Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya desktop-maskiner på WWDC

Tråden skapades och har fått 341 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har ingen aning om priset ännu. Innan vi vet priset kan vi inte säga hur häpnadsväckande lanseringen blir jämfört med PC-världen värstingar.

Priset borde inte skilja sig så mycket jämfört med dagens, man kunde ju hoppas på prissänkningar men det känns väl sådär halv troligt.. däremot borde inte priset ökas, givetvis för en fullt ram utrustad dual 2ghz:are men inte för grundburken.

Lägre tillverkningskostnad för 970an än för G4an, samt att det övriga i specarna är det ju inget konstigt med. Förvisso kan Apple tycka att dom är först med digital ut/ingångar för ljud osv men då gör dom bort sig själva..

För de rycken som har kommit fram så gör Apple ett STORT misstag att sätta 2 st 2.0 Ghz på 1 Ghz systembuss. Det innebär att processorerna som har en systembuss på 900Mhz styck, kommer inte att jobba mer än ( i 500Mhz ) istället för 900 Mhz/styck i full effekt viket är 400Mhz i förlust per CPU om det är sant!
För att 2 st 2.0 Ghz ska jobba i full effekt behöver man 1.8 Ghz systembuss och de kommer inte att finnas så slutsatsen är att dual 2.0 Ghz kommer i praktiken inte vara snabbare än Dual 1.Ghz med 500 Mhz buss / styck. För då jabbar båda Cpu på full effekt med 1 Ghz systembuss.

Då gör Apple samma misstag som med dagens PowerMac G4 att man har 2 st Cpuer på 167 Mhz systembuss som då blir ca 83.5 Mhz per Cpu viket är mycket dåligt!

Där av kan AMD vara en bättre variant pg av att AMD har samma Systembuss som Cpu ( AMD 1.8 Ghz har 1.8 Ghz Systembuss )har vilket innebär att den utnyttjar Cpu och systembuss till Max.

Intel P4 har 3.0 Ghz i 800Mhz systembuss är snabbare än AMD 1,8 Ghz på grund att den har minnen som stödder 800Mhz medan AMd hade bara 333 Mhz i minne!

Det är mycket som måste hänga ihop för att få ut full effekt ut dator. räcker med en flaskhals då är hela dator slö!

Senast redigerat 2003-06-20 15:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
För de rycken som har kommit fram så gör Apple ett STORT misstag att sätta 2 st 2.0 Ghz på 1 Ghz systembuss. Det innebär att processorerna som har en systembuss på 800Mhz styck, kommer inte att jobba mer än ( i 500Mhz ) istället för 800 Mhz/styck i full effekt viket är 300Mhz i förlust per CPU om det är sant!
För att 2 st 2.0 Ghz ska jobba i full effekt behöver man 1.6 Ghz systembuss och de kommer inte att finnas så slutsatsen är att dual 2.0 Ghz kommer i praktiken inte vara snabbare än Dual 1.Ghz med 500 Mhz buss / styck. För då jabbar båda Cpu på full effekt med 1 Ghz systembuss.

Då gör Apple samma misstag som med dagens PowerMac G4 att man har 2 st Cpuer på 167 Mhz systembuss som då blir ca 83.5 Mhz per Cpu viket är mycket dåligt!

Där av kan AMD vara en bättre variant pg av att AMD har samma Systembuss som Cpu ( AMD 1.8 Ghz har 1.8 Ghz Systembuss )har vilket innebär att den utnyttjar Cpu och systembuss till Max.

Intel P4 har 3.0 Ghz i 800Mhz systembuss är snabare än AMD 1,8 Ghz på grund att den har minnen som stödder 800Mhz medan AMd hade bara 333 Mhz i minne!

Det är mycket som måste hänga ihop för att få ut full effekt ut dator. räcker med en flaskhals då är hela dator slö!

Japp - lika bra att lägga ner. En dubbel G5:a går nog knappt att köra iTunes på

lol hunter78... hittar det negativa i årets trevligaste rykte.
Själv drägglar jag o stönar som en åsna och funderar på vilka kroppsdelar som kan sättas i pant....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Men jag bävar för en sak att priserna inte kommer att börja på 15000 som idag för PowerMac!

