Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bug i Leopards sysctl?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har använt kommandot sysctl -n kern.boottime i ett shell skript för att få fram enbart sekunderna i resultatet. Det fungerade under Tiger men med Leopard får jag - trots -n parametern - hela resultatet ({ sec = 1219818264, usec = 0 } Wed Aug 27 08:24:24 2008)
Det verkar vara en bugg, men jag antar att det går att filtrera fram enbart sekunddelen med pipe och awk, sed eller nåt liknande. Jag är bara inte tillräckligt hemma på dessa funktioner och vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med den delen.

Tack
Gunno

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 17:09

Helt ärligt verkar buggen vara i Tiger inte i Leopard, då korrekt beteende vore att endast klippa bort variabelnamnet med -n

(entity@ran ~): sysctl kern.hostname
kern.hostname = ran.dnz.se
(entity@ran ~): sysctl -n kern.hostname
ran.dnz.se
(entity@ran ~): 

Hur som helst så kan du filtrera bort det som du inte vill ha med ex:

sysctl -n kern.boottime | awk '{print $4}' | sed s/[^0-9]//g;

Toppen, tack för det.
Jag vet ju inte om det är en bugg eller inte, men det fungerar olika i 10.4 och 10.5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 20:16

Definitionen av -n växeln är enligt manualen att den endast skall ta bort variabelnamnet, som jag visade i exemplet, den skall inte ändra värdena eller formatera dem på ngt sätt.. så det verkar som sagt vara i Tiger, men nu vet du ju hur du skall göra

1
Bevaka tråden