Ny inom apple och vill ha mac.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-26 23:19

Min nuvarande bärbara acer håller på att dö och behöver en ny dator.
Är ny, eller har haft en del ipods från apple men ny inom datorer då, och jag är förälskad i dom.

Som ni förstått ska det bli en ny dator för mig, och förhoppningsvis en Mac.
Kommer använda den mycket till bildredigering, väldigt mycket då.
Den kommer även få vara vanlig surf, musik och film dator.. Men jag har även tänkt och få upp något spelande inom mig. Men då inget som crysis å så

Dom flesta säger här att om man ska hålla på med bildredigering, då ska man välja 24" om man tar en imac?

Detta är vad jag tänkt hittils.

Citat:

24 inch
2,8 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB minne
320 GB hårddisk
8x SuperDrive för dubbla lager
NVIDIA GeForce 8800 GS med 512 MB

Totalsumma
16.455,00 kr

Alltså Imac 24" modell 1 fast med vassare grafik kort.

Bra val för mig eller ej?

Bra dator för dig, tycker jag. Snabb och bra skärm. Du kanske märker efter ett tag att du vill ha mer minne om du jobbar med stora filer. Men köp i så fall minne i efterhand av någon annan än Apple som tar väldigt bra betalt för sina minnen. En extern backup-hårddisk av minst samma storlek som den inbyggda är också en bra investering. Time Machine i Leopard är suveränt.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-26 23:41
Ursprungligen av M. Sundbom:

Bra dator för dig, tycker jag. Snabb och bra skärm. Du kanske märker efter ett tag att du vill ha mer minne om du jobbar med stora filer. Men köp i så fall minne i efterhand av någon annan än Apple som tar väldigt bra betalt för sina minnen. En extern backup-hårddisk av minst samma storlek som den inbyggda är också en bra investering. Time Machine i Leopard är suveränt.

Har tänkt på att fixa en extern hdd på 1TB och sätta i nätverket och ha den som backup och sånt.
Sen även önska mig i julklapp/köpa senare i år 4GB då, men ska se hur det funkar med 2GB först.

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-26 23:37

Ser väll bra ut. Processorn klarar du dig helt klart på och ska du spela så är det ju fördel med det bättre grafikkortet.
Ska du hålla på med bildredigering så tycker jag du ska ha 4 GB minne.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 00:06
Ursprungligen av HampusN:

Bra val för mig eller ej?

Jag tycker att du skall fundera på backup också. Skaffa en Time Capsule om du inte vill pilla och jocka nått alls. Plugga in och kör. Alternativet är att köpa en extern disk vilket ju inte så stor skillnad.

Välkommen och lycka till!

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-27 15:48
Ursprungligen av bengtb:

Jag tycker att du skall fundera på backup också. Skaffa en Time Capsule om du inte vill pilla och jocka nått alls. Plugga in och kör. Alternativet är att köpa en extern disk vilket ju inte så stor skillnad.

Välkommen och lycka till!

Den stora skillnaden mellan Time Capsule och en extern disk är priset.
Priset på Time Capsule 1TB är 4.795kr medan pris på en valfri extern disk på 1TB ligger runt 1.500kr. Det är väldigt stor skillnad.

Så en extern kommer köpas och sen får jag väl pilla lite så den funkar som den ska, men det borde väl inte vara jätte svårt? Om de är så, så finns ju ni här

Den stora skillnaden mellan Time Capsule och en extern disk är priset.
Priset på Time Capsule 1TB är 4.795kr medan pris på en valfri extern disk på 1TB ligger runt 1.500kr. Det är väldigt stor skillnad.

Så en extern kommer köpas och sen får jag väl pilla lite så den funkar som den ska, men det borde väl inte vara jätte svårt? Om de är så, så finns ju ni här

Absolut inget svårt att fixa med extern hårddisk, skillnaden mellan vanlig extern hårddisk och TimeCapsule är ju att den ena är smidigt och trådlös liksom. Med TC slipper man koppla in en extern hårddisk, den kopplar ju upp sig trådlöst. Men det vinner man ju inte så mycket på om man har en stationär dator (iMac).

