Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa extra startup hårddisk.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-30 18:24

Hej alla och en trevlig fortsättning på helgen.

Har en extra tom hårdisk ansluten via USB som jag tänkte installera en ny fräsch MacOS 10.5 version på från dom medföljande installations CD som följde med min MacPro för att sedan kunna starta från när jag vill testa och leka utan att riskera min original startup HD.

Tänkte att om jag startar genom att hålla ned 'alt' skulle jag kunna välja USB disken som start disk och sedan skydda alla interna diskar genom att avmontera dom innan 'lek och test'. Är det så det går till?

1. Är det möjligt?
-Om så är det lagligt att ha flera kopior av samma MacOS som är startbara för en och min enda macdator?
(Orkar inte läsa allt om och fattar inte det 'finstilta' i licensen.)

om så...

2. Hur installerar jag jag systemet på denna USB HD?
-Har startad på installations CDn men kommer bara till att installera 'extra program' på orginal HDn så jag vågar inte testa hur att fortsätta då jag inte vill strula till min fungerande org. HD .
-USB HDn är redan formaterad som en Mac OS Extended journalförd.

Den info jag hittat på nätet tycks bara vara att skapa en backup image som inte är startbar utan är till för att återskapa men det har jag redan... eller gamla anvisning som inte ser ut som dom 'programmen' jag har...

Hoppas på hjälp från expertisen med mångårig erfarenhet här på 99se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 00:02
Ursprungligen av Cekari:

1. Är det möjligt?
-Om så är det lagligt att ha flera kopior av samma MacOS som är startbara för en och min enda macdator?

Tyvärr kan inte en Mac boota från USB. För det krävs det en disk med Firewire. Visst är det lagligt att ha flera kopior av operativsystem till din Mac. du får dock inte köra det på flera maskiner än vad licensen gäller för. Normalt alltså bara den Mac som det kom med. Har du köpt det i lösvikt gäller det bara en Mac förutom då du köper familjepack som gäller flera. Jag tror att de gäller för fem Macar.

Att installera är ju en ett väldigt enkelt sätt att göra det på. Glöm inte att den externa disken måste ha rätt sorts partitionstabell för att kunna boota. Om det är Intel-Mac du har skall partitionstypen vara GUID.

Alla Mac med Intelprocessor klarar att boota från USB-diskar. Kör hårt! Klona startdisken med CCC eller SuperDuper! (eller liknande program).

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-01 00:26
Ursprungligen av Snabeldrake:

Alla Mac med Intelprocessor klarar att boota från USB-diskar. Kör hårt! Klona startdisken med CCC eller SuperDuper! (eller liknande program).

Hmmm igen.. som jag också trodde men det funkar inte (för mig ialla fall, läs ovan)
Kanske gjorde nått fel men har ingen aning om vad i så fall eftersom jag tror jag har följt allt till punkt och pricka..???

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 01:07

Du är helt säker på att den är partitionerad som GUID?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-01 01:29
Ursprungligen av ufred:

Du är helt säker på att den är partitionerad som GUID?

Jupp, 'nollade' den också samtidigt som jag formatera om den (tog en jäkla tid att nolla dock) men såg ingen skillnad från föregående formatering så ytan verkar ju ok och det var den ju på min pc också.

...och annars hade väl SuperDuper klagat och 'allt' som SuperDuper la dit är ju läsbart.
Enda grejen med SuperDuper som jag blev osäker på var texten under What's going to happend: Se bifogad bild:
Undrar vilka filer det är??

Så just nu fattar jag ingenting... men det är juinte första gången... LOL

Ursprungligen av Cekari:

Enda grejen med SuperDuper som jag blev osäker på var texten under What's going to happend: Se bifogad bild:
Undrar vilka filer det är??

Verkar vara helt i sin ordning. Så ser det ut även hos mig när jag kör SuperDuper. Bootar finfint. Men jag kan inte kolla via USB då jag har en iBook G4 som kräver - och får - FW på den externa bootdisken.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-01 10:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Verkar vara helt i sin ordning. Så ser det ut även hos mig när jag kör SuperDuper. Bootar finfint. Men jag kan inte kolla via USB då jag har en iBook G4 som kräver - och får - FW på den externa bootdisken.

Ja, en massa säger att det funkar kalas... med FW...

Men att hitta en FW SATA låda som inte kostar skjortan verkar inte så lätt.
Det är ju inte så att jag saknar systembackuper för säkerhet eller så, vill ju bara leka & testa lite på en 'kastaiväg-bar' HD...

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-09-01 00:19
Ursprungligen av bengtb:

Tyvärr kan inte en Mac boota från USB. För det krävs det en disk med Firewire. Visst är det lagligt att ha flera kopior av operativsystem till din Mac. du får dock inte köra det på flera maskiner än vad licensen gäller för. Normalt alltså bara den Mac som det kom med. Har du köpt det i lösvikt gäller det bara en Mac förutom då du köper familjepack som gäller flera. Jag tror att de gäller för fem Macar.

Att installera är ju en ett väldigt enkelt sätt att göra det på. Glöm inte att den externa disken måste ha rätt sorts partitionstabell för att kunna boota. Om det är Intel-Mac du har skall partitionstypen vara GUID.

Hmmm, har läst på flera ställen att Intel MacPro ska kunna starta från USB, men efter att ha kört en SuperDuper till en extern USB HD som gick helt smärtfritt och enligt SuperDuper bootable så hittar inte maccen den som startbar varken vid uppstart med alt nere eller som val i systeminställningar så informationen om att Intel maccar ska kunna startas från USB verkar inte stämma... eller så 'ljuger' SuperDuper...

...och nej, jag gjorde inte en image utan en 'riktig' backup.

Har ju letat med ljus och lyckta efter en HD låda för 3.5" SATA FW låda men den enda jag hitta skulle kosta dryga 1400:- för en tom låda.. och det får man ju en 1.5TB HD för (Seagates skall komma inom någon vecka till Dustin, Maccoteket mfl.
Men det är ju synd att inte kunna utnyttja alla mina 'gamla' SATA diskar som 'blivit över' så att säga...

Edit: Ja utnyttja och utnyttja, dom större sitter ju i maccen readan och en del har jag som slask via USB och så men en extern startbar vore ju bra när man som jag är ny på Mac och vill testa en massa utan att riskera original start HDn.

Tack för infot så långt dock

1
Bevaka tråden