Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skumt strul i explorer för mac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-19 03:52

Ska försöka beskriva det här problemet på ett bra sätt.. En sida jag gjort, och uppdaterar, www.jsollerberg.com ser inte ut som den ska i explorer för mac (5.22). I safari och netscape för mac ser det bra ut. Likså i Explorer för windows.

Problemet uppkom efter en enkel flash på andrasidan. Klickar du vidare på något i menyn dyker plötsligt scrollar upp till höger och nedan.

Ett script ligger i index som automatiskt lägger alla sidor i framesetet (går man till en undersida laddas det alltså i framesetet så att sidan behandlas som en site utan frames).

Så ni som har mer kunskap i detta, kolla gärna källan i index och i valfri undersida.

Det enda jag märkt är att både scriptet för frames och flash använder document.write etc. Krockar dessa på nåt sätt eller är jag helt ute o seglar? Har ingen aning om vad detta beror på... tack!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 16:13

Ingen?

Hmm... Kanske skulle pröva att kör iFrames istället? Fungerar överallt. Annars kan man ju trösta sig med att IE för Mac är död och begraven. Och används av få.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-23 00:06

iFrames skulle innebära att jag får bygga om hela siten.. scripten som tar hand om frames nu funkar skitbra, dock inte efter en flashanim i ett lager på förstasidan. Jag beslutade mig ändå att strunta i Explorer 5.x för Mac eftersom det funkar i alla andra webbläsare jag testat. Men det skulle dock vara intressant att veta varför detta händer..

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
iFrames skulle innebära att jag får bygga om hela siten.. scripten som tar hand om frames nu funkar skitbra, dock inte efter en flashanim i ett lager på förstasidan. Jag beslutade mig ändå att strunta i Explorer 5.x för Mac eftersom det funkar i alla andra webbläsare jag testat. Men det skulle dock vara intressant att veta varför detta händer..

It's a bug dave... Mina fem ören...

Ja det är en bug i Explorer!
Jag har råkat ut för samma sak när jag gjorde www.tammsvik.se
det är bara i IE - Mac som rulllisterna dyker upp!

Vi pratade med kunden och dom tyckte att deras målgrupp nästan enbart använde windows-plattform, och sen så har jag inte rotat i det.

Snygg sida Rodin!!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-23 12:21

Aha, tack så mycket, det är skönt att veta vad det beror på även om det känns jobbigt att man inte själv kan styra över resultatet.

Kul att du gillar sidan, har fått mycket bra respons på den. Tack!

1
Bevaka tråden