Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag önskar att moderatorerna svarade lite trevligare

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kanske skulle komma upp en påminnelse när man vill starta en ny tråd. Typ, har du verkligen sökt på detta ämne innan du vill skapa denna tråd, eller något sådant.
Personligen så förstår jag inte att alls hur så många missar att göra det, i dagens Internet värld då man typ gör rätt många sökningar per dag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-09-02 12:43
Ursprungligen av panther:

Det kanske skulle komma upp en påminnelse när man vill starta en ny tråd. Typ, har du verkligen sökt på detta ämne innan du vill skapa denna tråd, eller något sådant.
Personligen så förstår jag inte att alls hur så många missar att göra det, i dagens Internet värld då man typ gör rätt många sökningar per dag.

Den funktionen är allt annat än ny: i de flesta program för Usenet (News) innehöll en funktion (finess?) som alltid ställde en fråga när man skulle posta om man hade läst tillräckligt mycket/länge i gruppen innan. Funktionen var kunskap-reglerad - det krävdes lite (UNIX-)kunskap för att bli av med frågan på sitt konto.

Ursprungligen av frazze:

Den funktionen är allt annat än ny: i de flesta program för Usenet (News) innehöll en funktion (finess?) som alltid ställde en fråga när man skulle posta om man hade läst tillräckligt mycket/länge i gruppen innan. Funktionen var kunskap-reglerad - det krävdes lite (UNIX-)kunskap för att bli av med frågan på sitt konto.

OK....hävdade förstås inte att det handlade om en ny funktion, bara att det skulle varit käckt om det fanns inbyggt på 99, men det kanske blir för komplicerat?

acke skrev: "Trådarna handlar inte om samma sak." i inlägg #5.

Jag VET att trådarna inte handlade om samma sak. Det jag menade var att han funderat på tillåtet eller inte tillåtet att ta upp på 99.se tidigare. Många här verkar medvetna om var gränserna går och diskuterar gråzonerna ofta. Kanske ingen logisk kommentar enl dig men det kan jag leva med.;)

Jag kan förstå att det är jobbigt för er sk veteraner/professionella om frågorna blir otydligare och mer förenklade men är inte detta ett oundvikligt "generationsskifte" ? Apple liksom 99.se har vuxit snabbt. Tror det stod i Metro idag att var tredje amerikan vill köpa en Mac-dator. Klart det blir växtvärk då ! Dessa tonåringar som ställer frågor kring sina iPhones/iPods nu, kommer att köpa en Mac-dator inom några år och behöver då få svar på alla sina datorfrågor. Är det inte först när man kan rätt mycket som man klarar att ställa dom "rätta" frågorna. Ibland känns det tufft att vara Mac-nybörjare här eftersom det ofta blir metadiskussioner, dvs diskussioner om hur diskussioner ska föras. Det är som att balansera på en slak lina. Kommentaren "Trådarna handlar inte om samma sak" är för mig en onödig kommentar som tar fokus från ämne.

Ursprungligen av Sidde:

Jag anser däremot att en del användare är för kinkiga. Som Martin Pettersson skriver, tröskeln har sänkts lite om när man ska vara upprörd, kanske för att fler människor från andra bakgrunder tagit sig ut på internet.

När man är uppväxt i opensource-världen får man lära sig den hårda vägen att inte fråga onödiga frågor. Det kanske inte är en bra väg, men det är en del av den generella attityden på internet.

Jag tror du gjorde en intressant sociologisk iakttagelse där; det rör sig om någon slags kulturkrock mellan en nyare och äldre nettiket. Jag måste fundera mer om detta fenomen kan räcka till en b-uppsats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 23:10
Ursprungligen av Valfrid:

Jag tror du gjorde en intressant sociologisk iakttagelse där; det rör sig om någon slags kulturkrock mellan en nyare och äldre nettiket. Jag måste fundera mer om detta fenomen kan räcka till en b-uppsats.

Det behöver du nog inte ens tänka på, det är bara att börja skriva.
jag kan opponera mig

/Tangen

panther: du borde gjort en sökning innan du skrev ditt inlägg, det har diskuterats förut!

Ursprungligen av false messiah:

panther: du borde gjort en sökning innan du skrev ditt inlägg, det har diskuterats förut!

Tror förstås att det uppenbarligen inte påpekats tillräckligt många gånger, och sen startade jag liksom inte någon ny tråd. Du borde gjort en ny sökning för att inse att din information var ovidkommande i frågan. Men det kanske inte hade hjälpt i ditt fall eftersom du missuppfattade inlägget.

