Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var sparar iTunes ljudfilerna?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-05 12:51

Jag har sökt runt på 99 men inte lyckats hitta var iTunes spar ljudfilerna ?
Om jag importerar filer som jag har på disken, kopieras de då eller länkas de bara ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-05 12:54

Kör du OS X eller windows? I OS X hamnar de normalt i din hemkatalog under /Music/iTunes/iTunes music/

I windows ligger de i "My Documents/My Music/iTunes."

Om filerna kopieras eller inte beror på hur du ställt in iTunes.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-05 12:56

OK, Jag kör OS X, har just bytt till Mac, byter aldrig tillbaka;)
Då skall jag kolla inställningarna för iTunes, Tackar:D

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 13:47

I inställningarna i iTunes kan du också ändra sökvägen dit du vill att låtarna skall hamna

Gå dock inte in och riv bland filerna. Ta bort etc. Du kommer ställa till det för iTunes å det grövsta..
Som i alla macprogram bör man låta programmet självt sköta om hanteringen av filerna.

Däremot skall man tänka på om man vill ha att iTunes kopierar musikfilerna till sin egen struktur eller om man skall låta den ligga kvar där man själv kanske byggt upp en mapp-hierarki.

Det brukar väl mest vara PC-folk som gillar sköta om filerna "manuellt" om jag skall vara lite fördomsfull

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-05 20:45

Antar att du har rätt Goflorp, Jag är nog en av dina "PC-folk", men det är på väg att ändras.
Tar lite tid att vänja sig........

Tycker det är intressant att veta var filerna sparas bara, får lära mig att inte pilla för mycket.

hehe.....

På Mac är det "tradition" att man låter programmen hantera filerna.
På PC sköter man det "manuellt" via Utforskaren....

Ex i iPhoto om man skall ha en bild så väljer man antingen "Exportera" eller ngt från "Dela"-menyn.

iTunes kan man hantera till döddagar och aldrig behöva leta upp en fil i Finder nånsin...

Ursprungligen av Goflorp:

Ex i iPhoto om man skall ha en bild så väljer man antingen "Exportera" eller ngt från "Dela"-menyn.

Eller så söker man med spotlight.
Man kan ju även dra bilden från iphoto till önskad plats.

1
Bevaka tråden