Byta PowerMac G5 mot iMac - hypotetisk fråga

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Har ett tag funderat på att skaffa en till större skärm till min G5'a. Men så slog det mig häromdagen att jag kanske skulle byta upp/ner mig till en helt annan dator istället. Detta är endast en hypotetisk frågeställning - inget beslut är fattat ännu.

Detta är min G5'a:

Dual-core 2.3, 4GB Ram, 250GB HD. Varken BT eller Airport inbyggt

Om jag skulle byta in den så är jag väl lite sugen på en iMac 24tum med värsta grafikkortet.

Hur mycket tror Ni jag skulle behöva lägga mellan???

Shoot!

Kan ju lägga till att den skärm jag funderat på att köpa till G5'an är troligen en Dell 2408wfp.

Senast redigerat 2008-08-28 12:20
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-28 12:55

Eftersom G5 inte har Intel så kanske du får 5-7000:- för den.

Ursprungligen av MatsOlov:

Eftersom G5 inte har Intel så kanske du får 5-7000:- för den.

Ungefär vad det kostar att köpa skärmen mao. Andrahandsvärdet på Macar har aldrig varit särskilt högt

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-28 13:43

NJa, Mac är väl känt för att ha ett högt andrahandsvärde. Introduktionen av Intel sänkte dock begpriset på PPC Macar ordentligt.

Imac 19.000-, minus G5 5000,- = 14000 kr

Du vet väl att du kan uppgradera G5:an med ett begagnat Airport Express-kort samt en ny Bluetooth-dongel från Clas Ohlson?

Beg. Airport: några hundra
Ny blåtand: ca 100,-
Mer ram: ca 400,- per GB

Ursprungligen av Alphonze:

Imac 19.000-, minus G5 5000,- = 14000 kr

Du vet väl att du kan uppgradera G5:an med ett begagnat Airport Express-kort samt en ny Bluetooth-dongel från Clas Ohlson?

Beg. Airport: några hundra
Ny blåtand: ca 100,-
Mer ram: ca 400,- per GB

Med dongel antar jag att du menar usb-stick. Har sådant och funderar på att skaffa airport. Ram har jag iofs så det räcker fn. Fyra gigg är iaf bättre än de två den kom med.

Ja, USB-sticka funkar utmärkt. Själv har jag även ett gammalt USB-pci-kort med en intern USB-port så att bluetooth-stickan sitter inuti datorn...

Kom på att du även behöver en liten T-antenn till Airport-kortet. Men den borde ha följt med om du köpte datorn ny. Antennen ska sättas bakom datorn ovanför alla portar.

Ursprungligen av Alphonze:

Kom på att du även behöver en liten T-antenn till Airport-kortet. Men den borde ha följt med om du köpte datorn ny. Antennen ska sättas bakom datorn ovanför alla portar.

Jo den minns jag. Men den antennen var för modellerna innan den jag har. Min G5 (sista modellen från november 2005) har en antennstripp vid sidan av portarna på baksidan. Den lösa isticksantennen ska inte behövas och finns dessutom inte med.

Ok, tur för dig. Jag fick köpa min antenn som reservdel, den hade försvunnit nånstans på vägen... Har första modellen av PMG5, singel 1,8 GHz

Cogito ergo Mac!

Kolla din dators pris här:

Mac2Sell - Guide to used Mac & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPhone Occasion

De verkar vara ganska pålitliga.
Tror nog att din burk är värd mer än 5 till 7 K.

Ursprungligen av pick-me-up:

Cogito ergo Mac!

Kolla din dators pris här:

Mac2Sell - Guide to used Mac & iPod - Evaluation - Argus Mac, iPod, iPhone Occasion

De verkar vara ganska pålitliga.
Tror nog att din burk är värd mer än 5 till 7 K.

Själv köpte jag en Quad G5, 3 GB RAM, 2*250 GB HDD för 8 000 så jag tror tyvärr inte hans är värd mer än 7 000.

Testade förövrigt hemsidan. Den sa att jag skulle sälja min G4 MDD 2*867, 2 GB RAM och 200 GB HDD (även Radeon 9600 Pro och USB2 men det kunde man ju inte välja) för 4 800:- men ingen här på 99an har visat intresse för den vid 3 000.

Begagnade prylar är oftast inte så mycket värda som säljare tror.

Ursprungligen av hansfilipelo:

...

Samt vad priset än blir så beror det dessutom på efterfrågan. Frågan är som sagt endast hypotetisk. Har kvar alla Macar jag köpt sedan tidigare och har egentligen tänkt mig att min nästa Mac nog blir en laptop samt en Mini. Skälet till att jag valde min dator var att jag ville ha en dator jag kunde expandera, ungefär på samma vis som jag expanderade min tidigare Mac (PM7600). Tyvärr hade jag dålig koll på nyhetsflödet så alla rykten om Intel i Macen förverkligades sommaren efter jag köpte min G5 i November. Jag är iaf glad att jag väntade ut PCIe.

Alla Appleprylar skapar ett HA-begär. I planeringen ligger nu att skaffa en iPod Touch av nästa generation sedan får vi väl se... Skärm ska det också bli så småningom, sitter med en 17 tum Samsung nu.