Föreslaget det på annat ställe också att moderatorerna kan ha en samling med textutdrag.
På så sätt blir svaren likadana när det är frågan om

"Frågan olaglig. Vi diskuterar inte det här. Stänger tråden"

"Sök gärna innan du postar. här finns redan en diskussion;"

osv

+ Moderatorer slipper skriva samma saker om och om igen.
+ Alla svar blir lika, ingen drabbas av en trött
+ Det går snabbare för moderator att administrera
+ Svaren kan göras utförliga för newbies.

- Svaren bli lite lätt opersonliga

Det här är för mig ånyo en tråd som luftar en del åsikter som jag är obekväm med som medlem i 99.se.

Dit hör "[...]man lära sig den hårda vägen att inte fråga onödiga frågor. Det kanske inte är en bra väg, men det är en del av den generella attityden på internet."

Nej, för mig är inte det en del av den "generella attityden". Det är för mig en del av forum där man är en stabil grupp individer som inte längre är välkomnande mot nykomlingar.

Att ha popupmekanismer som frågar om "Är du säker på att du verkligen vill posta det här inlägget" som en lösning mot intolerans av nya som inte satt sig in i alla forumregler, eller det faktum att man i hemlighet måste använda Google och inte sajtens egen sökfunktion ("det begriper du väl, n00b") känns också som en väldigt krystad variant som kanske lämpar sig på forum där alla redan är så snitsiga att de kan slå av det med "lite Unixkunskap". Kom igen nu

Jag upplever en klar attitydskillnad här mot den jag är van med på andra forum, bl.a. 99musik. Mer tålamod och tolerans med att hjälpa nybörjare kanske.

Det här är ingen värdering av ursprunget i tråden egentligen, utan mer en reflektion av att det i mitt tycke förekommer en del mästrande om netikett här, som inte alltid görs på ett vänligt sätt heller.

Detta är alltså inte en kommentar till trådens ursprungshandling eller moderatorers agerande, utan en stillsam reflektion över att energi läggs på att "uppfostra" nya, som jag finner märklig och inte i linje med vad jag förväntar mig här.

Ursprungligen av The Introvert:

Jag upplever en klar attitydskillnad här mot den jag är van med på andra forum, bl.a. 99musik. Mer tålamod och tolerans med att hjälpa nybörjare kanske.

Jag tror att det delvis berott på en växtvärk på forumet. Speciellt i samband med iPhone då tillströmningen av nya medlemmar var enorm och många ville gärna in snabbt och ställa sin fråga. Jag tror vi ligger på ungefär 1000 nya medlemmar i månaden just nu. Det är en hel del och det har sina konsekvenser.

Det kaos som rådde (och delvis råder) i iPhone-forumet har tagit på krafterna en del, vi har numera tre extra moderatorer bara för den delen av forumet för att åtminstone få en chans att styra upp det vettigt. När all ens tid på forumet går att till att leda nybörjare rätt kan det ibland uppstå situationer där man misstar rena misstag från lathet, och då kanske ett missriktat svar uppfattas fel.

Samtidigt tror jag de flesta är överens om att en ordnat forum är bättre än ett vilda västern-forum, så i grunden är vi som jobbar med 99.se (och då talar jag främst från 99mac-hållet) överens om att arbetet behövs.

I just detta fall hade det inget med iPhone att göra, men en fråga som varit väldigt diskuterad och även infekterad ett tag och därmed kanske känslan uppstått att "alla" visste om detta redan. Så farligt tycker jag inte svaret var, men självklart skulle lite mer info om detta behövas någonstans.

Jag tänker mig att 99musik klarar sig bättre eftersom tillströmningen av nya medlemmar är mera hanterlig och färre problem uppstår och mindre kraft behöver läggas på att rätta till problemen.

Precis som moderatorerna ska vara toleranta mot nya medlemmar kan det ibland behövas tolerans för dåliga dagar bland moderatorerna. Att frivilligt lägga flera timmar i veckan på att sköta om ett forum som växer med 1000 medlemmar i månaden är mycket jobb.

  • Medlem
  • 2008-09-02 22:29
Ursprungligen av Adrian B:

JJag tror vi ligger på ungefär 1000 nya medlemmar i månaden just nu. Det är en hel del och det har sina konsekvenser.

3 augusti-2 september har det registrerats 1233 medlemmar.

Ursprungligen av Baron:

3 augusti-2 september har det registrerats 1233 medlemmar.

Ah, ja det är ju ännu mer än min modesta gissning. Helt sjukt egentligen, tar inte landet slut snart?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-02 20:38

Det här har tagits upp så många gånger nu så jag snart får skavsår i ögonen.
Man kan tycka att attityden är trist, oförlåtande osv. men till syven och sist är det ändå så att internet i stort och 99 i synnerhet är ett socialt sammanhang där man förväntas uppföra sig på ett visst sätt.
Hur bryskt och otrevligt det än kan vara så kan en "knäpp på näsan" vara det som gör att andan i slutet blir bättre och inte alls "elitistisk" på något sätt.

