Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto-knepigheter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

när jag väljer att redigera bilder i photoshop direkt från iPhoto öppnar sig bilder som vänts på högkant i jpg-format istället för RAW (möjligen något fel med originals vs modified). För att öppna själva RAW-bilden i photoshop måste jag därför gå in via "visa paketets innehåll". Sedan placerar sig en liten xml-fil i mappen efter rawkonverteringen. Denna verkar inte störa iPhoto, men blir liggande även efter att bilderna raderats via biblioteket. Därför måste man själv gå in och ta bort xml-filerna. Har ni några tips på hur man kan öppna raw-bilder på annat sätt som fungerar?
Ibland har jag också råkat ut för att bilder jag raderat från iPhoto legat kvar i biblioteket långt efter (ja, jag har tömt papperskorgen). Detta var kanske förra versionen av iPhoto, men här fick jag också radera manuellt (vilket inte påverkade biblioteket). Någon som haft liknande problem?
Det är inga jättestora problem, mer att jag upplever att ibland måste man in och rota i biblioteket för att iPhoto är lite småknöligt.

Glömde nämna det mest irriterande: Ofta när jag försöker bränna dvd-backup går det inte på grund av ett "oväntat fel" under bränningen. Inget kul alls. Har i övrigt sällan brännarproblem när jag använder Toast, så det måste vara något med iPhoto... mummel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 13:42

jag tror att om du gör den minsta tänkbara förändring på ett RAW-foto (som att rotera bilden) i iPhoto så konverteras bilden till JPEG.

Om du använder mycket RAW tycker jag du bör byta ut iPhoto mot Aperture eller Lightroom.

Hmm... fast det är ju kameran själv som roterar bilderna. orginal-RAW-filen är också roterad. men du har troligen rätt. Jag får titta närmare på Aperture/Lightroom. Tack!

Inga raw-bilder är roterade. Däremot brukar en meta-tagg i bilden tala om för bildvisningsprogrammet/Finder att bilden är roterad.

1
Bevaka tråden