Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ASP i Apache på Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2008-08-23 11:57

Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet av hur man "får in" så att man kan köra ASP i Apache på en Mac? Jag har ju Apache förinstallerat på Macen men skulle vilja kunna köra ASP också. Och kom inte och säg att jag ska koda i PHP för det kommer inte hända det här århundradet.

Tacksam för svar av någon som är duktig på att förklara hur man gör.

.\ Linda

Jag vet att det har varit uppe i tidigare trådar, men när jag sökte var det inte alls lätt att hitta. Här är i alla fall en länk:

Main Page - Mono

Det skall vara ett program som gör att du kan köra ASP-kod på Mac I Apache. Men det sägs också att det är krångligt. (Sök på mono i tidigare trådar här för att hitta de diskussionerna).

Alternativt kan du om du har en Intelprocessor, installera Windows mm och få ASP i din Mac den vägen och sedan byta mellan miljöerna med tex Mac Virtual Machines and Virtual PC. Automation and Virtualization Software for Desktops, Servers, Hosting, SaaS - Parallels (Det skall även finnas ett roligt tillägg som fungerar så att om du har en bärbar dator som har en rörelsedetektor så kan du klappa till den lite lätt så swichar man över i Windows. En klapp till och du är i Mac igen. SmackBook heter det visst: Medallia Blog: SmackBook Pro )

Lite mera länkar:
Inner Exception: Why use Mono to develop an ASP.NET site? (länkar till guider för installation av Mono och gnäller lite om Mono)

Et till projekt som skall ge ASP till Apache:
Apache::ASP

En lösning för SUN
Sun Java System Active Server Pages 4.0 - Overview

Senast redigerat 2008-08-23 13:37

Ehm, PHP är faktiskt en rätt så bra idé om man inte kör Windows som serverplattform.

Iaf, att köra ASP "på riktigt" går inte på något annat än Windows. (Microsoft är inte så pigga på det där med att dela med sig) Så länge du kodar i Perl kan du installera Apache::ASP, är det ASP.NET du vill köra så är det Mono:OSX - Mono du ska kika på.

Mao, är det ASP kodat i VBscript ("vanlig" ASP) så är enda alternativet att installera IIS i en virtuell maskin i t ex VMware Fusion eller Parallells.

Edit: Dämmnit, skriver för långsamt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-23 16:55

JSP,Ruby,perl,phyton ?? ( om nu php är så illa)

även om ASP kanske känns bekant så kommer du tjäna på att lära dig något annat - som är lite mera öppet och flexibelt

  • Oregistrerad
  • 2008-08-23 22:05

Nu ville ju inte linmal ha tips på ANDRA programmeringsspråk, utan ASP.
Att köra .NET eller ASP på annan plattform än Windows finns det inget officiellt stöd för, och det krånglar till det en hel del om man sitter med VisualStudio.

Annars är Mono det i särklass bästa sättet. mono ska köra ASP.NET också. Vet inte hur bakåtkompatibelt det är dock.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2008-08-25 09:49

Tack

Tack för alla era svar. Det ser ut som att jag får köra mitt Windows på Macen och ASP den vägen, det fungerar ju utan problem. Men trist bara att man måste ha med mr Gates att göra i onödan! Tid för att lära mig php finns tyvärr inte just nu, men kanske i framtiden.

Om inte annat kommer jag garanterat ställa frågor här igen.

Jag tänker visst säga att du ska koda i php Om du kan asp/VBscript så kommer du lära dig php i ett nafs.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-25 13:13

Linda: Kunde du lära dig ASP så kan du lära dig PHP också, det är lättare t.o.m.

Lärde inte du dig ASP på Perceptive föresten? Jag var lärare där.

1
Bevaka tråden