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-27 22:31
Ursprungligen av Ajohansson:

Absolut inget svårt att fixa med extern hårddisk, skillnaden mellan vanlig extern hårddisk och TimeCapsule är ju att den ena är smidigt och trådlös liksom. Med TC slipper man koppla in en extern hårddisk, den kopplar ju upp sig trådlöst. Men det vinner man ju inte så mycket på om man har en stationär dator (iMac).

Nej precis, jag ska ju inte gå runt med datorn så tc känns ganska onödigt..
Fast jag ska nog köpa en Airport Express för den och skrivare, så då blir det ju tråslöst, fast billigare?

Inte för jag behöver trådlöst till imacen, men min bärbara jag har nu kanske vill använda den också.. Så då blir det ju bra. Eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 22:59

Välkommen! Precis, strunta i Time Capsual om du har stationär. Att fixa in en extern disk som backup med Time Machine är superenkelt.

Tänk på att en grym funktion i Airport Express är AirTunes. Väldigt smidig, man slipper sladdar och och framförallt spela upp all sin iTunes-musik i sina högtalare.

Du gör allra klokast i att köpa minne separat från något billigare ställe, som folk redan har sagt. Det kan vara bra att fundera på att beställa med större hårddisk eftersom man inte kan uppgradera den själv utan att bryta garantin.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-28 00:09

Tack alla som välkomnar mig, känns verkligen bra här!

Ursprungligen av acke:

Välkommen! Precis, strunta i Time Capsual om du har stationär. Att fixa in en extern disk som backup med Time Machine är superenkelt.

Tänk på att en grym funktion i Airport Express är AirTunes. Väldigt smidig, man slipper sladdar och och framförallt spela upp all sin iTunes-musik i sina högtalare.

Jo den funktionen verkar ganska grym, bara att det är ett problem.. Jag har inga högtalare/stereo att streama ut dom till, så lite onödigt att använda detta ännu

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Du gör allra klokast i att köpa minne separat från något billigare ställe, som folk redan har sagt. Det kan vara bra att fundera på att beställa med större hårddisk eftersom man inte kan uppgradera den själv utan att bryta garantin.

Jo det är klart jag ska göra, apple tar ju otroliga överpriser på sådant. Men ska vänta och se hur länge 2GB räcker för mig, för vill inte slösa bort pengar på 4GB på direkten om det inte går något snabbare.

Varför beställa större hårddisk då jag ska köpa en extern på 1TB? Känns lite onödigt och dyrt när jag har en sån stor extern.
Även fast den är till för Backup, så tar väl inte det mycket plats? Eftersom backupsen skriver väl över varandra? Eller kommer man ha flera backups som bara växer i GB?

Beror på hur backup-programmet fungerar. De flesta apps anser väl att en fil med samma namn som en som redan finns men med annat skapelse eller ändringsdatum är en ny fil och kopieras därför in igen. Kanske med tillägg av en siffra för att särskilja. Ungefär som en finder-kopiering. Historik är i regel viktigt i backup-sammanhang.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-28 09:36

Jag har just bytt från PC till Mac och köpte en Mac Pro + 30" skärm, helt magisk maskin.
Allt fungerar klockrent, inget strul.

- Förutom ljudet som jag haft problem med. Om jag förstått det rätt så stöder inte Mac:en 5.1 ljud så jag köpte ett externt ljudkort från Creative (USB) och Hercules (USB), men får det inte att fungera ialla fall. DVD spelaren i Mac:en kan bara ge Stereoljud (rätta mig om jag fått fel uppgifter) så jag installerade den bästa spelaren som finns VLC (klarar alla format som finns) men inte heller med denna får jag Surroundljud !?

Lite skumt att Mac:en inte har bättre stöd för ljud när den är erkänt bäst för media....?:confused:

Det är svårt att hitta kringutrustning som har egna drivrutiner/program till Mac:en, om någon har tips på bra ljud HW/SW så dela gärna med er.

