommer inte att fungera.

Ah... missade där. Såg bara g4 och g5. Dock, ifall du kör Leopard ska det inte vara nåt problem att klona den emellan. (tror jag)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-05 22:04
Ursprungligen av Johan S:

Ah... missade där. Såg bara g4 och g5. Dock, ifall du kör Leopard ska det inte vara nåt problem att klona den emellan. (tror jag)

Är verkligen en installation av Leopard/ Mac OS X 10.5 universal?

Jag kan inte svära på mitt liv, men jag har för mig att jag klonat dom emellan Intel och PPC.

1
Bevaka tråden