Vad jag har hört så är Apples strategi att håller priserna nere för att på så sätt ta marknadsandelar. Med PPC970, som sannolikt kommer bli mycket billigare än Moto's G4, så borde de kunna införliva denna strategi och jag är inte alls säker på att de nya burkarna kommer skena i höjden prismässigt. Den som lever får se

Citat:

Glöm inte Att Intel HAR haft 64 bits Itanium snart i 4 år så nu kommer Itanium 2 Som kan var ett stort hot mot Apple

Efter Samuel K's genomgång av PPC vs Itanium så har jag inte mycket till övers för den processorn. Frågan är vilka den skulle locka egentligen öht? Det geniala med Apples upplägg är ju att vem som helst kan utveckla program för OS:et och att det dessutom är väldigt enkelt att porta Open Source-projekt från Unix-världen. Över lag tycker jag att Apple verkligen gör ALLT rätt just nu. Jag ser helt klart ljust på framtiden.

Det faktum att Linux på kontinenten har c:a 15% av marknaden och att exempelvis hela tyska staten har beslutat att man helt skall frångå M$ till förmån för Linux gör att jag tror att hela datorbranschen sakta men säkert håller på att förändras. Om jag förstått saken rätt så gick hela Hamburgs kommun över till Linux, Ballmer ställde in alla sina möten och åkte över till Tyskland för att övertala dem att behålla M$ med en 30% rabatt som morot, men de nekade erbjudandet. Det är sånt som gör en snubbe som mig lycklig.

Apple kommer nog fortsätta att vara en periferidator, och gör nog bäst i att vara det. Men min tro och förhoppning är att de i framtiden kommer vara en periferidator till Linux snarare än M$...

/Jont Olof

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-20 13:07

Läste för några år sedan att man fick uppemot 50 papp om man lät läkarstuderande öppna bröstkorgen på en och simulera en hjärtoperation, undrar vad man får idag (förutom ett coolt ärr)?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Läste för några år sedan att man fick uppemot 50 papp om man lät läkarstuderande öppna bröstkorgen på en och simulera en hjärtoperation, undrar vad man får idag (förutom ett coolt ärr)?

Har hört 90 papp för bara något år sedan!

Bra alternativ om man vill köpa en värstingdator!!!

/Jont Olof

Nä nu missförstår ni mig utan Apple misstag gör att maskinerna inte kommer att jobba i full effekt vilket är synd för detta är precis vad Apple behöver att ha ett Äss i råkarmen att vissa att vi har något som ingen kan matcha oss !

Visst kommer maskinner att vara mycket snabba men kommer inte att användas till Max och det är synd för om de hade gjort det så hade de varit Herre på stäppen utan tvivel.
Här har konkurrenterna en styrka som kan få G5 eller 970 att se klen ut när de väl ger sig in i leken. Vilket jag inte vill!

Min röst går till Apple bara de inte sabbar det om 12 månader eller så när konkurrenterna är med i leken!

Heja Apple

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Läste för några år sedan att man fick uppemot 50 papp om man lät läkarstuderande öppna bröstkorgen på en och simulera en hjärtoperation, undrar vad man får idag (förutom ett coolt ärr)?

Haha. Finns det några officiella listor över vad man får om man säljer sin själ till djävulen eller är det alltid en fråga om förhandling?

Edit: fast man får nog mer om man skall köpa en windows-maskin för pengarna än om man köper en mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-20 13:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Läste för några år sedan att man fick uppemot 50 papp om man lät läkarstuderande öppna bröstkorgen på en och simulera en hjärtoperation, undrar vad man får idag (förutom ett coolt ärr)?

Jga gorjde samam ska frö nråga rå sdena, fsat åp hjrnästmamen.
Hra ietn upleptv nråga prboelm asll.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Läste för några år sedan att man fick uppemot 50 papp om man lät läkarstuderande öppna bröstkorgen på en och simulera en hjärtoperation, undrar vad man får idag (förutom ett coolt ärr)?

Ja jäklar vilka tokar vi är... hör av dig om du hittar numret man ringer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Nä nu missförstår ni mig utan Apple misstag gör att maskinerna inte kommer att jobba i full effekt vilket är synd för detta är precis vad Apple behöver att ha ett Äss i råkarmen att vissa att vi har något som ingen kan matcha oss !

Visst kommer maskinner att vara mycket snabba men kommer inte att användas till Max och det är synd för om de hade gjort det så hade de varit Herre på stäppen utan tvivel.
Här har konkurrenterna en styrka som kan få G5 eller 970 att se klen ut när de väl ger sig in i leken. Vilket jag inte vill!

