Undersökningsavgift på din inlämnade iPhone till Telia om garantin inte täcker

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, tappade min iPhone 3G och displayglaset gick i tusen bitar (men den funkade fortfarande), jag lämnade då in den till telia för att få ett kostnadsförslag på vad det skulle kosta att byta glaset. De skickade den då till ANOVO som konstaterade att skadan inte omfattades av garantin. Det dom gör då är att erbjuda en "utbytesterminal" d.v.s en begagnad telefon som de har reparerat (som någen annan har lämnat in), detta kommer att kosta mig 2955:-!!! Hade jag vetat det så hade jag lämnat in den till t.ex Mumin i Göteborg och fått glaset bytt för 499:-.

Skamligt av Telia, Apple och Anovo!

Med andra ord: Byt displayen i egen regi!

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-05 12:07

Begär att få tillbaka telefonen då !

WT

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-05 12:16

Låter som du kan hiva in en ny iPhone om det är som du beskriver. Bad du om kostnadsförslag och de waste:ade din mobil har du rätt mkt skit på dem. Givetvis kan de inte trasha din mobil eller kräva dig på 3kkr för "ett kostnadsförslag".

En polare hade något strul med sin mobil (kunde inte ta bort någon fil eller ngt, minns inte) och telia-butiken formaterade hans minneskort (utan lov). Han grinade till Telia och gick väl därifrån med ett minneskort extra (max storlek på den tiden givetvis).

Meddelade inte Telia dig när du lämnade in telefonen att en undersökningsavgift tillkommer?

En kostnad uppstår när telefonen skall skickas och en tekniker skall undersöka den. Detta måste betalas av någon. Har du inte fått det alternativet? Att få tillbaka telefonen och betala avgiften ?

"Hade jag vetat det så hade jag lämnat in den till t.ex Mumin i Göteborg och fått glaset bytt för 499:-."

Sant?
Enligt vad jag läst så klarar inte Mumin av att byta glas?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-05 12:26
Ursprungligen av bazzie:

"
Sant?
Enligt vad jag läst så klarar inte Mumin av att byta glas?

Nej, men snorkfröken kanske kan?

mumiEn.se

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-05 12:59

Du har rätt att få tillbaka telefonen mot en undersökningsavgift + frakt, brukar ligga på runt 300-400 spänn...

Dom meddelade inte att jag var tvungen att betala en undersökningsavgift. (Ca. 500 kr). Och ja mumin kan numera byta displayer på iPhone 3G. Jag har en drulleförsäkring självrisk 1500 kr, anledningen till inlägget är att jag vill varna andra, samt att jag ville skriva av mig.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-05 13:10

Är det inte värt att kolla om en eventuell hemförsäkring med "drulleförsäkring" täcker kostnaden?

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-05 13:31

problemet med att fixa den någon annanstans än hos Telia är att din garanti ryker. Inte så kul om du får problem med något annat i framtiden som täcks av garantin.

Det jag blev mest besviken på var att telia inte erbjöd några drulleförsäkringar när jag köpte min iPhone.

Ursprungligen av Naw:

problemet med att fixa den någon annanstans än hos Telia är att din garanti ryker. Inte så kul om du får problem med något annat i framtiden som täcks av garantin.

Det jag blev mest besviken på var att telia inte erbjöd några drulleförsäkringar när jag köpte min iPhone.

Personligen så är jag glad över att de inte försökte sälja på mig en sådan där försäkring. Det finns ju skäl till varför Elgiganten med flera försöker kränga försäkringar på dig... De tjänar rätt bra på sådana.

Och varför är du besviken? Det är väl bara att teckna ett tillägg till din hemförsäkring?

Som då skulle gälla retroaktivt?

Ursprungligen av BlackSmp:

Och varför är du besviken? Det är väl bara att teckna ett tillägg till din hemförsäkring?

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 13:31

Mumin har blivit trashat i andra trådar här, folk med dåliga erfarenheter av det företaget. Personligen skulle jag inte våga chansa att lämna in någonting till dom.

Lämna absolut inte in till mumien, lämnade in min iphone 2g för display och fick efter 8 månader tillbaka min iphone i en påse då de inte orkade jobba mer med den. Dvddirect undersökte telefonen och konstaterade att telefonen var helt sönder, fästen, kablar hårdvara i allmänhet i telefonen.
En Filip utan iphone.... mindre kul
Jag fick däremot pengar på hem försäkring

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-05 19:32

BlackSmp; Jag kan tillägga att jag tjänar 15 spänn på en sån försäkring (30 spänn när vi kommit över 30 st) om du nu tror att vi tjänar så grymma pengar på dom. Dessutom är de på portabla produkter bra mycket förmånligare än hemförsäkringen om du använder lite enkel matematik...

