Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkshjälp!!!!!!!!!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har precis införskaffat en ny imac. Problemet är att jag har ett fungerande airportnätverk här hemma men vill koppla upp den nya imacen trots att den inte har något airport-kort. Har kopplat ihop Imacen med en Powermac G4(som är uppkopplad till internet via airporten) via en ethernetkabel. Jag har under sharing kryssat för alternativet att dela min internetuppkoppling via ethernet men det fungerar inte...
Vad ska jag göra för inställningar när det gäller ethernet?
jag har OSX10.2.6 på båda datorerna... Lite hjälp skulle uppskattas!
Tack på förhand!

Är det ingen som har nån aning??
Ingen som haft samma problem? Ska jag vara tvungen att köpa ett airport-kort även till denna dator? jag har suttit hur länge som helst med att försöka lösa det... jag blir helt tokig! Imacen kan se G4:an på rendezvous men inte tvärtom...? är det några speciella inställningar jag behöver göra i airport?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 13:18

har du stallt in imac att ta emot DHCP pa ethernet?
system prefs-network-show ethernet-configure using DHCP

annars om du inte har forsta modellen av airport sa kan du dra en ethernet kabel ifran lan porten till imacen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-06-18 14:11

Läs här www.info.apple.com/kbnum/n107594
och se om det kan lösa ditt problem.

Abaqus

Tack för era svar men desvärre verkar inget funka något vidare...
Ulven: Jag har ställt in imacen på DHCP. Det hjälper inte.
Abaqus: Jag läste det som stod men det är precis så jag har det konfigurerat. det står "You are connected to the Internet over Airport. This connection will be shared with computers connected to Built-in Ethernet. " men det stämmer ju inte...
Vad ska jag ha för inställningar på G4:an? jag har manuell IP på airport inställningen men vad ska jag ha på Ethernet-inställningarna? Har appletalk något med saken att göra och isåfall hur? några speciella inställningar i airport administration?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 16:44

du kanske behover en korsad kabel eller en hub
kolla in: apples kbase 42717

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-18 17:21

Jag körde samma lösning förut ett tag med följande inställningar:

Airport adm: Dela ut IP med NAT+DHCP

G4 Airport: Erhåll adress via DHCP
G4 Ethernet: Fast IP 192.168.0.1/255.255.255.0
G4 Internetsharing: På

iMac Ethernet: Erhåll adress via IP
iMac DNS: Skriv in DNS-servrar för säkerhets skull, det strulade med Internetkopplingen hos mig om man inte gjorde det.

1
Bevaka tråden