99 har blivit grymt stort, i mitt tycke för stort för sitt eget bästa. Mängden trådar och mängden återkommande frågor och dösnack och gnäll på moderatorerna har gjort att flera "auktoriteter" inom mac-världen i Sverige inte längre läser eller skriver på 99. På grund av detta har en stor del av spetskompetensen tappats på 99 och man kan inte längre få de där guldkornssvaren man kunde få förr.
Om alla användare spenderade 10 minuter på google _innan_ man postar sin fråga på 99 så hade kvaliteten höjts något alldeles fantastiskt.

Nu kommer jag att få mothugg utan dess like men jag tycker faktiskt inte att 99 skall behöva vara ett puttinuttigt litet krypin för macälskare där alla är så gulliga och snälla och tillåtande. Visst, jag kan vara fel ute och det är kanske därför jag är här alltmer sällan utan söker mig andra ställen att dryfta mina mac-problem.

Ursprungligen av bollman:

Man kan tycka att attityden är trist, oförlåtande osv. men till syven och sist är det ändå så att internet i stort och 99 i synnerhet är ett socialt sammanhang där man förväntas uppföra sig på ett visst sätt.
Hur bryskt och otrevligt det än kan vara så kan en "knäpp på näsan" vara det som gör att andan i slutet blir bättre och inte alls "elitistisk" på något sätt.

99 har blivit grymt stort, i mitt tycke för stort för sitt eget bästa. Mängden trådar och mängden återkommande frågor och dösnack och gnäll på moderatorerna har gjort att flera "auktoriteter" inom mac-världen i Sverige inte längre läser eller skriver på 99. På grund av detta har en stor del av spetskompetensen tappats på 99 och man kan inte längre få de där guldkornssvaren man kunde få förr.
Om alla användare spenderade 10 minuter på google _innan_ man postar sin fråga på 99 så hade kvaliteten höjts något alldeles fantastiskt.

Nu kommer jag att få mothugg utan dess like men jag tycker faktiskt inte att 99 skall behöva vara ett puttinuttigt litet krypin för macälskare där alla är så gulliga och snälla och tillåtande. Visst, jag kan vara fel ute och det är kanske därför jag är här alltmer sällan utan söker mig andra ställen att dryfta mina mac-problem.

Instämmer helt och hållet med detta!

MatsOlov startade en tråd nyligen som jag tror är relevant även i denna frågan.

Kanske moderatorerna kunde bekväma sig med att delta i frågor som direkt rör 99 eller anser man att allt är perfekt som det är och att detta är kronan på web-utveckling?
Jag påpekade för rätt länge sdn att det är i högsta grad ointuitivt att hitta till forum-sidan. Jag kan det fortfarande idag inte. Efter diverse kryssande då jag till slut inte är säker på hur jag egentligen gjort händer det att jag hamnar på forum-översikten. Jag brukar inte normalt ha problem att navigera på webbsidor men här är det fördömt. Kan man tänka sig att ge oss en länk till översiktssidan eller bryr man sig inte om kritik - ens konstruktiv - öht?

  • Medlem
  • 2008-09-02 21:30
Ursprungligen av iGroucho:

Kanske moderatorerna kunde bekväma sig med att delta i frågor som direkt rör 99 eller anser man att allt är perfekt som det är och att detta är kronan på web-utveckling?
... eller bryr man sig inte om kritik - ens konstruktiv - öht?

Vad är det du antyder?

Ursprungligen av iGroucho:

Kanske moderatorerna kunde bekväma sig med att delta i frågor som direkt rör 99 eller anser man att allt är perfekt som det är och att detta är kronan på web-utveckling?

Det är en ytterst olustig ton du anslår när du formulerar dig på det sättet. Som att moderatorerna som frilligt sliter häcken av sig för att hålla forumet flytande bara sitter på höga hästar och inte behagar beblanda sig med folket. Det säger en hel del om din syn på moderatorerna.

Ge gärna exempel på inlägg där du upplever att moderatorerna påstår att forumet inte går att förbättra. Jag tvivlar på att du hittar det. Så mycket tid som moderatorerna spenderar i forumet är dom oftast högst medvetna om bristerna.

Sen ska man veta att det bara finns några få personer som överhuvudtaget kan göra några konkreta ändringar på forumet. Moderatorerna och seniormoderatorerna har inga möjligheter att ändra på någon navigering eller liknande.