Min röst går till Apple bara de inte sabbar det om 12 månader eller så när konkurrenterna är med i leken!

Heja Apple

Jag vet ingeting om hur man bygger datorer så den diskussionen ger jag mig inte in i. Däremot vet jag att marknaden hela tiden skriker efter mer prestanda.

Man kan inte släppa en ny modell och kräma ur precis allt man kan ge för då kanske man inte har något mer att komma med om 6 månader. När G5 kommer ut som en ny produkt så drar det som tusan oavsett sifferprestandan. Håller man igen en aning på prestandan så har man automatiskt fixat att det går att släppa snabbare maskiner om ett halvår igen. Man köper sig lite tid på utvecklingssidan.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-20 13:23

Och dessutom så var väl systembusen, enl ryktet, på 1 GHz på toppmodellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-20 13:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Läste för några år sedan att man fick uppemot 50 papp om man lät läkarstuderande öppna bröstkorgen på en och simulera en hjärtoperation, undrar vad man får idag (förutom ett coolt ärr)?

Hur ofta kan man göra det här då?
Är det skattefritt?

Man skulle ju kanske kunna sätta det i system och tjäna 90 000 (som Jont Olof skrev) i månaden?
Ta det lugnt alla dagar utom en, då de skär lite i en. Inte så farligt!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-20 13:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Hur ofta kan man göra det här då?
Är det skattefritt?

Man skulle ju kanske kunna sätta det i system och tjäna 90 000 (som Jont Olof skrev) i månaden?
Ta det lugnt alla dagar utom en, då de skär lite i en. Inte så farligt!

Problemet är väl bara att man inte kan göra särskilt mycket ett bra tag efter operationen.

Jag menar att Apple inte är ensamma ute på marknaden utan AMD är ute och är på väg att släppa en 2.4 Ghz samt 2.7 Ghz 64 bits maskiner i 4 kvartal i år samt till rimligt pris!

Så det är detta Apple måste se upp med ! Apple slår för bastrumman högt och pampigt som om de redan är Herren på stäppen medan Apple kanske blir omkörda redan till Jul eller Nyår av AMD och då har Apple inte möt Goliat = Intel än. Tror inte att Intel de låter 64 – bits marknad ligga utan för deras dör utan att göra något. Jag är rädd att Intel har något i råkarmen som vi inte vet än.

Apple måste spela sina kort mycket lugnt och metodisk om de ska ha en chans att få över Pc nissarna till Mac !
Jag hoppas att de Lyckas bara för att vissa att Apple ha muskler att göra saker!
Att Apple inte bara kör tomt prat och lov ord utan även visar det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-20 13:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Problemet är väl bara att man inte kan göra särskilt mycket ett bra tag efter operationen.

Man kan ju i alla fall sitta vid datorn, vilket var orsaken till operationen i första läget.

En läsare på SpyMac säger sig ha ringt upp Cancom, den tyska återförsäljaren som tidigare i veckan annonserade på sin webbplats om G5.

I talked to Cancom Germany,

Me: I´ve seen on your Website, that new Apple Desktops are coming out.

Cancom: Yes.....

Me: Do you know anything closer?

Cancom: No................everything you hear are just rumors.

Me: Rumors?

Cancom: Rumors......, there was a mistake on Apple US. For a short time the configuration of the new PowerMac was avaliable.

Me: An it WAS the config, the upcoming machine will have?

Cancom: Yes. We were told not to give any more information than this.

Me: G5?

Cancom: Yes.......

Me: from Monday eve I can get tem from your shop?

Cancom: Yes we´ve got em here.

Me: You´ve got them??

Cancom: Sorry, sir, but I cannot say anything more, goodbye.

*hung up.*

Man kan läsa mer om Apples försök till mörkläggning på följande ställe;
http://www.spymac.com/forums/showthread.php?threadid=29391

Rätt kul. Kontentan är följande, från Apples sida;

"sorry sir there is no such thing as a g5 powermac."

Skulle inte bli förvånad om det inte skulle dyka upp några G5 eller 970 utan bara att Steve ger oss info att de inom kort tid ska komma men vi får se det gamla PowerMac modifierade att kunna köra Mac Os X 10.2.7 & 10.3 men möjligt att bara Top End ( Värsting mac kommer att vara G5 ) samt att de kommer inte för än i slutet på året! Då produtionen av 970 är igång för fullt.

