Dator till flickvännen?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-06-18 16:14

Min flickvän och jag har delat på min PBG4/400, men nu ska jag börja plugga på annan ort och därför vill jag hjälpa henne att hitta en trevlig Mac som hon kan göra lite av varje på: ordbehandla, surfa, maila, fixa med bilder osv. Funderade på om hon skulle gilla den gamla Imacen, den med CRT-skärm. Vilka modeller där är de bästa att satsa på? Är även lite nyfiken på vad hon skulle få ge för en beggad ibook...de färglada då, samt vilka som är bäst köp där. Tror hon skulle gilla en bärbar, men det är nog inte ett krav. Den gamla iMac:en är väl tystare än den nya eMacen? Eller?

Priset då? Tja...så billigt det går, men jag önskar att hon ska kunna köra OS X - men då kanske det vips blir dyrt?

/Fredrik

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-06-18 16:25

Ibook tycker jag låter utmärkt, jag köper själv snart brorsan ibook.

Dyrt?
Nej, det tycker jag inte, för 5000 får du ju en ganksa så bra ibook och kan köra Mac OS X.

• Medlem
  • 2003-06-18 17:12

Nu pratar vi om gamla, färgglada ibooken, eller? Vad ska man välja där då? Och OM hon hellre vill ha en stationär?

/Fredrik

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-18 17:12

Ge henne din PB400 & shoppa en PB17" till dig själv

• Avstängd
  • 2003-06-18 17:28

Ääää va fan.

Ge henne din burk och när det senaste kommer så köp nytt till henne.
Ta tebaks din gamla.

Du kanske får pussa henne i nacken när hon sitter vid sin splitter nya G5 med Panther.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 17:43

Trust me, du vill inte köra Mac OS X på en
färgibook. Dålig skärmupplösning, långsam, stor och tung.
Om du köper en sådan kör Mac OS 9. Eller så köper du en ny iBook och får en dator som håller ett bra tag.

iBook - finns det någon tjejigare dator?

Allvarligt talat vita iBook är faktiskt en fantastiskt prisvärd, trevlig och mysig liten dator som fyller alla eventuella behov.

Ciryon

Jag skulle definitivt säga iBook. Min flickvän switchade från PC när hon hade sett min iBook.

För att köra OS X hyfsat smidigt så ska du ha minst 600 MHz med lite nyare ATI-grafik i, det är stor skillnad mot de ursprungliga 500 MHz.

• Avstängd
  • 2003-06-18 19:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
iBook - finns det någon tjejigare dator?

Allvarligt talat vita iBook är faktiskt en fantastiskt prisvärd, trevlig och mysig liten dator som fyller alla eventuella behov.

Ciryon

>>Ciryon Jag behöver din hjäp!!
Min gamla PC som står i garderoben har en massa Bilder som jag vill ha. När jag försökte installera nätverkskort så gav jag upp. Allt blev skit.

Köpte då iMAC. men jag vill ha bilderna tillbaka.

Om du och flickvännen kommer hit så bjuder jag på middag på Krogen. www.brummerskrog.se

Eller betalar cash.

Hör av dig.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-18 20:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Min gamla PC som står i garderoben har en massa Bilder som jag vill ha. När jag försökte installera nätverkskort så gav jag upp. Allt blev skit.

Om du och flickvännen kommer hit så bjuder jag på middag på Krogen. www.brummerskrog.se

Eller betalar cash.

Hör av dig.

Extern cd-brännare?

• Avstängd
  • 2003-06-18 21:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Extern cd-brännare?

Värre än så win vill inte vara med Ominstallera m.m. spytrött på skiten.

Gick ut köpte en iMAC det ångrar jag inte.
Vill bara ha mina bilder.
Sen kan vi göra om skräpet till Bojsten.

