Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mapp-hoppning i OS 10.4.11

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Här kommer en skum grej som jag hoppas kunna få lite tips och råd om. Jag har hittat en del liknande problem - men inget helt som detta - efter lite sökande på nätet.

på två av jobbets tre G5:or med Mac OS X 10.4.11 uppvisar ett ganska besynnerligt beteende när man sparar filer på vår Windows 2003 (SP2)-server. Det verkar inte spela någon roll från vilket program, men i synnerhet är det Adobe CS3-serien som används. Om man sparar lokalt på sin egen disk verka allt fungera som det ska.

Få se om jag kan beskriva det:

När man vill spara en fil och väljer en mapp på servern enligt strukturen "server/mapp" lägger sig filen kategoriskt ett steg ovanför, alltså direkt under "server" eller i fallet "server/mapp/undermapp" under "server/mapp".

Fenomenet kalls "mapphoppning" lokalt på firman och löses i nuläget genom att lägga mappar i Finders sidomeny för varje projekt och vid sparandet istället markera dessa. Då går det plötsligt utmärkt att spara i den mapp som anges. Dock går det inte att lura systemet med att spara i "genväg/undermapp" för då hamnar förstås filen direkt under "genväg". Skönt att det i alla fall finns någon logik!

Har någon stött på liknande problem. Kan det vara någon inställning jag missat? Den enda lösningen som verkar erbjudas för liknande struligheter på andra platser jag letat på nätet är att stänga av krypteringen på Windows-servern och därigenom "nedgradera" säkerheten på densamma. Och det är kanske ingen höjdare ...

Vad tror ni? Hur gör apor i för liten bur, enligt ovan?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-04 11:51

Finns något liknande problem med word också, problemet kan ligga i hur Adobe sparar tempfiler och windows.

Hmm ... Ja, nåt skumt är det. Nu när jag försökte spara en sida från Safari på servern hamnade den precis där jag ville ha den. Lurigt!

Kan det finnas någon väg runt detta eviga hoppande, eller är det bara ett ge upp och skapa en ny OS-gren i väntan på att Windows-världen löser det hela?

  • Medlem
  • 2008-09-04 14:39

Testa att byta spara dialog till antingen Adobes, eller systemets. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men kan vara värt ett försök.

Jag har inga sådana problem, så kolla också om ni har några specialprogram igång.

Det brukar vara någon skillnad med det men nu minns jag inte riktigt vad - ska kolla. Tror tyvärr inte det löser problemet rakt av.

Annars är det egentligen bara Suitcase som ligger och tuggar i bakgrunden. Ska undersöka saken dock.

Stort tack för tips, råd och er tid! Lär återkomma i ärendet

1
Bevaka tråden