Hur många gånger har det inte varit så att Apple har slagit för trummorna där det ryktades att det skulle komma massa nya saker så kom inget speciellt!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 15:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Skulle inte bli förvånad om det inte skulle duka upp några G5 eller 970 utan bara att Steve ger oss info att de inom kort tid ska komma(...)

Tvivlar jag på. Att Steve skulle kommentera det alltså. Snarare dementera. De vill väl inte påverka nuvarande försäljning?

(om det nu är så att "g5" inte kommer just nu)

  • Medlem
  • 2003-06-20 15:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Skulle inte bli förvånad om det inte skulle dyka upp några G5 eller 970 utan bara att Steve ger oss info att de inom kort tid ska komma men vi får se det gamla PowerMac modifierade att kunna köra Mac Os X 10.2.7 & 10.3 men möjligt att bara Top End ( Värsting mac kommer att vara G5 ) samt att de kommer inte för än i slutet på året! Då produtionen av 970 är igång för fullt.

Hur många gånger har det inte varit så att Apple har slagit för trummorna där det ryktades att det skulle komma massa nya saker så kom inget speciellt!

Ta det inte personligt men, när du säger så så låter du som en som just köpt mellanmodellen av G4: orna och hoppas på att det inte ska komma någon ersättare på ett tag!;)

Hur mycket jag än vill tro på det jag sett från AppleStore så kan jag inte sluta tänka på: "Tänk om det är någon som spelar oss ett spratt?". Vilken grym besvikelse det blir i Mac-världen, och Apple får ta smällen för det...

Men jag hoppas på det jag sett, men det verkar för bra för att vara sant.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 15:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
"Tänk om det är någon som spelar oss ett spratt?".

Tror nästan Apple skulle säga nåt då.. tror dom vet att det skulle bli sånt totalt uppror isf... Det behövs en G5a nu

Känns inte som det är några tvivel om att det faktiskt låg ute på siten..

"Sorry... Forums are temporarily closed due to the traffic." macrumors.com hehe, nu har det verkligen gått in i overdrive, klockan bara 09 på östkusten i USA.

XedoZ

Nä jag har inte köpt någon P-Mac men jag är realist och har sysslat mycket med moderkort, systembussar m.m.
Samt att jag har följt Apple historia i detalj när det gäller specifikationer av deras datorer, där av drar jag slutsatsen att det inte är troligt att Apple plötsligt vaknar till liv och gör saker som det ska vara.

Sedan har jag uppgifter som IBM råkade släppa ut ang 970 hur Apple kan tänkas bygga sina datorer! ( Spekulationer uppgifter )
Uppgifterna är troliga sanna pg av vad som har läckt ut senaste dagarna stämde väl överens med IBM info!

Jag väntar bara på G5 eller 970 för jag vill köpa en sådan men troligen väntar jag till rev B kommer för att slippa alla barn sjukdomar!

  • Avstängd
  • 2003-06-20 15:30

Apple gets a taste for speed
CNET News.com_- 20_minutes_ago
Apple Computer appears poised to boost its Power Mac line in what could be a much-needed overhaul of its high-end desktops.
Did Apple Leak Next-Gen Macs? eWeek
Apple expected to use IBM PowerPC chip in desktops San_Jose_Mercury_News
The Register _- Sydney Morning Herald _- Geek.com _- Mac Daily News _- and_19_related_»

http://news.com.com/2100-1042_3-1019461.html

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 15:37

Är det inte lite märkligt att ingen verkar ha kvar skärmdumpen från apple store? NÅGON måste ju ha struntat i apples vädjan att ta bort dem.. eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 15:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Är det inte lite märkligt att ingen verkar ha kvar skärmdumpen från apple store? NÅGON måste ju ha struntat i apples vädjan att ta bort dem.. eller?

Dom finns ju överallt. Kolla tillbaka i den här tråden så hittar du minst 3 länkar till den.

Dumpen fanns i en parallelltråd som nyss togs bort. Jag är skeptisk till bilden då det står G4 i alla rubriker och endast G5 i den mindre texten. Det ser inte riktigt ut.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-20 16:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Dumpen fanns i en parallelltråd som nyss togs bort. Jag är skeptisk till bilden då det står G4 i alla rubriker och endast G5 i den mindre texten. Det ser inte riktigt ut.

Tycker snarare att det är det som gör det trovärdigt.. lättare att råka skriva över en bild än ett helt gäng.

Bevaka tråden