Var ska man ha Photoshops scratchdisk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-24 12:29

Hej

Har lite frågor jag har försökt att söka om men inte lyckats hitta något svar på och hoppas nu på er...

Vilket är bästa valet för tex Photoshops scratchdiskar mm, HD:n där programmet ligger eller där bilderna ligger eller en 3:e tom HD?

Senast redigerat 2008-08-27 19:31

"Scratchdisk", är det en mellanlagringsvolym eller ngt liknande ?

Hur mkt data pratar vi om.

Har du så sjukt stora filer att du behöver cacha dem till disk.

• Avstängd
  • International user
  • 2008-08-26 22:17
Ursprungligen av Goflorp:

"Scratchdisk", är det en mellanlagringsvolym eller ngt liknande ?

Hur mkt data pratar vi om.

Har du så sjukt stora filer att du behöver cacha dem till disk.

Jupp, så som Photoshop benämner dom i eng versionen.
Edit: Hmmm inte scratch-disk men scratch data som PS lägger på en vald HD...

Tja, Photoshop använder ju HD som temp. lagringsutrymme när RAMen inte räcker till och lite annat.
Orginal är ju inte filerna så stora... ca 18MB (12.1Mpixel)) på disk så kanske 70MB i minnet, om du sen skapar lager mm växer det ju snabbt och har du sen 10-20 filer öppna samtidigt... ja du vet...
Sen kommer ju nästa kamera med mera Mpix och nästa.. den jag väntar på nu har 24Mpix... men vet ej om jag köper den, Mpix är ju inte allt...

Synd att Maccen (som win) inte kan använda mer än 3GB per program och/eller att Photoshop inte kan använda övrig RAM över 3GB som en RAM-disk...
Men men, kanske nästnästnästa versionen...

• Medlem
  • 2008-08-27 18:19

Hej!
Posta en fråga per tråd. Annars blir det en tråd som är helt värdelös för alla andra än trådskaparen. 99.se fungerar i stora stycken som en kunskapsbank. Därför är detta viktigt.
Det är därför också viktigt att ge varje tråd en rubrik som beskriver frågan så bra som möjligt. Annars blir även sökresultaten värdelösa för den som letar efter samma problem som du kanske har fåt svar på.
För det tredje är det viktigt att man postar i rätt forum. Den här tråden kanske har två frågor som hör hemma i Mac OS X.

Admin

Ursprungligen av Cekari:

Hej

Har lite frågor jag har försökt att söka om men inte lyckats hitta något svar på och hoppas nu på er...

1.
Finns det några ...

2.
Vilket program ...

3.
Smarta mappar: Har försökt ...

4. Kan man i MacPro ...

5.
Vilket är bästa valet ...

• Medlem
  • 2008-08-27 19:33

Jag har delat upp den här tråden till 5 olika. Cekari, för att du ska hitta dem kan du kolla här.

Admin

Dina scratchdiskar, oavsett om det är till PS eller nåt videoredigerings- eller audioredigeringsprogram vill lägga på separata HD-kanaler och inte på samma som ditt operativsystem.

Som du säkert vet kan du ha många partitioner på EN hårddisk. Då ser det ut i datorn som om du har många fysiska hårddiskar, fast alla partitioner bara ligger på en fysisk disk.

Scratchdiskar läggs optimalt på separata, fysiska hårddiskar. Det mest optimala är en separat fysisk HD att bara ha till scratchdisk.

Detta för att du skall kunna skriva och läsa till dessa simultant och frånkopplat från din vanliga boot- och programdisk.
Har man inte en speciell uttänkt HD-struktur kanske till och med växlingsfilen ligger på bootdisken.

Det går självklart att köra allt på en HD, men eftersom du frågade tror jag att det är den här infon du var ute efter.

MVH

Andrée

PS. När jag säger separat disk avser jag över SATA-gränssnitt eller snabbare. Inte en USB-ansluten disk.

Photoshop Scratch disk is full!!!
gaaaahhhh så var den dagen förstörd.

• Avstängd
  • International user
  • 2008-08-28 01:19

Ok och tack Baron, glömmer av mig ibland...

Tack Andree, det var som jag trodde...
Som det är nu har jag 3 hårdiskar i datorn, en med systemet och programmen och 'smådata' som textfiler och så, en för foton och musik samt backupistallationer (backuper av sånt jag installerat) och en tredje med 2 partitioner var av den ena är tänkt som scratch/catch disk och den andra som temporär diverse disk.

I äldre versioner av Photoshop användes scratch-disken i betydligt högre grad, i OS X används i första hand ledigt minne. Det är alltså bara när man jobbar med verkligt stora och komplexa filer med många ångra-steg etc som scratch-disken blir intressant. Innan man lägger för mycket tid och pengar på det bör man alltså förvissa sig om att man verkligen har det behovet, genom att studera Photoshops minnesanvändning, men om man verkligen har behovet gäller ett par grundläggande sanningar.

1) Hårddiskens läsarm kan bara befinna sig på ett ställe vid varje givet tillfälle.

2) Läsning och skrivning kan inte ske samtidigt.

Vad det här betyder är att om en stor fil, låt säga 3GB måste läsas in så är det ytterst ineffektivt att ha scratch-disken på samma fysiska disk som själva bildfilen, eftersom scratch-filen då inte kan skapas samtidigt som filen läses in, vilket leder till att Photoshop måste dela upp uppgiften i smådelar och varje bit måste ske seriellt, vilket gör att de andra delarna får vänta.

Grovt sett finns det fyra uppgifter som tävlar om uppmärksamheten.

1) Systemets behov av virtuellt minne
2) Läsning och skrivning av programfiler (främst vid start av programmet etc)
3) Läsning och skrivning av bilddata
4) Scratch-filer

I en riktigt optimal setup har man (minst) en separat disk för varje uppgift. (partitioner hjälper i princip inte, det måste vara fysiska diskar. Dessa diskar skall man då optimera för vad som är viktigt.

Det finns ett par tidigare trådar om ämnet här:

http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/217006-ka-prestanda-med-raid-0-1-5-i-power-macintosh-g5.html

http://www.99.se/digitalfoto/95806-dator-beh-vs-f-r-snabbt-photoshopande.html

• Avstängd
  • International user
  • 2008-08-28 10:16

Kalas Richard, då funkar ju min setup ganska bra. Den ena partitionen på 3:e hårdisken är ju bara för mig själv när jag behöver lite manuellt swappande typ fixande och trixande mm och görs ju inte samtidigt som seriös bildbehandling.
Tack för länkarna, den 1:a ledde ju till Adobes förklaring om det hela: http://www.adobe.com/cfusion/knowled...fm?id=kb401089

Ett liten 'snippet' från den:

"Photoshop CS3 has an increased file size capability for the following file types:
- PSD files: 2 GB
- TIFF files: 4 GB
- PSB files: 4 Exabytes (4096 Petabytes, or 4 million Terrabytes) <- Kände plötsligt att mitt system är lite fnuttigt...
- PDF files: 10 GB
Note: Large Document Format files (.PSB) cannot be read by Photoshop 7.0.x or earlier."

1
Bevaka tråden