Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDD Byte i Macbook Pro Problem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-08-31 21:00

Håller på att byta hdd i min macbook pro,
gjorde såhär att ja först köpte en disk Samsung 400 gb Länk här
Sen så satte ja den i en usb låda och kopiera över hela disken me Super Duper.
Efter det så drog ja fram verktygslådan och plockade isär allt. Beskrivning

Sen satte ja ihop datorn och nu när ja försöker starta den så vill den inte.
Lilla lampan på framsidan lyser, lampan på elsladden lyser grönt och man hör att disken eller nån fläkt tyst snurrar igång men det händer inget mer, skärmen tänds inte heller?!?

Vad kan ja gjort för fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 21:30

Minns du hur du formaterade den? För att den ska vara bootbar måste den t.ex. ha "GUID partition table". Kom du ihåg att du valde det när du formaterade hårddisken? Fast det kanske hänger med när man kopierar från super-duper?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-31 21:54

Felformaterad HD när allt annat är ok borde åtminstone ge ett start-"boing" och blinkande frågetecken på skärmen. Du får nog ta fram torx-mejseln igen och dubbelkolla alla kablar, att ram-minnena sitter som dom ska osv.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-03 15:42
Ursprungligen av MNF:

Håller på att byta hdd i min macbook pro,
gjorde såhär att ja först köpte en disk Samsung 400 gb Länk här
Sen så satte ja den i en usb låda och kopiera över hela disken me Super Duper.
Efter det så drog ja fram verktygslådan och plockade isär allt. Beskrivning

Sen satte ja ihop datorn och nu när ja försöker starta den så vill den inte.
Lilla lampan på framsidan lyser, lampan på elsladden lyser grönt och man hör att disken eller nån fläkt tyst snurrar igång men det händer inget mer, skärmen tänds inte heller?!?

Vad kan ja gjort för fel?

Hade du tillgång till ESD-matta när du bytte hårddisk?
Annars kan du ha råkat komma åt någon annan del och helt enkelt kortslutit någon annan del.
Att det bara är mörkt och lampan lyser kan vara lite olika saker men det är det symptomet man får när grafiken dör. Vilken modell är det? 2,2/2,4 med Nvidia? Prova med en annan skärm och se vad som händer.
Hade du garanti kvar på burken så är det ju tyvärr rökt eftersom du öppnat den själv.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-07 19:03

No Problem

Ursprungligen av nllub:

Hade du tillgång till ESD-matta när du bytte hårddisk?
Annars kan du ha råkat komma åt någon annan del och helt enkelt kortslutit någon annan del.
Att det bara är mörkt och lampan lyser kan vara lite olika saker men det är det symptomet man får när grafiken dör. Vilken modell är det? 2,2/2,4 med Nvidia? Prova med en annan skärm och se vad som händer.
Hade du garanti kvar på burken så är det ju tyvärr rökt eftersom du öppnat den själv.

Allting funkar nu, gjort några idiot fel bara.
Garantin den var nog borta för längesen, min dator är strax ett år sen inköpsdatum och då var den beggad.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-07 19:19

Skriv gärna vad du gjorde för fel, kanske någon annan i framtiden som har nytta av den informationen MNF

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-09-08 10:51

Vad det var som var fel!

Jo oftast när man hållt på grejat med datorn och den när man försöker starta den och och den vill inte, alltså den vita startskärmen vill inte komma fram eller så kommer den fram fast med ett stor vit ring med ett streck (ser ut som en sån där vägskylt för parkeringsförbud).
Då när datorn gör så då ska man ta ur och sätta tillbaks ramminnena och det brukar oftast funka, ibland funkar det ändå inte då får man se så att det inte kommit med något litet gruskorn/skräp imellan. Om datorn visar ett ? på vita skärmen brukar det vara hårddisken.

OBS! Ja ingen expert så e nåt fel får ni väll skriva det, men ni behöver inte överbevisa mig för ja e inte bäst i världen. Det dessutom inte vara exakt såhär som ja skrev men så har det funkat för mig klart slut. Tjillevippen!!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-08 15:09

Frågetecken betyder att den inte hittar hårddisken eller kan prata med den, vilket betyder att disken kan vara trasig, ett korrupt filsystem, kabeln mellan disken och logiken är trasig eller att kontakten i logiken är trasig. Den sista är mycket ovanlig.
"Parkering förbjuden" är det inte riktigt klart vad som är fel, det kan vara massvis med saker men någonting stör och datorn kan inte starta.
När det är dåliga minnen så brukar datorn oftast tjuta eller att Sleep-LED blinkar.

Fråga, var köpte du den? Jag är sugen på att byta ut min disk, nu när garantin har gått ut..

Du är väl inte kass på ngt sätt. Tvärt om här du bytt hårddisk i din Mac och du kan sträcka på dig och säga att du gjort det själv. Vet många som inte skulle våga och hellre hade lämnat in på verkstaden.

Bra jobbat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 12:16
Ursprungligen av Goflorp:

Du är väl inte kass på ngt sätt. Tvärt om här du bytt hårddisk i din Mac och du kan sträcka på dig och säga att du gjort det själv. Vet många som inte skulle våga och hellre hade lämnat in på verkstaden.

Bra jobbat.

Ja verkligen. Inte nått många ens skulle överväga. Inte heller en sak som är helt enkel att göra. Många saker som kan gå fel. Förhoppningsvis så kommer man inte behöva plocka isär hela datorn i och med nästa version av MBP.

Hade inte garantin rykt hade jag gärna gjort det själv, mycket billigare och man slipper vara utan datorn en längre tid.

Så fort lönen kommit in blir det nog att köpa en Samsung Spinpoint 500GB från eBay

Ja, hur kommer det sig att man kan köpa den utomlands, men inte i Sverige?

Är det fel på den eller inte? (Spinpoint 500 alltså)

1
Bevaka tråden