Går denna iMac att rädda? Döda pixlar!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter en schysst surfa-maila-lyssna på musik-mac till min far och hittade en iMac G5 på 2.0GHZ, 1GB ram och 160GB HDD till ett bra pris, men med varning om döda pixlar. Bad om bild på datorn och fick bilden som är bifogad i inlägget.

Som ni ser går det ränder längs skärmen till höger. Kan man rädda datorn? Jag vill inte att min far ska behöva dras med döda pixlar, så om jag kan fixa det med till exempel JScreenFix - Fix stuck pixels and screen burn-in eller något liknande så kan jag absolut tänka mig att ägna tid åt det. Jag vill bara veta om det går att rädda så många döda pixlar som den har!

Uppskattar er hjälp! Har själv (peppar, peppar...) ingen erfarenhet av döda pixlar.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-08-25 08:52

Alltså... nu kan man bara spekulera. Men det där ser lite allvarligare ut än "döda" pixlar. Uttrycket "döda" pixlar brukar ju beskriva fenomenet att pixlar antingen är släckta eller har fastnat så att de alltid lyser, men då handlar det om några enstaka pixlar här och där. Inte långa linjer. Vad linjerna beror på törs jag dock inte svara på. Kan det vara en defekt grafikkrets? Troligen är det något i signalbehandlingen av bildsignalen till själva panelen som felar exakt vad kan jag inte svara på. Vad tror ni andra?

Ser ut som ett ganska solklart fall av defekt panel eftersom det är hela kolumner som påverkas, och i såna fall går det inte att lösa med mindre än att panelen byts. Men det betyder ju inte att datorn är oanvändbar, och i värsta fall kan man ju koppla in en extern skärm (ev behövs screen spanning doctor för det). Varför inte lägga ett skambud och hoppas på det bästa?

Just ja, kom på en sak: det är ju iofs hejdlöst dyrt att sätta i en ny panel, men det är egentligen inte särskilt svårt att transplantera en fungerande panel från ett lik. Och döda iMac G5 finns det gott om eftersom första serierna hade ett komponentfel som gjorde att moderkortet blev obrukbart efter ett par år... så om det går att tala förstånd med säljaren (och du är beredd att ge dig i kast med skruvmejseln) borde du kunna fixa en riktigt billig iMac åt pappsen

1
Bevaka tråden