• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-01 22:01

Hej!

När SPI (stateful packet inspection) aktiveras i min router d-link 524, kommer jag inte ut på nätet från macen (trådad), den bärbara windows xp home datorn har inga problem, fungerar klockrent (trådat + trådlöst). När datorn inte används är den avstängd och routern också. Har provat att inte stänga av routern, men det hjälper inte.

Har testat att använda manuella ip adresser, DHCP, slå av och på mac-filter, ping av och på, stänga av firewallen i macen, reseta routern och börja om från början med alla inställningar, en i taget (så upptäckta jag att SPI är orsaken) men inget hjälper.

Min lösning just nu är att varje gång macen och routern startas att logga in på routern (admin eller user), växla vy, från t.ex. home till tools och logga ut, sedan går det att surfa och läsa epost. Några standard portar är öppnade i routern, t.ex. 80, 995 (nu hackar det istället), men tycker inte att det borde behövas och frågan är om det spelar någon roll (måste ändå logga in på routern för smärtfri upplevelse).

Förstår inte varför det fungerar under windows xp men inte under mac os x. Tycker allt är inställt som det borde vara, men uppenbarligen missa jag något väsentligt.

D-link supporten kommer inte vidare med detta, fick inga bra svar från dem, fick lite hjälp på macworlds forum, men inte hela vägen.

Konfigurationer:
Mac G4, osx 10.4.11, security update 2008-005, med firewall aktiv + little snitch 2.0.2
SiemensFujitsu laptop, Windows XP Home, Service Pack3, firewall Zone Alarm 7.0.483.000
D-link router 524, firmware 2.07

ISP är rixport80, fiber 10/10.

Någon som vet? Eller är det någon tillverkare som inte följer standarder som de borde? Är kanske lite paranoid, men varför ska det inte fungera?

mac-art