Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Jag får ingen kontakt med Finder!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-01 00:09

Jag kan inte formatera min externa hårddisk heller. Skivverktyg i all ära, men när jag markerar hårddisken som ska formateras ock klickar "radera" är alla alternativ ljusgrå och ivke klickningsbara. Jag kan inte skriva i varken format eller namn, och inte heller klicka på något alternativ... Vad göra?
Om jag istället kan fixa så det går att skriva (inte bara läsa) hårddisken utan formattering, vore det ännu bättre. Jag läste en annan tråd och laddade hem ett program, MacFUSE... som jag nu inte lyckas öppna.
Format: Windows NT-filsystem. Inget hänglås jag kan klicka på för att ändra behörigheter...
Det går bra för mig...

Du kan starta ifrån installationsskivan genom att hålla ned C när du startar upp datorn, se länk här nedanför. Där finns andra kommandon som kan vara bra att ha i andra lägen också. Så bara du har CD-skivan i datorn så ska du nog få det att funka. Och det låter ju som att du har det, så stäng av datorn och starta upp ifrån CD'n. Och väl med ett nytt system så kanske andra problem blir lösta också

Mac OS X 10.5 Help: Kortkommandon för start av datorn

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-01 16:37

Tack!!!

Efter myånga om och men lyckades jag Arkivera och Installera, och nu funkar datorn!!!!!

Jag vågar knappt tro att det är sant! Konstigt att varken Apple eller Macoteket gav mig det tipset!

Om jag nu bara kunde formatera eller åtminstone kunna ändra och skriva i min externa La Cie-hårddisk, så vore ju allt frid och fröjd!

Vad Bra att du fick ordning på datorn. Och visst är det märkligt att du inte fick det tipset innan, men tur att du fick det tillslut i alla fall

Låter som om det är något behörighetsfel på din externa disk.
Kanske ska du ta det i en annan tråd, som säkert redan finns. Sök och du kommer att hitta många trådar som tar upp just den problematiken.

Bevaka tråden