Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får Transmission att starta automatiskt vid nerladdning av torrent?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är van vid utorrent och där kan man accossiera alla .torrent så när man klickar på en torrent-länk kommer rutan öppna/spara upp där man väljer öppna och utorrent startar och börjar nerladdningen. Nu laddas .torrent-filen automatisk ner och jag får öppna den själv i Transmission.

Du kan ställa in Transmission att hålla koll på nedladdningsmappen och automatiskt lägga till alla nya torrents.

Preferences->Transfers->Auto add

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 15:09

Det går att göra, kom inte ihåg dem exakta stegen, men på ett ungefär:

1. Sätt så att .torrent filer alltid öppnas med Transmission.
Högerklicka på filen, välj get info, under open with, välj Transmission, klicka sedan change all.

2. Sedan måste du tala om för safari/systemet att .torrent filer är en sk "safe file". Dessa filer öppnas automatiskt efter safari laddat ner dem. jpg, gif, pdf mm är så kallade safe files som öppnas automatiskt efter dem laddats ner.

Kommer inte ihåg hur jag gjorde detta, googla så borde du hitta.

3. Slutligen.. om du vill så kan du ställa in i Transmission att programmet ska slänga .torrent filen när den är klar med den. Detta gör du under inställningar. Bra, då man slipper manuellt slänga .torrent filerna hela tiden. Vill man spara en torrent fil någon gång, så är det ju bara alt-klicka på den.

Så där.. allt du behöver för en trevlig p2p upplevelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 15:14

Kan även tillägga att det snart kommer släppas en version av uTorrent till mac. Är i beta testning för tillfället..

forum.utorrent.com / Mac OS X Version progress

Ursprungligen av JGalaxy:

Det går att göra, kom inte ihåg dem exakta stegen, men på ett ungefär:

1. Sätt så att .torrent filer alltid öppnas med Transmission.
Högerklicka på filen, välj get info, under open with, välj Transmission, klicka sedan change all.

2. Sedan måste du tala om för safari/systemet att .torrent filer är en sk "safe file". Dessa filer öppnas automatiskt efter safari laddat ner dem. jpg, gif, pdf mm är så kallade safe files som öppnas automatiskt efter dem laddats ner.

Kommer inte ihåg hur jag gjorde detta, googla så borde du hitta.

3. Slutligen.. om du vill så kan du ställa in i Transmission att programmet ska slänga .torrent filen när den är klar med den. Detta gör du under inställningar. Bra, då man slipper manuellt slänga .torrent filerna hela tiden. Vill man spara en torrent fil någon gång, så är det ju bara alt-klicka på den.

Så där.. allt du behöver för en trevlig p2p upplevelse.

Hm, var inte Hagelins sätt lite mindre omständigt?

Ursprungligen av Leftrustle:

Hm, var inte Hagelins sätt lite mindre omständigt?

Det föresätter att programmet är igång.

Personligen har jag gjort så att jag har ställt in i Firefox att alla torrentfiler autoamtiskt öppnas med Transmission.

Ursprungligen av ztaafen:

Det föresätter att programmet är igång.

Personligen har jag gjort så att jag har ställt in i Firefox att alla torrentfiler autoamtiskt öppnas med Transmission.

Låter jobbigt, men det såklart. Själv kör jag bara transmission på nätterna eller andra tider då datorn inte används, då är det smidigare att den automagiskt plockar upp filerna som ligger i en viss mapp.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-04 18:43

JGalaxy verkar vara ny här hos oss och kanske kommer från en annan del av (Köping) datorvärlden där det inte är lika enkelt :).

Yes!!

Lite lustig tråd...

Först kommer ett halvt svar.

Sen kommer en detaljerad steg för steg beskrivning över hur man får det att fungera, med förklaringar vid varje steg. Dessutom tar sig JGalaxy tid att tippa om och länka till en aktuell artikel om att ett av de populäraste torrentprogrammen strax kommer till Mac.

För det får han spott och spe och avfärdas som "en som förmodligen mest jobbar med PC" och inte vet bättre.

Jo, jag tackar....

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 14:02

Att den auto plockar filerna från download katalogen är lite småbuggigt, för väljer man att den skall radera .torrent filerna efter man lagt till dom i programmet så missar den att göra det ibland och när man sedan startar om programmet (och torrenten är färdignerladdad och borttagen från transmission) så lägger den till samma torrent fil igen. Detta händer alltså ibland, inte på alla filer.

Löste detta genom att skapa ett applescript som jag kör varje gång jag startar om programmet som rensar download katalogen på .torrent filer. (Sitter alltid med transmission igång men inför uppgraderingar och sånt är det bra att rensa).

Ursprungligen av kainen:

Att den auto plockar filerna från download katalogen är lite småbuggigt, för väljer man att den skall radera .torrent filerna efter man lagt till dom i programmet så missar den att göra det ibland och när man sedan startar om programmet (och torrenten är färdignerladdad och borttagen från transmission) så lägger den till samma torrent fil igen. Detta händer alltså ibland, inte på alla filer.

Kör med den inställningen och har aldrig stött på problemet.

Ursprungligen av kainen:

Att den auto plockar filerna från download katalogen är lite småbuggigt, för väljer man att den skall radera .torrent filerna efter man lagt till dom i programmet så missar den att göra det ibland och när man sedan startar om programmet (och torrenten är färdignerladdad och borttagen från transmission) så lägger den till samma torrent fil igen. Detta händer alltså ibland, inte på alla filer.

Jag har heller aldrig råkat ut för detta.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-05 21:24

Kanske har med firefox att göra, det är inte en enstaka händelse heller.
Kan vara för att firefox inte automatiskt sparar ner .torrent filerna till download katalogen utan tar fram "spara" rutan varje gång och redan då ligger filen där och transmission reagerar på den innan jag ens tryckt på spara.

1
Bevaka tråden