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-05 20:55
Ursprungligen av CEk:

BlackSmp; Jag kan tillägga att jag tjänar 15 spänn på en sån försäkring (30 spänn när vi kommit över 30 st) om du nu tror att vi tjänar så grymma pengar på dom. Dessutom är de på portabla produkter bra mycket förmånligare än hemförsäkringen om du använder lite enkel matematik...

Intressant, men jag tror inte att han menade att säljarna i de här butikerna tjänar grymma pengar på dessa värdelösa försäkringar utan snarare din arbetsgivare. Ta det inte så personligt utan förhandla till dig en bättre provision istället. För din arbetsgivare tjänar bra med pengar på dessa försäkringar. Hur skulle ni annars kunna dumpa era marginaler så sjukt mycket på era produkter? Fundera på det lite.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-05 21:56

Fast jag är trött på tjatet om att de är dåliga när jag vet att det inte stämmer. Jag tror verkligen inte på den produkten (försäkringen) i allt jag säljer men utsatta föremål som just mobiltelefoner och kameror kan det faktiskt löna sig på. Som ett exempel råkade jag själv ut för en trasig kamera efter 1 år och 2 månader. Kameran kostade 3600. När hemförsäkringsbolaget var färdiga hade de dragit 1200 i avskrivning (efter ett år som majoriteten av hemförsäkringsbolagen har som villkor) samt 1500 i självrisk så återstod alltså 900 spänn på en kamera som var såpass ny. Hade jag däremot haft vår försäkring (jobbade inte där då) hade jag betalat 369 spänn för försäkringen + 190 i självrisk och fått ut en motsvarande kamera mot motsvarande värde. (så jobbar jag, att ersätta kund med en värdemässigt likadan) Så att säga att de är totalt värdelösa och att vi endast gör det för några ynka spänn i provision är bara dålig efterforskning. Att jag sen personligen tycker att premien är för hög på datorer och TV för att det ska löna sig är en annan femma men nu diskuterar vi just utsatta portabla prylar.
Jo, att marginalerna är så dumpade är inget jag hurrar för men desto mer borde man vara nöjd som konsument då de får schyssta grejer till bra priser. Att åtminstone erbjuda dom försäkringen ska man självklart göra, det finns faktiskt de som har nytta av dom som min vän som pajar mobiler på löpande band (ett riktigt klantarsle) men att generalisera är i det här fallet som sagt lite väl drastiskt.
Dessvärre kan jag inte förhandla mig till bättre lön, marginalerna är som dom är för att de finns så många aktörer i den här branschen men det är bara att gilla läget. Det går ingen nöd på mig.

Ursprungligen av CEk:

Kameran kostade 3600. När hemförsäkringsbolaget var färdiga hade de dragit 1200 i avskrivning (efter ett år som majoriteten av hemförsäkringsbolagen har som villkor) samt 1500 i självrisk så återstod alltså 900 spänn på en kamera som var såpass ny. Hade jag däremot haft vår försäkring (jobbade inte där då) hade jag betalat 369 spänn för försäkringen + 190 i självrisk

Och i de allra flesta fall hade du betalat 10% mer för kameran än nödvändigt... 3969:- mot 3600. Detta för något som du sannolikt aldrig kommer att använda.

Försäkringar tar jag för de fall där det är en låg sannolikhet att saker inträffar men effekten blir stor om det inträffar (krock med bilen, husbrand etc) eller saker som är mycket sannolika att de inträffar (stöldförsäkring på Saab 9000 )

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-05 23:06

OK CEk, jag tänker såhär: om jag skulle betala en försäkring på varje pryl jag köper; mitt piano, dator, mobil, cykel, MC, mp3-spelare, stereo, TV, DVD, gräsklippare m.m.m.m., vissa saker byts ibland oftare än inom 1 år.
Vilket blir billigast i längden?, en försäkring på ca 500:- per pryl eller en drulleförsäkring som täcker allt?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-06 00:42

Fast som jag skrev; på en portabel pryl som just mobiltelefonen. Jag snackade om enstaka prylar, inte alla. Drulleförsäkringen som man har i hemförsäkringen har sina brister men det verkar inge se för de tror bara att vi vill tjäna på våra. Men som exempel då; åskan nyper din TV efter två år. Låt oss säga en Samsung LE52A656 som du köpt för 25000 som är riktigt grym. Du kontaktar ditt hemförsäkringsbolag som följer sina vanliga drullenormer; 30 procent avskrivning per år efter år ett vilket innebär att de drar bort 16000 på din TV minus självrisken på 1500. Kvar återstår alltså 14500. Tyvärr får du inte en lika grym TV för 14500 om två år, så stor är inte utvecklingskurvan inom TV. En dator däremot skulle säkerligen fungera att plocka via hemförsäkringen då specarna ändras ganska drastiskt. Men åter igen, en enstaka mobil pryl kan faktiskt vara mer lönsamt än hemförsäkringen...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-08 08:50
Ursprungligen av CEk:

Fast som jag skrev; på en portabel pryl som just mobiltelefonen. Jag snackade om enstaka prylar, inte alla. Drulleförsäkringen som man har i hemförsäkringen har sina brister men det verkar inge se för de tror bara att vi vill tjäna på våra. Men som exempel då; åskan nyper din TV efter två år. Låt oss säga en Samsung LE52A656 som du köpt för 25000 som är riktigt grym. Du kontaktar ditt hemförsäkringsbolag som följer sina vanliga drullenormer; 30 procent avskrivning per år efter år ett vilket innebär att de drar bort 16000 på din TV minus självrisken på 1500. Kvar återstår alltså 14500. Tyvärr får du inte en lika grym TV för 14500 om två år, så stor är inte utvecklingskurvan inom TV. En dator däremot skulle säkerligen fungera att plocka via hemförsäkringen då specarna ändras ganska drastiskt. Men åter igen, en enstaka mobil pryl kan faktiskt vara mer lönsamt än hemförsäkringen...

Förr några år sedan fick jag min powershot kamera (inköpt för ca 5kkr) utbytt till nyaste motsvarande ixus (7kkr Ixus V?) när den blev vattenskadad. När ixusen något år drygt gick sönder fick jag återigen den nyaste mostvarande diton (5.5kkr för en v3?). När denna slutligen blev stulen fick jag dock inte så mycket för detta (minns inte men säg 2k, kamerorna hade droppat rätt bra). Det är rätt stor skillnad på när saker går sönder eller ej. Mina självrisker vid ovanstående tillfällen var 600kr.

Går något sönder så är det kostnaden för reparation (vilket kan bli bra mkt högre än en ny) som företaget skall pynta, alternativt så erbjuder de dig en ny kamera (win-win för båda parter). Har funkat varje gång för mig som sagt. Detta är givetvis ingenting som din första kontakt påpekar när du ringer, att få sin "rätt" mot försäkringsbolag har iaf för mig visat sig till hög grad bero på hur påstridig man är samt att man ber dem hänvisa skriftligen med avslag och motiveringar.

Ang ditt räkneexempel:
Att ta ett exempel och visa att det lönar sig med en försäkring om man blir av med något är ju självbevisande. Poängen är ju att hemförsäkringen täcker mer än bara denna vara. Så du sprider risken. En mer fair jämförelse vore väl att ta risken för att just din portabla pryl går sönder, och multiplicera med kostnaden för en extra försäkring och se om det fortfarande lönar sig.

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-06 01:15

Ok...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-06 11:15

Fast nu pratar vi ju OM det blir nödvändigt och man måste nyttja en försäkring. Jag jämförde då hemförsäkringen mot dem andra och du kan väl inte ändå då inte påstå att hemförsäkringen då är mer lönsam?

Ursprungligen av CEk:

Fast nu pratar vi ju OM det blir nödvändigt och man måste nyttja en försäkring. Jag jämförde då hemförsäkringen mot dem andra och du kan väl inte ändå då inte påstå att hemförsäkringen då är mer lönsam?

Tja... om vi bara ska diskutera de fall då man använder sig av en försäkring så stämmer det säkert, men... för att få en rättvisande diskussion så måste vi täcka in bägge fallen, även fallet då man inte behöver utnyttja försäkringen.

Dessutom så är jag inte säker på att det stämmer i alla fall, det beror på hur många extra försäkringar som du tecknar. Du borde räkna in premien för alla som du inte utnyttjar för att avgöra om det totalt sett är bättre med en allriskförsäkring eller flera separata extraförsäkringar.

Det är inte svårt att göra rätt i efterhand, men beslutet ska du fatta före du vet om du behöver försäkringen eller inte.

Nåväl, jag tar aldrig dessa tilläggsförsäkringar och har aldrig ångrat mig hittills.

--jalle

Goflorp:

"Ena aktören byter inte glaset - förmodligen för att resutatet inte blir ngt vidare och du erbjuds en refurbished lur."

-Kan de inte byta ut ett glas med bra resultat utan att behöva skicka den utomlands så ska de inte reparera telefoner alls!

"Är det inte bara att ta tillbaka luren då, undersökningsavgiften får du självklart betala, och gå till Mumien i Götet. Lycka till, efter vad man hört om det bolaget så behöver du det..."

-För att förtydliga: jag HAR en drulleförsäkring så jag tjänar inte på det!!

"Jag blir så trött."

-Det är ditt problem som du kanske ska söka för! Börja läsa igenom dina egna inlägg och leta fel där istället för att klaga på andra! Konstruktiv kritik är ok!