• Medlem
  • 2003-06-18 22:34

En vit ibook...okej...om vi vill komma undan b i l l i g a r e då? Färgglad ibook eller fägglad imac? Det skulle ju kännas bra om hon kunde köra OS X. Om vi säger ca 3.000 kr eller däromkring, men knappast så mycket mer. Vad får vi då? Svårt att hitta en bra, hyfsat modern Mac utan att priset skjuter i höjden! Sen nämnde hon PC...

Kände att vi kom lite av tråden...

/F

Senast redigerat 2003-06-19 14:59

För tre papp får du nog knappast en os x-duglig mac. Första generationens iMac ligger väl däromkring, men de är på tok för långsamma.

• Medlem
  • 2003-06-20 08:41

Då får det bli OS 9 istället. Det är inte mer med det. Men jag vet inte om man ska satsa på en färgglad ibook eller en CRT-iMac samt vilken av dessa i så fall. Det finns ju massor av olika modeller inom modellerna.

/Fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Då får det bli OS 9 istället. Det är inte mer med det. Men jag vet inte om man ska satsa på en färgglad ibook eller en CRT-iMac samt vilken av dessa i så fall. Det finns ju massor av olika modeller inom modellerna.

/Fredrik

Om du ska ha en CRT-iMac så borde du ha en med "slot loading"-cd, den generationen (tredje, fjärde?) var ett klart steg uppåt (men du bör ändå köra OS 9). De borde inte vara så himla dyra längre.

• Medlem
  • 2003-06-20 12:25

Ok. Är det just inmatningstypen som visar att det är en generation 3 iMac, och i vilka konfigurationer fanns dem och under vilken period såldes dem? Kommer ihåg att det fanns nån som hette "DV", nån som hade dalmatinertryck, nån med blomtryck...är det dessa ni menar, eller fanns gen. 3 även i de "vanliga" färgerna?

Kolla här: http://www.everymac.com/systems/apple/imac/index.html

Vilken / vilka tänker du på?

/Fredrik

En Flower Power vore ju den perfekta presenten till flickvännen. Alla tjejer gillar väl att få blommor?

• Oregistrerad
  • 2003-06-28 16:23
Citat:

Värre än så win vill inte vara med Ominstallera m.m. spytrött på skiten.

Gick ut köpte en iMAC det ångrar jag inte.
Vill bara ha mina bilder.
Sen kan vi göra om skräpet till Bojsten.

Går inte (IDE) disken montera in någon USB/FW-låda och läsa sedan
[Eller är den formaterad i muppformat???]
Köp en FW-tomlåda hos någon pezemånglare och ha en extern fluttbar när du är klar
Eller är jag dum???

• Oregistrerad
  • 2003-06-28 16:40

iMac (Slot Loading) 350MHz, var den som kom Okt. -99, altså efter Rev. D 333MHz, som kom i April samma år. Skulle nog satsa på iMac DV/SE -99, 400MHz eller senare, gärna en iMac från 2001 eller så myckte du nu kan tänka dig ha råd med. Alla varianter från andra halvan av -99 har 8MB ATI RAGE 128 VR, tidigare hade de 6MB eller mindre. Vill man ha en iMac med bättre grafikkretsar måste man gå ut till iMacen som kom tidigt 2001 som hade ATI RAGE 128 Ultra på 16MB.

En iMac från 2001 på 400/500MHz och 16MB grafikminne bör väl inte kosta mer än 3000kr, eller har jag fel?

Citat:

Eller betalar cash.

Hör av dig.

Ser först nu det här meddelandet. Om du fortfarande vill ha hjälp kan jag säkert ställa upp!

Ciryon

+ firewire, så hon kan ansluta den nya ipoden som du väl ändå tänker köpa till henne när hon fyller år eller till julklapp.

• Oregistrerad
  • 2003-06-30 23:58

När man börjar tänka efter så vore ju inte en G3 på minst 600MHz vettigt, med tankte på att iChat med video kräver det. Men frågan är ju om man kan komma undan med mindre än 3000kr då? Sen hänger det väl på om ni har varsin DV-kamera också.