Vilka modeller är mest prisvärda?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Själv köpte jag en Quad G5, 3 GB RAM, 2*250 GB HDD för 8 000 så jag tror tyvärr inte hans är värd mer än 7 000.

Testade förövrigt hemsidan. Den sa att jag skulle sälja min G4 MDD 2*867, 2 GB RAM och 200 GB HDD (även Radeon 9600 Pro och USB2 men det kunde man ju inte välja) för 4 800:- men ingen här på 99an har visat intresse för den vid 3 000.

Okej. Jag tror på dig, naturligtvis.
I så fall verkar det nästan som att det är köparens marknad gällande begagnade Macar.
Utom i vissa fall på Tradera med mera där de ibland verkar gå för höga priser.

Är det någon särskild modell som är särskilt attraktiv prismässigt?
Tydligen de som har ingen Intel prosessor, eller har jag fel?

Ursprungligen av pick-me-up:

Okej. Jag tror på dig, naturligtvis.
I så fall verkar det nästan som att det är köparens marknad gällande begagnade Macar.
Utom i vissa fall på Tradera med mera där de ibland verkar gå för höga priser.

Är det någon särskild modell som är särskilt attraktiv prismässigt?
Tydligen de som har ingen Intel prosessor, eller har jag fel?

De utan Intelprocessor är självklart billigare. De är ju dels äldre och långsammare och dels så ryktas det ju att Apple ska plocka bort PPC-stödet i o m 10.6 Snow Leopard.

En dubbel (DC eller DP) G5 är i dagsläget ganska prisattraktiv då de går för någonstans 5 000-6 500 beroende på konfiguration och fortfarande ger en hel del prestanda samt moderna bussar och anslutningar.

Problemet med G5an med dubbla kärnor är dock utbudet på instickskort och då speciellt grafikkort. Detta då de äldre korten som är anpassade för AGP-plats inte passar och inte heller de nya PCI-expresskorten som finns till Mac Pro. Själv skulle jag vilja uppgradera mitt GeForce 6600 till något vassare men priserna är på tok för höga.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kan ju lägga till att den skärm jag funderat på att köpa till G5'an är troligen en Dell 2408wfp.

Om du ska köpa Dell-skärm, tänk på att de hela tiden har kampanjer på olika skärmar.

De har nyss haft en kampanj, där 2408WFP såldes för 5858 kr, fram till 27/8. Nu är den uppe på sitt ordinarie pris igen: 7811 kr.

Just nu har de kampanj till 1/10 på några andra skärmar, bl.a 2009WFP och 2208WFP.

Sen blir det säkert kampanj på 2408 igen. De där kampanjerna brukar gå runt i något slags oregelbundet rullande schema, ca 1-2 månader åt gången.

Jag har också funderat på att köpa en 2408WFP - därför har jag följt de här priserna under sommaren.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du ska köpa Dell-skärm, tänk på att de hela tiden har kampanjer på olika skärmar.

De har nyss haft en kampanj, där 2408WFP såldes för 5858 kr, fram till 27/8. Nu är den uppe på sitt ordinarie pris igen: 7811 kr.

Just nu har de kampanj till 1/10 på några andra skärmar, bl.a 2009WFP och 2208WFP.

Sen blir det säkert kampanj på 2408 igen. De där kampanjerna brukar gå runt i något slags oregelbundet rullande schema, ca 1-2 månader åt gången.

Jag har också funderat på att köpa en 2408WFP - därför har jag följt de här priserna under sommaren.

Jag såg för ett tag sedan att Dustin har börjat sälja Dellskärmar och medans Dell hoppar upp och ner i pristabellen så ligger Dustin stilla: Dell UltraSharp 2408WFP - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...medans Dell hoppar upp och ner i pristabellen så ligger Dustin stilla

Jo, men Dells kampanjpris är ca 800 kr billigare än Dustins "fasta" pris.

Dell: 5858 inklusive moms och frakt
jämfört med
Dustin: 5196 + moms + frakt, vilket blir ca 6650 kr

Och Dells kampanjer återkommer som sagt med jämna mellanrum. De hade det priset under ca 1 månad fram till 25/6, och nu har de haft det priset igen i ca 1 månad fram till 27/8.

Tack, hansfilipelo!
Du verkar vara oerhört duktig trots din ringa ålder …
Det vore oerhört mycket dator för pengarna för många år! Alla fall för mig.

Sorry, Cogito ergo Mac, om jag kom lite ifrån ämnet.

Jag vill påminna om en detalj: Är de program du kör "universal" så de bara är att installera på Intel-Mac så kör de i full fart, eller är några av dem enbart PPC så de körs i emulering och går långsamt? Det tycker jag har betydelse för beslutet. Kör du enbart Universal-program så är bytet nog ett bra steg upp (min MacBook är fyra gånger snabbare än min G5 på videokodning!), men om dina viktigaste program måste uppgraderas eller inte ens finns för Intel så får man tänka ett steg till. Synd att betala en massa pengar och hamna i en lösning som inte är bättre för ens behov.

1
Bevaka tråden