Hastighet vid överföring - VPN eller Back2MyMac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver köra backup av stora mängder data (bilder) över Internet varje natt.

Jag har försökt hitta lösningar via olika backupprogramvaror men de få som kan ställas in för att göra backup till/från extern server gör det via FTP vilket omöjliggör korrekt hantering av filnamn (vad jag kan se - jag är ej proffs på detta men har testat en hel del och problem finns).

Nu är jag inne på att istället sätta upp en OS X server och köra Apples egna VPN för att koppla samman två datorer och köra ett backupprogram.

Min fråga är bara - kommer jag att via VPN kunna vinna hastighet i överföringen? Jag har testat Back2MyMac men är osäker på stabiliteten (klarar den att vara konstant uppkopplad utan att tappa kontakt - mina tester tyder inte på det) och framför allt överföringshastigheten som jag tycker är väldigt långsam.

Mina frågor är därför:

1) Är VPN lika långsamt som Back2MyMac eller vinner jag hastighet?
2) Är VPN lika instabilt, eller kan jag ställa in en VPN-anslutning på att automatiskt återansluta om den tillfälligt skulle tappa kontakten?

Jag kommer ansluta via ADSL (Bredbandsbolaget). Fast IP (om det nu spelar roll).

Är det någon som har erfarenhet och skulle kunna ge mig en fingervisning?

// mvh Petter

VPN kodar allt som skickas så att ingen mellanpart ska kunna ta del av innehållet, och det kan vi stark kodning göra att det blir långsammare då datorerna ska hinna koda och avkoda filerna i takt med att de skickas.

Men jag tror inte att det kommer att vara flaskhalsen. Snarare kommer Internet-anslutningen att vara det. Även om den har 24 Mbit/s eller liknande för data som skickas till dig brukar maxhastigheten i ADSL för data som skickas utåt ligga på en eller max ett par Mbit/s. Med andra ord kommer du på grund av Internet-uppkopplingen troligen inte komma upp i mer än omkring 100 kB/s oavsett överföringsmetod.

Tack. Det är säkert så, jag tror att jag kommer upp i någonstans mellan 1-2 Mbit/s ut på stället där data ska hämtas. Det innebär om jag räknar rätt max 7,2 GB under 20 timmar (100 kB/s) vilket bör räcka för mig.

Men hur är det med driftsstabiliteten? Är VPN att föredra för att inte märka morgonen därpå att nattens backup stoppats på grund av att den ena Macen hade anslutningsproblem ett kort tillfälle?

// Petter

• Oregistrerad
  • 2008-08-29 09:03

VPN har egentligen inget med backup och göra
Du kan ansluta två mac datorer utan VPN, den enda skillnaden är då att förbindelsen inte är krypterad. Det får du själv avgöra om det i ditt fall är viktigt eller inte.

Det du dock behöver är ett backup program där du har en "server del" (Delen på din mac som ska ta backupen) och en klientdel (Den datorn, eller datorerna om du så vill) som ska backupas.

Tyvärr har jag allt för dålig koll på program till mac för sånt. Men jag skulle rekommendera att du ändå köpet ett separat program. "riktiga" backup program kan eliminera alla sådana problem som att backupen inte slutförs pga. dålig anslutning etc.
Backp Exc är en av dom största för windows.

Tack studiox, men jag förstår att VPN inte är en backuprutin i sig

Däremot tror jag att VPN kan hjälpa mig att få backupprogram som inte själva förstår sig på Internetöverföring att faktiskt fungera.

Jag har gjort mycket efterforskningar kring backupprogram för Mac (vilket är den miljö jag vill hålla mig i). Grejjen är att för Mac har jag inte hittat någon programvara som klarar att göra det du skriver då jag inte vill att backupprogrammet gör någon form av egna packade filer, utan bara kopierar över de nya filerna till den externa platsen (traditionell filöverföring alltså). Med andra ord vill jag kunna komma åt de backupade filerna direkt utan att använda backupprogram. Exempelvis Retrospect försöker göra detta via FTP men då kommer problemet med teckenuppsättning upp vilket jag inte lyckats lösa trots olika inställningar på FTP-servern. (Alla datorer i Mac-miljö.) Har även provat flera andra backupprogram för Mac men får samma problem. Ingen tycks ha något bra sätt att via Internet sköta överföringen förutom via FTP.

Varför jag vill ha VPN är därför att jag då kan få den externa platsen att dyka upp som vilken hårddisk som helst i OS X och därmed använda Retrospects (eller valfritt annat backupprogram) vanliga rutiner för den typ av backup jag önskar - utan problem med teckenuppsättning.

Och jag betalar självklart gärna pengar för ett professionellt program som löser detta - men det verkar inte finnas. (Nya Retrospect för OS X vet jag inget om, och väldigt lite info om funktioner eller releasedatum finns.)

// mvh Petter

1
Bevaka tråden