Gäller Garantin på hackad Touch?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-30 10:26

Hejsan!
Nu är det så att menuknappen på min Touch har slutat fungera. För ett tag sen så började den glappa men fungerade ibland om man hade tur, nu funkar den som sagt inte alls. Så jag hade tänkt skicka in den på service. Men då slog det mig att garantin kanske inte gäller eftersom jag har jailbreakat den. Men eftersom det här är ett hårdvaru fel och inte ett mjukvaru fel så borde väl garantin gälla? jag menar, menuknappen slutar ju inte fungera för att jag hackat iPoden?

Tack!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-30 10:38

Garantin gäller inte så länge du har jailbreakat iPoden.

Ursprungligen av smurf:

Garantin gäller inte så länge du har jailbreakat iPoden.

Vad grundar du detta på? Det skulle vara intressant att veta.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-30 10:39

inte ens om jag har återställt den?
vad kostar det att få den fixad annars då?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-30 11:02

Ifall du har återställt den helt och hållet, tror jag inte att dom kan se att den har varit jailbreakad, eller har jag fel?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-30 11:18

så det räcker inte att bara klicka på "återställ"?

Nej om du återställer den så ska det inte vara något problem med garantin.

/Adam

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-30 12:29

vad bra! tack!:)

BlackSmp: Hittade denna sida på apples hemsida: http://images.apple.com/legal/warranty/docs/ipodisight.pdf . Texten nedanför tolkar jag som att jailbreaket förbrukar din garanti då jailbreak kan ses som en expansion.

This warranty does not apply: (a) to damage caused by use with non-Apple products; (b) to damage caused by accident, abuse, misuse, flood, fire,
earthquake or other external causes; (c) to damage caused by operating the product outside the permitted or intended uses described by Apple; (d)
to damage caused by service (including upgrades and expansions) performed by anyone who is not a representative of Apple or an Apple Authorized
Service Provider (“AASP”); (e) to a product or part that has been modified to alter functionality or capability without the written permission of Apple; or
(f ) if any Apple serial number has been removed or defaced

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 21:00
Ursprungligen av JoeyKiller:

BlackSmp: Hittade denna sida på apples hemsida: http://images.apple.com/legal/warranty/docs/ipodisight.pdf . Texten nedanför tolkar jag som att jailbreaket förbrukar din garanti då jailbreak kan ses som en expansion.

This warranty does not apply: (a) to damage caused by use with non-Apple products; (b) to damage caused by accident, abuse, misuse, flood, fire,
earthquake or other external causes; (c) to damage caused by operating the product outside the permitted or intended uses described by Apple; (d)
to damage caused by service (including upgrades and expansions) performed by anyone who is not a representative of Apple or an Apple Authorized
Service Provider (“AASP”); (e) to a product or part that has been modified to alter functionality or capability without the written permission of Apple; or
(f ) if any Apple serial number has been removed or defaced

Eftersom en jailbreak kan aldrig skada hem knappen är det ingen risk att skicka in den. Men återställ den först och ta backup på allt. Det ska du ändå göra för Apple kan också byta ut den helt eller återställa allt så att allt försvinner.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Eftersom en jailbreak kan aldrig skada hem knappen är det ingen risk att skicka in den. Men återställ den först och ta backup på allt. Det ska du ändå göra för Apple kan också byta ut den helt eller återställa allt så att allt försvinner.

//Rob

Men hur återställer man den om homeknappen inte fungerar;)?

För övrigt så skulle det vara intressant att skicka Plus-Sverker eller KO på Apple för att se om den där friskrivningen håller.

--jalle

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-09-15 09:56

Hur menar du då? Vilken friskrivning?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 11:30
Ursprungligen av smurf:

Hur menar du då? Vilken friskrivning?

Förmodligen om garantin slutar gälla om man knäcker den.

//Rob

Exakt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-22 09:19

Om en vara förändras för att få utökade eller andra användningsområden, kan inte tillverkaren vara skyldig att lämna garanti. Du använder inte ens varan till vad den var köpt till. Så jag är tämligen säker på att Apples text är giltig.

Apple har i alla fall fattat att det inte går att förbjuda folk att göra vad dom vill med sina grejer, men det innebär inte att Apple ska behöva ta ansvar för det…

Ursprungligen av Tangen:

Om en vara förändras för att få utökade eller andra användningsområden, kan inte tillverkaren vara skyldig att lämna garanti.

"Andra användningsområden"? Det är inte direkt så att vi har börjat använda iPhonen som hammare eller så. Garanti täcker tillverkningsfel och om homeknappen rent mekanisk slutar att fungera så har jag väldigt svårt att förstå en generell hänvisning till en eventuell jailbreakning skulle upphäva företagets åttaganden.

Enligt Konsumentverket så:

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:

• en olyckshändelse efter det att du har fått varan,

• vanvård,

• onormal användning,

• att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.

1
Bevaka tråden