• Oregistrerad
  • 2003-07-01 00:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
När man börjar tänka efter så vore ju inte en G3 på minst 600MHz vettigt, med tankte på att iChat med video kräver det. Men frågan är ju om man kan komma undan med mindre än 3000kr då? Sen hänger det väl på om ni har varsin DV-kamera också.

Ja jösses... Är det annan ort så är det ju nödvändigt
[Fast det går ju snika lite oxå med logitech och yahoo chat - men G3 266="266" är trögt :)]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Ok. Är det just inmatningstypen som visar att det är en generation 3 iMac, och i vilka konfigurationer fanns dem och under vilken period såldes dem? Kommer ihåg att det fanns nån som hette "DV", nån som hade dalmatinertryck, nån med blomtryck...är det dessa ni menar, eller fanns gen. 3 även i de "vanliga" färgerna?

Kolla här: http://www.everymac.com/systems/apple/imac/index.html

Vilken / vilka tänker du på?

Jag tänkte nog mest på den modellen som hette DV vilket, om jag minns rätt, betydde att det var den första med FireWire. Du vill inte vara utan det, t.ex. om du nånsin ska ansluta en iPod.

Denna modell är den jag skulle säga är den "sämsta" du skulle skaffa:
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_dv_400.html

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-01 17:09

En iMac DV 400 ligger klart inom ramen 3000. Jag köpte en beggad sån till en av ungarna för just det beloppet. Funkar med Jaggan, dock måste jag säga att 10 Gb-disken som sitter som original (nån Quantum Fireball) rasslar som ett gammalt flipperspel. En nyare och tystare hårddisk är inte en fel investering i den burken.

Annars skulle jag höja nivån och leta efter en beggad Cube....garanterad succé speciellt om man kan få loss en 15" TFT med...

• Medlem
  • 2003-07-05 16:40

Flipperspel i alla ära...men...

Det får bli en DV 400 eller någon snabbare maskin. Men vid 3.000 kr är nog smärtgränsen redan nådd. Speciellt när man vet vad en ny eMac kostar. Får la slänga ut en vink om intresse på "köpes" så får vi se. Men inte slöare än 400Mhz då?

Funderar faktiskt på en iSight. Porrigt! (Misstolkas helst inte). Ahum.

/Fredrik

Vill bare säga att jag har en 400DVSE och X.2 rullar på hyfsat (har iof 768MB). Det med HD:n som låter stämmar men beror också på vad man är van med (dock måste jo datorn finns på bordet )!

Blir det en sån har jag et billigt 128MB modul liggande som inte används!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per

Kräver inte iChat OS X? Var det inte OS 9 som var på tal här?

• Medlem
  • 2003-07-05 18:10

Helst en maskin som klarar och ska köra OS X, men i v ä r s t a fall så får det bli OS 9 tyvärr. Fördelarna med X är ju enorma, bara man har hyfsat mkt minne. Men hennes maskin lär ju ändå vara för slå för videochatt. iChat AV krävde väl minimum 600mhz G3, dvs en blom-iMac. Men hittar jag en sån till rätt pris så. Annons är nu utsatt om någon sitter på en maskin ni nu vill bli av med...

/Fredrik

• Medlem
  • 2003-07-07 09:43

Har nu hittat en 266:a som jag antar kommer duga till hennas skriv resp. surfbehov. Tror ni den duger till Word med? Det sitter bara en 64 i minne i denna - bör det räcka eller ska man slänga dit lite mer?

Vilka skador / problem ska man titta på hos dessa maskiner? Det här måste ju vara en rätt tidig maskin så man undrar ju lite..

Det här är nog INTE den maskinen med slot-laddning, men den kanske duger ändå? Dela gärna era erfarenheter...

Mvh
Fredrik

Bevaka tråden