MINNE
Jag beställde 4GB (2*2GB) minne från macsales.com, fungerar klockrent och kostade ca 1.300kr inklusive frakt (jämförelsepris Dustin: 2*1GB 3.202 + moms).
Tog 3 dagar att få hem...!:cool:

Extern HDD
Jag har en extern FW 800 disk och en NW disk, FW disken är klart snabbare.
(Båda från LACIE, rekomenderas)

Varför beställa större hårddisk då jag ska köpa en extern på 1TB? Känns lite onödigt och dyrt när jag har en sån stor extern.

Nej, det är ju inget måste. Jag menar bara att den dagen hårddisken inte räcker och den externa är full av backups så blir det jobbigt. Om du tänker använda Boot Camp för att lira spel i Windows så går det ju åt lite extra utrymme bara där.

Kan ju tillägga att det finns trevliga kabinett som har både USB2 och Firewire. LaCie har ett som är riktigt trevligt med FW800 och USB2. Det borde ge bästa prestanda för kopiering av stora filer.

Ett förslag är att partitionera den större delen med HFS+ (Macens filsystem) för Time Machine backup, och en mindre del som FAT32 vilket gör att du enkelt kan använda den hos PC-polare som bara har USB.

Används Time Machine så använder den utrymmet på hårddisken tills det tar slut, för grejjen med Time Machine är ju att man ska kunna gå bakåt i tiden och hämta upp sin dator från förr. Ju större hårddisk man har, desto längre tillbaks i tiden kan Time Machine gå. När hårddisken tar slut så raderar Time Machine det äldsta på den för att få plats med det nya.

En lösning är ju då att dela upp hårddisken i två delar, en för Time Machine och en annan del som man kan ha som arkiv. Fast då är frågan, hur gör du backup på arkivet?

Jag har tre externa hårddiskar.
En för backup av datorns inbyggda.
En hårddisk för arkiv och så en hårddisk för backup av arkivet.

Så, två egentliga hårddiskar (datorns och ett externt arkiv) samt två hårddiskar som backuper för dessa.

Efter att ha råkat ut för några hårddiskkrascher så vågar jag inte sitta utan säkerhetskopior.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-30 18:18

1.300kr för 4gb ram tyckte jag var ganska mycket faktiskt.
Har hittat för 800kr, fast det kanske inte är samma för Mac pro och Imac? Eller?

Ska man ha fw disk eller usb? USB är väl bättre om man ska ha en den i en airport express? För där finns väl ingen FW kontakt?
Och hur mycket skulle en 1TB disk från Lacie kosta? Får inte vara för dyrt för mig, är fattig student, eller inte ens student.. Fattig undom (A)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-30 18:34

1.300kr för 4gb ram tyckte jag var ganska mycket faktiskt.
Har hittat för 800kr, fast det kanske inte är samma för Mac pro och Imac? Eller?

Ska man ha fw disk eller usb? USB är väl bättre om man ska ha en den i en airport express? För där finns väl ingen FW kontakt?
Och hur mycket skulle en 1TB disk från Lacie kosta? Får inte vara för dyrt för mig, är fattig student, eller inte ens student.. Fattig undom (A)

Det är SO-DIMM DDR2 du ska använda till imacen. Inte samma som mac pron.

Angående USB vs Firewire. Ska du plugga in den i en airport express är usb enda vägen. Men de flesta firewire-lösningar har också usb.

Firewire 800 är att föredra om du vill ha mest prestanda. FW 400 därefter och sist USB2.
Billigaste externa diskarna är Western Digitals *Book-serier. De har flera olika så där är det bara välja och vraka. När du får en sådan disk brukar de vara formaterade i Fat32, då fungerar de både i osx och windows. Men hanterar max 4gb stora filer.
Formatera till HFS+ om du bara ska använda den i en mac.

Annars finns det en enorm uppsjö av andra externa diskar också.

1
Bevaka tråden