Ursprungligen av albin.andersson:

Goflorp:

"Ena aktören byter inte glaset - förmodligen för att resutatet inte blir ngt vidare och du erbjuds en refurbished lur."

-Kan de inte byta ut ett glas med bra resultat utan att behöva skicka den utomlands så ska de inte reparera telefoner alls!

"Är det inte bara att ta tillbaka luren då, undersökningsavgiften får du självklart betala, och gå till Mumien i Götet. Lycka till, efter vad man hört om det bolaget så behöver du det..."

-För att förtydliga: jag HAR en drulleförsäkring så jag tjänar inte på det!!

"Jag blir så trött."

-Det är ditt problem som du kanske ska söka för! Börja läsa igenom dina egna inlägg och leta fel där istället för att klaga på andra! Konstruktiv kritik är ok!

Om du har en drulleförsäkring, varför då klaga? Då var det väl bara ta alltihop på det och vara nöjd? Eller har jag återigen lyckats missuppfatta igen?

Jag blir så trött var ett uppriktigt konstaterande. Halva forumet är fyllt med inlägg från folk som baserar hela sin existens på en enstaka händelse. Det blir rätt jobbigt att läsa alla dessa "Jag skall aldrig mera köpa en iPod för jag tappade min från sjunde våningen och jag får inte en ny på garantin". Jag förstod inte varför du måste gå in och varna alla för det "skamliga" Telia. Alla inblandade har ju gjort rätt. Även om de tar äckligt bra betalt.

Du skall ju veta att <du vet vilken firma> nätet över beskrivs i de mest tvivelaktiga ordalag av flertalet kunder. De svarar inte i telefon, ingen kan nås, folk på företaget är borta om man frågar efter dem, de säger en vecka och det tar fem etc etc etc. Ingen vet ngt om inskickade grejer. Leveransbesked är totalflummiga.

Vidare skall du ha skriftligt på priset om du lämnar in den där. Bli inte förvånad om det blir "Ja, du vet...sissafjongen vart ju paj bakom displayen med, så vi fick byta den också... så det blir dubbelt så dyrt bara"

Vidare tycker jag inte du är kompetent nog att hålla på med idiotiska personangrepp på mig och att jag skulle "söka för" något. Det ställer bara dig själv i dålig dager. Jag är fullkomligt psykiskt insuffiensfri

Hur har det nu gått då? Sitter du där med en trasig lur ännu? har du beslutat dig för vem som skall fixa den. Vi kanske skall diskutera DEN biten istället för att ägna oss åt prepubertalt skitsnack.

Seså, dra ett halsbloss på fredspipan nu. Det är ingen idé att få blodtryck på vare sig mig eller ngt annat. Du får snart fixat grejerna och inom en månad har du glömt hela skitet med din trasiga lur.

Jag accepterade deras "erbjudande" om att köpa en "utbytesterminal". Jag kan troligen hämta den imorgon.

Jag klagar inte, jag informerar bara andra så att de inte (som jag) förväntar sig att få betala ca. 1000:- och sedan får betala 2955:-.

Vad jag anser att Telia har gjort fel är att de borde informera om att utifall att skadan inte täcks av garantin så måste man betala en undersökningsavgift, alt. 2955:-. DE VET ju att summan blir den!!

Senast redigerat 2008-09-08 17:51

Jag accepterade deras "erbjudande" om att köpa en "utbytesterminal". Jag kan troligen hämta den imorgon.

Jag klagar inte, jag informerar bara andra så att de inte (som jag) förväntar sig att få betala ca. 1000:- och sedan får betala 2955:-.

Vad jag anser att Telia har gjort fel är att de borde informera om att utifall att skadan inte täcks av garantin så måste man betala en undersökningsavgift, alt. 2955:-. DE VET ju att summan blir den!!

Där har du en poäng. Telia är ibland rötna på att informera vad som gäller.
Har själv fått radikalt skilda besked
Förväntningar, det är ju det det hela handlar om.
Om man förväntar sig 1000:.- och de vill ha 3000:- blir man sur....
Säger de 3000 och man får betala 1800:- blir man glad...

Det håller jag verkligen med om och speciellt eftersom att det borde gå ganska snabbt att inse/gissa att en krossad display knappast går på garanti som bara ska täcka fabrikationsfel.

--jalle

• Medlem
  • Lerum
  • 2008-09-08 20:26

Någon som vet vad som gäller vid fabrikationsfel? Skall man få en ny telefon eller får man en utbytesterminal? Hade en telefon med en glipa i kanten som var där vid köpet.

Enl. Apple:
"...Cosmetic complaints are not covered under the warranty without a functional defect, unless the issues was present before the customer received the iPhone...."

Har fått en utbytesterminal som enligt Telia skall vara ny direkt från Apple.

Bevaka tråden