Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 GB och 4 GB minne känns lika snabbt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-08-24 13:25

Hej jag är ny här men iaf.
Jag köpte en 3,06 Imac och bytte ut minnet från 2 till 4 gb.
Folk som vet säger att man ska märka en märkbar förändring...jag tycker ej det alls.
Så min fråga är hur märker jag om det blir snabbare ev bättre?
Det är av märket Crucial 2 gånger 2 gb.

  • Medlem
  • 2008-08-24 13:59

Om du inte märkt någon direkt skillnad så kan det bero på några saker:
*Antingen så sysslar du inte med uppgifter som kräver mycket av datorn.
*Något av minnena sitter inte som det ska, därför kanske dator fortfarande bara har 2GB. För att kika på det klicka på äpplet > Om den här datorn, och där skall det stå hur mycket arbetsminne du har!

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-08-24 14:06
Ursprungligen av CKOTG:

Om du inte märkt någon direkt skillnad så kan det bero på några saker:
*Antingen så sysslar du inte med uppgifter som kräver mycket av datorn.
*Något av minnena sitter inte som det ska, därför kanske dator fortfarande bara har 2GB. För att kika på det klicka på äpplet > Om den här datorn, och där skall det stå hur mycket arbetsminne du har!

Jo det står 4 gb när jag klickar på äpplet men när jag tex jobbar med bilder så verkar den himla seg ibland...nästan så jag tyckte det var snabbare innan.
Har bara haft den 2 veckor.

  • Medlem
  • 2008-08-24 14:07

Det låter sannerligen lustigt!

Är du säker på att du inte har lyckats få slöare minnen?
(Jag är inte säker på om iMacen skulle vilja starta med sådana, men det kan ju vara en förklaring).

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-08-24 14:15
Ursprungligen av CKOTG:

Det låter sannerligen lustigt!

Är du säker på att du inte har lyckats få slöare minnen?
(Jag är inte säker på om iMacen skulle vilja starta med sådana, men det kan ju vara en förklaring).

Njae jag skulle köpa några som kostade 900 men så fanns det minnen som kostade 200 mer för dom var stabilare och bättre dom tog jag ju då.
Fan vet kanske är det jag som gör något fel.

Det är en vitt spridd missuppfattning att mer minne skulle ge en snabbare dator. Det är lite mer invecklat än så. Då liknelser med bilar är så populärt förklarar jag genom att ställa frågan, är en fyrsitsig bil snabbare än en tvåsitsig bil?

Naturligtvis inte, åtminstone inte på grund av antalet säten. Däremot kan fler åka i den fyrsitsiga bilen samtidigt. Men det spelar ju ingen roll om bilen har två eller fyra säten, om ni bara är två som ska åka samtidigt.

Det fungerar likadant med datorer. Det spelar ingen roll om du har två eller fyra gigabyte minne så länge du inte behöver använda mer än två. Men nu när du har fyra så har du en del extra som du kan använda om du behöver det.

Det slutar inte där. En teknisk parentes som många missar är att det inte bara är mängden minne som är intressant, utan även vilken bandbredd som minnet har. Lägger du till mer minne ska du se till att det är minst lika snabbt som det existerande minnet. I annat fall kan datorn rentav bli långsammare.

Senast redigerat 2008-08-24 19:29
  • Medlem
  • 2008-08-24 16:33

Åh, billiknelser, jag gillar sådana!

Mycket bra förklarat!

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-08-24 17:54

Sen har vi ju det där med faktisk och upplevd hastighet.
I mitt fall så dubblerade jag minnet i min 8 månader intel macbook. Från 2 till 4 GB minne. Total maxning med andra ord. Trodde inte det skulle innebära så hemskt mycket mer
än större resurser. Men döm om min förvåning när datorn kallstartade åt minstone upplevt på halva tiden. Programmen gick igång mycket märkbart snabbare och allt kändes avsevärt kvickare än förrut.

Marcus förklaring är så pedagogisk så att en gammal lärare som jag nästan gråter av lycka! (ingen ironi, jag menar det)

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-08-26 20:01

Ok så det funkar inte riktigt som man kanske kan tro tack för svaren.
Tänkte bara att man har ju hört folk som blivigt riktigt wow över skillnaden.

Man blev ju lite orolig att man köpt skräp som ej skulle vara vad man tror.

Men det kommer säkert mer frågor från mig jag är ju som sagt helt ny på Mac.

Mvh Macaber

Främst märker man att datorn kan göra fler saker samtidigt utan att den börjar slussa ut en massa till disken hela tiden. Hårddisken börjar inte längre tokrassla och allt blir sirap.

Den blir snabbare på att byta program, responsen blir bättre när man bearbetar stora filer.

Hehe... jag brukar alltid ta chansen i såna här trådar att slänga ett inlägg jag skrev för ca 2 år sedan till en kille som just utökat sin minnesmängd men fick SÄMRE prestandavärde i Windows indextest som följd. Han hade satt in mer, men långsammare minne i datorn:

-----------------------------
Frågan är om inte RAM, eller internminne, är den mest missförstådda datorkomponenten idag. Många vet, även de som inte bygger datorer eller är allmänt intresserad, att datorn bl a har en processor (CPU), ett grafikkort (med GPU) och internminne.

Jag vet inte hur ofta man läser om folk på forum som köpt mer minne för att göra datorn "snabbare". Normalt är det en lite för lång diskussion och risken för felaktiga motargument är för stor, men jag har lite tid över så här kommer ett litet försök att höja datorallmänbildningen...

