Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med relation FMP - MS SQL

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en FileMaker databas som läser data från MS SQL Server. Det funkar bra.
I MS-databasen finns en tabell med produkter, och dessa har ett katalognr. I katalognr förekommer det mellanslag (helt idiotiskt men inget jag kan påverka).

När jag läser in försäljningsdata som kommer utifrån så har ett av ställena som rapporterar in en databas som tar bort mellanslag i katalognr. AAA 123 blir alltså AAA123.

Det är lugnt tänkte jag. Jag ska ett beräkningsfält i tabellen (FMP) som lagrar försäljningsdata som tar bort mellanslagen (med Substitute() ), och ett motsvarande beräkningsfält i produkttabellen (MS SQL, skuggfält alltså) som tar bort mellanslag där, och sen skapar jag en relation mellan dessa beräkningsfält. Funkar inte.

En relation på de ursprungliga fälten funkar fint (men bryts då i de fallen där mellanslagen plockats bort), men inte på relationsfälten.

Frågan blir alltså: Är det så att man inte kan skapa en relation till extern ODBC-datakälla med ett skuggfält, eller är det en bugg eller är det jag som gjort något fel?
Substitute-funktionen funkar som den ska, så en relation bör funka...

En relation förutsätter ju att fältet kan indexeras, och om jag minns rätt så är alla skuggtabeller olagrade/ej indexerade fält, vilket då skulle innebära att det inte funkar att bygga en relation.

Men skulle du inte kunna vända på steken, och skapa ett fält i din FM-databas där du lägger till mellanslaget, i så fall får du ju ett fält som du direkt kan relatera till det i SQL-basen

Ah, så är det. Skuggfältet lagras inte. Jag såg att indexeringsdelen var skuggad, men att kryssrutan för att skapa index vid behov var ikryssad så jag tänkte att det skulle fungera men att jag inte kan ändra på inställningarna.

Funkar tyvärr inte att vända på steken eftersom mellanslaget inte sitter i samma position i varje post...

Jaha, då får du hitta något annat sätt att kringå det. Kanske skapa en ren FM-tabell där du speglar (via script eller länkdata) värdena från SQL tabellen, sedan importerar du data till den tabellen och gör vad du vill (ska data tillbaka till SQL-basen sedan? )

1
Bevaka tråden