Om du kollat runt lite så hade du också sett att det finns planer sedan länge på att göra ordentliga förändringar, det som kallas "99.se 1.5" har planerats sedan förra året, och planerna fortsatte under våren och Björnström har planer på att köpa konsulttimmar för att få hjälp med det eftersom det är ett enormt projekt att ta tag i hela sajten och det är inget man gör över en natt.

Ursprungligen av iGroucho:

Jag påpekade för rätt länge sdn att det är i högsta grad ointuitivt att hitta till forum-sidan.

Det finns rätt många brister när det gäller navigeringen på forumet, men det har brustit i tid bland de som har möjlighet att titta på det. Bara för att ingen åtgärdat detta betyder det inte att ingen håller med dig.

Forumet hålls flytande i första hand och utvecklas i andra hand. Och bitvis har det inte funnits tid till både och. När Det Riktiga Livet™ utanför forumet tar upp för mycket tid kan det bli lidande. Men det betyder inte att moderatorerna är för bekväma av sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 21:16

Dålig liknelse. Om det här hade varit en arbetsplats hade alla newbies inte ens fått jobb här och många hade fått sparken.

Har du något exempel på det?
Menar du att du inte har sett att det förekommer tetiga och ohövliga kommentarer här ibland ?

Dålig liknelse. Om det här hade varit en arbetsplats hade alla newbies inte ens fått jobb här och många hade fått sparken.
Bra liknelse du ger där ! Vi är nog många som blir medlemmar här och tror att det finns utrymme för oss att lära oss mycket (och att ge av det vi kan) men det visar sig att man ibland får kommentarer om att man redan bör kunna allt. Eller i alla fall kunna tillräckligt mycket för att kunna ställa relevanta frågor.

Frågan är väl om detta är ett forum för alla dataanvändare (huvudsakligen Mac-användare, till 99%) eller om det ska återgå till Martins ursprungstanke; ett forum för dom som är bäst i Sverige på Mac-datorer ? Vad tycker du, acke ?

Man måste ju säga att detta är en lärorik sida ! Kan inte låta bli att slå upp Q.e.d. som M Sundbom skrev. Enl Wikipedia=
Q.E.D. är en latinsk förkortning för quod erat demonstrandum, vilket översatt till svenska är ungefär "det som var menat att bli demonstrerat" eller "vilket skulle bevisas", VSB. Intressant !

Ursprungligen av KaRo:

Har du något exempel på det?
Menar du att du inte har sett att det förekommer tetiga och ohövliga kommentarer här ibland ?

Det var väl inte riktigt det jag bad att få exempel på? Jag ville ha exempel på det du skrev, nämligen att:

Ursprungligen av KaRo:

dom som inte är experter men glatt försöker hjälpa till lite överallt får mentala och verbala sparkar i baken.

Det är något helt annat än en ohövlig kommentar, vilket jag tror att inget forum på jorden har sluppit vid ett eller annat tillfälle.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det var väl inte riktigt det jag bad att få exempel på? Jag ville ha exempel på det du skrev.

Du vill ha ett exempel men jag tänker inte ge dig ett exempel av flera orsaker.
Och nej, jag tänker inte ge dig exempel på orsakerna heller.
Främst för att när man börjar gräva och gräva.....så kommer man ingenstans.
Du får lita på att det jag skrev är det jag tycker och att det inte finns någon dold agenda.

Q.e.d.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Q.e.d.

Förtydliga.

Ursprungligen av Goflorp:

Förtydliga.

Q.E.D - Wikipedia, den fria encyklopedin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-02 21:30

MEN med det menar jag inte att det är vad jag vill, bara att liknelsen är dålig. Det måste jag kunna få säga ellerhur Sundbom?

Ursprungligen av acke:

MEN med det menar jag inte att det är vad jag vill, bara att liknelsen är dålig. Det måste jag kunna få säga ellerhur Sundbom?

Klart du får säga det vad mig anbelangar, men jag kunde inte låta bli att läsa det ur någon annans perspektiv.

Själv tillhör jag dem som uppskattar mer avancerade trådar och jag googlar både 10 och 20 minuter innan jag postar. Kanske mer av fåfänga än av hänsyn till forumets ärevördiga historia. Man vill ju inte verka okunnig. Samtidigt störs jag inte särskilt mycket av inlägg av nybörjare eller lata. Däremot kan sådana här metatrådar vara tröttsamma...

  • Medlem
  • 2008-09-02 22:03

Ibland är en fråga riktad bara till dem som verkligen vet vad de talar om, och då blir muntra tillrop mest en belastning.
Jag och en del andra använder 99.se i arbetet. Frågar jag nåt som rör detta på ett professionellt sätt vill jag inte ha svar som inte är på samma nivå eller högre.

I sådana fall kan tråden vara mer betjänt av korthuggen stringens än av allmän hjälpsamhet.

Bevaka tråden