Vad är en snabb dator? Jag skulle vilja säga att det är en dator som kan utföra många beräkningar per sekund och som samtidigt kan tillhandahålla det uträknade resultatet till de komponenterna som behöver det NÄR de behöver det. Alla förstår säkert att det räcker ju inte om datorns motor (CPU, processor) kan göra oändligt många beräkningar per sekund om den inte har en växellåda (FSB eller minnesbus) som kan överföra kraften till hjulen och marken (hårddisk och andra komponenter). Ger man full gas i en bil utan växel i kommer man som bekant inte långt.

De flesta förstår nog att det som framförallt ger bilar snabbhet är motorn. I datorer menar jag att det är två komponenter som har samma egenskap: CPU:n och GPU:n på grafikkortet. Detta är motorerna. De här två komponenterna gör UTRÄKNINGAR. De här komponenterna gör datorn SNABBARE.
Vad minnet gör är något annat. Vad det INTE gör är UTRÄKNINGAR. Hur mycket minne du än köper så får din dator inte större motor. Så enkelt är det. Men minnet är viktigt ändå. Minnet transporterar resultatet från uträkningarna i CPUn eller GPUn, via FSB:n (eller systembussen), mellan CPU och hårddisk och grafikkort (förenkling). Tänk på minnet som en dataväg. En liten landsväg kan inte hantera lika mycket trafik som en fyrfilig Autobahn. En snabb CPU genererar väldigt mycket trafik och har du dålig minnesbandbredd (OBS- har inte med MÄNGDEN minne att göra), blir det trafikstockningar.

I varje dator vill man alltid ha så mycket minnesbandbredd (har inte med mängden att göra) så att uträkningar från CPUn aldrig stockar sig. De frekvenstalen du nämner: 400 MHz och 200 MHz är minnesbandbredden. De säger hur SNABBT minnet kan transportera uträckningar eller data. Man kan säga att det är storleken på datavägen. Och 400 är dubbelt så snabbt som 200. Jämför fyrfiligt mot tvåfiligt. Om man sänker minnets arbetsfrekvens så sjunker prestanda. Om man höjer det ökar prestanda- till en gräns. OAVSETT hur snabbt minnet är så spelar det ingen roll om inte CPUn håller jämn takt. Det är därför jag menat att minnet kan egentligen inte göra datorn snabbare, bara långsammare- om datorn är felkonfigurerad. Folk med felkonfigurerade datorer kan göra datorn snabbare, med snabbare minne, men det är för mig ett baklängesresonemang eftersom datorn skall byggas så att minnet snabbhet motsvarar processorns behov redan från början.

När det gäller MÄNGDEN minne är det lite samma sak. Om man har 1 GB och det enda man kör på datorn är ett program som totalt- med operativsystem och allt, använder 720 MB som mest, så blir den datorn inte snabbare om du installerar 4 GB minne. Mängden gör alltså heller inte datorn snabbare. Det spelar ingen roll om programmet är ett grafiktest eller spel, som belastar datorn till 100%. Minnet gör inga uträkningar, om programmet och datorn bara behöver 720 MB för att köra, så räcker 1 GB.
Nu är det dock så att många av oss kör många program samtidigt och både de och operativsystemen kräver alltmer minne för att köras. I mitt eget fall är Adobes Production Studio ett bra exempel. Premiere Pro, After Effects, Photoshop och kanske Illustrator, alla på en gång, kan sluka nästan hur mycket minne som helst. I en sån mjukvarumiljö kommer inte minnet att räcka till och datorn kommer allt som oftast att behöva växla data, inte bara mellan CPU, GPU och minne, utan även med hårddisken direkt. I jämförelse med de andra komponenterna är hårddisken mycket långsammare. Det är den främsta anledningen till att de flesta köper mycket minne: för att minimera skrivandet till hårddisken. Men SAMMA SAK GÄLLER: mer minne gör egentligen inte datorn snabbare, men för lite minne gör den långsam. Allt annat är baklängesresonemang. Även om konsekvensen av mer minne i vissa fall gör datorn snabbare, så är det för att mängden minne tidigare var otillräcklig.
Tycker ni jag klyver hår nu? Jag tycker inte det. Förståelse för hur datorn och komponenterna fungerar är viktig för att konfigurera datorn rätt och undvika att lägga onödiga pengar på komponenter man inte behöver. Eller som i de här fallet, att uppgraderingen inte får önskad konsekvens.
--------------------------------------
I fallet ovan handlar det om en utökning av mängden minne, med följd att datavägen smalnade av. Jämfört med innan uppgraderingen så stockar sig uträkningarna från din processor MER NU. Du har stängt två filer på din fyrfiliga motorväg. I gengäld kan du har fler program igång samtidigt, utan att datorn måste skriva till hårddisken så mycket, men den vinsten väger inte upp nackdelen med färre 'filer'.

Angående Windows Index: indexet är inte ett helhetsvärde, utan ett antal deltest av olika komponenter eller undersystem i datorn. I ditt fall märkte Windows att din minnesbandbredd, bredden på datavägen, har halverats och justerade din poäng i den kategorin (mängd minne är ointressant- förenkling).
Din totala poäng avgörs av din lägsta underscore, så jag skulle tro att ditt index nu är 2.7.

INGET KONSTIGT MED DET ALLTSÅ!

Hoppas den här 'mellan tummet och pekfingret'-förklaringen gav någon något och att de berörda lyckas bättre med sina framtida datorkonfigureringar.

MVH

andrée

--------------------------------------

Eftersom det tog lite tid att skriva första gången känns det alltid bra med återanvändning!

1
Bevaka tråden